Proprietarii unor autoturisme marca Volkswagen ar putea primi despăgubiri. Curtea de Justiție Europeană a clarificat care sunt drepturile consumatorilor
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Elena Didila
WhatsApp
Fotografie de la Ryan Pilato/ Pexels
Fotografie de la Ryan Pilato/ Pexels
Volkswagen ar putea fi obligat să ramburseze banii pentru vehiculele diesel echipate cu software-ul care ”a manipulat” datele privind emisiile.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene s-a pronunțat asupra recursului introdus de un grup de consumatori austrieci în contextul așa-numitului Dieselgate, scandalul care a scos la lumină existența unui dispozitiv de manipulare a emisiilor pentru a ascunde nivelurile reale de poluare ale motoarelor diesel.

Potrivit judecătorilor UE, ”software-ul instalat pe vehiculele diesel care, la temperaturi obișnuite și în cea mai mare parte a anului, reduce eficacitatea sistemului de control al emisiilor, constituie un dispozitiv interzis”.

Acestea fiind spuse, Curtea a clarificat care sunt drepturile consumatorilor în cazul constatării existenței unui astfel de software. De altfel, unii cetățeni au depus contestație la două instanțe austriece cerând să își poată anula contractele de cumpărare încheiate între 2011 și 2013 cu Volkswagen și Porsche, una dintre companiile grupului.

Deoarece aceasta este o chestiune legată de reglementarea UE privind consumatorii, Curtea Supremă de la Viena a trimis dosarele la Luxemburg.

Judecătorii UE au reamintit că, potrivit unei directive din 1999, rezilierea contractului de vânzare ”nu este exclusă” atunci când consumatorul constată existența unui viciu non ”minor”, scrie Europa Today.

Și acesta ar fi cazul software-ului folosit de Volkswagen. Potrivit Curții UE, conform directivei UE 1999/44, în cazul în care un consumator nu a obținut repararea sau înlocuirea unui bun, ”poate cere o reducere corespunzătoare a prețului sau rezilierea contractului. Totuși, rezilierea este exclusă dacă lipsa de conformitate a bunurilor este minoră. Instanța declară în acest sens că un vehicul nu are calitatea obișnuită a bunurilor de același tip la care consumatorul se poate aștepta în mod rezonabil și, prin urmare, nu respectă contractul dacă, în ciuda faptului că are omologarea CE de tip în vigoare și putând, în consecință, fi folosit pe drum, acest vehicul este echipat cu un dispozitiv interzis.  În consecință, în principiu nu este exclusă rezilierea contractului”, conchide Curtea.

Percheziţii la sediul Volkswagen

Procurorii din Germania au efectuat percheziţii la sediul central din Wolfsburg al Volkswagen, în cadrul celei mai recente investigaţii legate de manipularea emisiilor (Dieselgate). 

Procurorii au precizat că în urma percheziţiilor au fost confiscate documente. Reprezentanţii Volkswagen au dat asigurări că vor coopera pe deplin cu autorităţile, dar consideră că investigaţia este nefondată. Ei au informat că percheziţiile au legătură cu investigaţia privind maşinile diesel cu motoare EA 288, modelul care a urmat motorului EA 189, aflat în centrul scandalului legat de falsificarea rezultatelor testelor antipoluare, transmite Reuters, potrivit Agerpres.

Grupul german susţine că a dezvăluit autorităţilor relevante problema aflată în centrul noii investigaţii - care se concentrează pe angajaţii VW. În cadrul simulărilor, vehiculele cu motoare EA 288 nu indicau o avarie a filtrului de particule diesel, deşi îndeplineau standardele privind emisiile, a precizat Volkswagen, adăugând că motorul nu avea instalat un soft ilegal.

Soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare 

Volkswagen face obiectul unor investigaţii în mai multe ţări, după ce, în septembrie 2015, a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Până acum, VW a plătit peste 30 de miliarde de euro pentru amenzi, costuri cu rechemarea la service şi soluţionarea juridică a plângerilor.

Portofoliul grupului Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Audi, Porsche, Skoda, Lamborghini, Seat, Bentley şi Bugatti, dar şi camioanele MAN şi Scania. Citește mai mult AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel