Data publicării:

PROIECT. Cursurilor de pilotaj defensiv pentru creșterea siguranței pe drumurile publice

Autor: Crişan Andreescu | Categorie: Stiri
WhatsApp
În legislația românească se va introduce conceptul de „conducere defensivă”
În legislația românească se va introduce conceptul de „conducere defensivă”

Parlamentul va dezbate și va vota un nou proiect de lege inițiat de deputații PSD  Mircea Drăghici și Alfred Simonis, proiect ce vizează stimularea și dezvoltarea conducerii auto defensive la nivelul cetățenilor cu drept de conducere, din cadrul companiilor publice sau private.

Proiectul de lege inițiat de deputații PSD Mircea Drăghici și Alfred Simonis ar urma să modifice Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice prin introducerea de cursuri de pilotaj defensiv pentru creșterea siguranței pe drumurile publice și reducerea riscului de accidente auto.

Este introdus astfel în legislația românească conceptul de „conducere defensivă”. Acest concept este practicat la scară largă în Uniunea Europeană, state precum Suedia, Olanda, Marea Britanie, Luxemburg sau Franța având, deja, implementate programe obligatorii de instruire profesională permanentă a conducătorilor auto în vederea conducerii defensive.

Pilotajul defensiv presupune educarea șoferului pentru înțelegerea modului în care mașina se poate comporta în anumite situații pentru a putea reacționa adecvat. Cei care vor face aceste cursuri, de exemplu, vor avea cunoștințele de bază pentru a ști cum pot preveni situațiile periculoase în trafic, cum se controlează un derapaj, cum pot acționa în caz de răsturnare cu mașina, cum se pot elibera din habitaclul unei mașini răsturnate sau cum pot scoate pasagerii dintr-o mașină răsturnată și avariată pentru a le acorda primul ajutor.

Facilități fiscale pentru acoperirea plății cursurilor

Practic, orice conducător auto va parcurge un curs de instruire pentru dezvoltarea abilității de conducere defensivă, unde va trebui să aloce ca timp un week-end pentru instructaj. În Europa, contravaloarea cursului este în jur de 120-200 euro/ cursant. Conform proiectului, statul va acorda facilități fiscale în proporție de 100%, deducând integral contravaloarea dezvoltării profesionale a deținătorilor de permis de conducere din cadrul companiilor private sau publice din România, sub forma deducerii impozitului pe profit/venit datorat cheltuielilor cu formarea angajațiilor în domeniul conducerii auto defensive.

Dacă pentru simpli posesori de permise de conducere, care nu exercită anumite funcții de șoferi, această pregătire va fi una facultativă, în cazul conducătorilor de vehicule speciale, dotate cu semnale speciale de avertizare luminoase precum cele ale Ambulanțelor, Pompierilor, Poliției sau transportatorilor cu gabarit depășit, va fi una obligatorie. 

„Pe lângă starea drumurilor și a parcului auto, un rol major în producerea de accidente rutiere îl are nivelul de pregătire al șoferilor. România este obligată, conform Programului Uniunii Europene pentru Siguranță Rutieră, ca până în 2030 să scadă numărul de accidente rutiere la jumătate. Statisticile pentru 2018 privind siguranța rutieră, publicate de Comisia Europeană, plasează România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește siguranța rutieră.

În afară de creșterea siguranței în trafic, alte efecte care ar putea fi generate de această inițiativă legislativă sunt un condus mai ecologic, reducerea poluării și a costurilor cu combustibilul”, a precizat deputatul PSD, Mircea Drăghici.

Numai anul trecut au murit în accidente rutiere aproape 1900 de oameni, iar peste 33.000 au fost răniți. Practic, pentru fiecare 2.700 de permise active, are loc un deces și 18 răniți în urma accidentelor rutiere.

Potrivit datelor furnizate de studiul Road Safety Country Overview, publicat de European Road Safety Observatory,  în România, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 miliarde de euro.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel