Programul de Guvernare PNL, tradus. TOATE măsurile care îi vor ÎNGROZI pe români
Șeful Serviciului de Comunicare al Ministerului Muncii, Cristian Vasilcoiu, a tradus, în termeni simplu, programul de Guvernare al PNL.
”Un material lung, știu, dar cine este interesat de ce va urma să îl citească atent, cu pixul în mână:
Programul de Guvernare al PNL pe înțelesul tuturor!
Programul de Guvernare asumat de PNL e plin de minciuni prin omisiune, la capitolul Muncă, în sensul în care nu este menționat nicăieri cuvântul "tăieri", atunci când vine vorba de pensii și salarii, ci sunt folosiți termeni pompoși, precum "obiectiv", "predictibil", "echitabil" etc.
Dar să le luăm pe rând:
1) "Promovarea unui proiect de Lege pentru stabilirea salariului minim prin aplicarea unui mecanism obiectiv și predictibil".
Sună frumos, nu!? În realitate asta înseamnă anularea creșterii salariului minim net pe economie cu 100 de lei anual, așa cum este menționat în Legea prin care Parlamentul a adoptat Programul de Guvernare al PSD. De fapt, premierul propus Ludovic Orban a și somat Guvernul Dăncilă să nu mai crească salariul minim începând cu 1 ianuarie 2020.
2) "Evaluarea impactului Legii nr. 153/2017 și promovarea unor măsuri în vederea restabilirii unui echilibru între salariații de la stat și cei de la privat și eliminarea inechităților".
Și asta vă sună frumos? Traducerea este aceasta: tăierea salariilor bugetarilor. Situație în care patronii vor tăia și ei salariile angajaților din mediul privat, așa cum s-a întâmplat în 2009-2010. O dată pentru că le-au crescut ca urmare a presiunii venite datorită creșterilor salariilor bugetarilor, iar a doua oară pentru că bugetarii nu vor mai avea bani de cheltuit pe bunurile și serviciile vândute de aceiași patroni. Odată ce le vor scădea încasările ghiciți ce vor reduce prima data! Exact, numărul de angajați și/sau salariile acestora.
3) "Abrogarea supraimpozitării contractelor part-time prevăzută în OUG nr. 4/2017".
Nu vă bucurați prematur, că impozitele le plătesc patronii, nu angajații. Și s-ar putea ca angajații să primească aceeași sumă netă, după introducerea măsurii. Dar, trecând peste acest aspect pe care PNL îl lasă nelămurit cu intenție, dacă patronii nu vă plătesc CAS și CASS, dumneavoastră nu veți mai beneficia de servicii de sănătate gratuite și nici de pensie. Căci pensiile sunt bazate pe contributivitate, primești ce ai plătit, ori dacă ai plătit 0 lei nu primești nimic.
Mai mult, nu vor fi afectați doar angajații care lucrează pe contracte part-time, ci și cei care au contracte de muncă cu normă întreagă. De ce? Simplu: eliminarea taxării contractelor part-time la nivelul salariului minim pe economie va face ca milioane de contracte de muncă care au normă întreagă să fie transformate în contracte în part-time, iar oamenii să fie plătiți la gri: adică 1 leu pe acte și 2 în mână. Asta va face ca alte milioane de oameni să ajungă la vârsta de pensionare cu pensii de mizerie, dat fiind faptul că, din nou, patronii nu le vor mai plăti taxele pe baza cărora se calculează pensia.
4) "Constituirea unui grup de lucru care, împreună cu partenerii sociali, inclusiv asociațiile pensionarilor, vor stabili măsurile cele mai potrivite, astfel încât pensiile să nu scadă în termeni reali pe termen lung", fiind avansat ca orizont de timp anul... 2060.
Pensiile să nu scadă pe termen lung vă sună, iarăși, bine!? Să nu scadă nu înseamnă nicidecum să crească. Aceasta este o altă minciună prin omisiune. Și încă una este legată de termenul "lung". Dar ce fac pe termen scurt, ca o să intrăm în curând în 2020, nu în 2060?! Nu spun, nici de data aceasta, tocmai ca să nu poată fi acuzați că au mințit. Ei bine, tot minciună este, doar că este una și mai perversă, prin omisiune.
Toate acestea înseamnă că, în realitate, nu au de gând să respecte calendarul de mărire a pensiilor, prevăzut prin noua Lege a Pensiilor, care prevede că punctul de pensie trebuie să crească la 1.775 de lei de la 1 septembrie 2020 și la 1.875 de lei de la 1 septembrie 2021.
5) "Adaptarea OUG nr. 60/2017 și stimularea companiilor private care angajează și oferă locuri de muncă persoanelor cu dizabilități sau dificil reintegrabile pe piața muncii".
Ceea ce nu spune PNL este că prin OUG 60/2017 au fost mărite de două ori indemnizațiile persoanelor cu handicap, la 1 ianuarie, respectiv 1 iulie 2018. Așadar, PNL va tăia și indemnizațiile persoanelor cu dizabilități. Cât cinism!
Asta în condițiile în care banii de măriri au provenit tocmai prin tăierea conductei de drenat bani publici la care erau conectate companiile private care angajau persoanele cu dizabilități. Dar să explicăm. Aceste companii se numeau Unități Protejate Autorizate (UPA). Sub acoperirea faptului că aveau angajate persoane cu dizabilități, aceste UPA aveau încheiate contracte fără licitație cu statul. Și măcar dacă ar fi angajat cele 750.000 de personae cu dizabilități. În realitate, cele 732 de Unități Protejate Autorizate (UPA) aveau angajate doar 1.827 de persoane cu handicap, adică 0,26% din numărul total al acestora. Majoritatea persoanelor cu dizabilități erau angajate cu mai puțin de jumătate de normă și nici nu erau folosite la muncă, pentru ca unii patroni să se îmbogățească din contracte cu statul. De exemplu, o astfel de UPA avea angajată o singură persoană cu handicap, cu o normă de o oră pe zi, iar cifra de afaceri era de 5 milioane de euro.
6) "Consolidarea Pilonului 2 de pensii prin: o eliminarea cerințelor suplimentare impuse fondurilor de pensii administrate privat; o eliminarea posibilității de a opta între Pilonul 1 și Pilonul 2; o reluarea creșterii procentului virat la Pilonul 2 așa cum a fost prevăzut inițial în legislație".
Și pentru că cineva trebuia să și câștige din acest Program de Guvernare al PNL, ei bine marii câștigători sunt administratorii privați ai fondurilor de pensii din Pilonul 2. Să explicăm. PNL vrea să crească procentul care va fi virat către administratorii privați ai Pilonului 2 de Pensii, de la 3,75% la... nu știm cât, că nu ne spun. Ce înseamnă asta? Că se reduce contribuția angajatului la Pilonul 1, de unde primește o pensie garantată de stat, în favoarea Pilonului 2, despre care ne spun că vor elimina obligativitatea administratorilor privați de a depune garanțiile prevăzute de OUG 114/2018. Asta înseamnă o pensie mai mica de la stat, dat fiind faptul că ea se calculează în baza contribuției pe care o vor reduce, în vreme ce nimeni nu mai garantează că privații nu vor falimenta, în timp ce nu vor mai avea nici garanții depuse. Iar în cazul în care nu o vor face, vreți să știți cât este pensia medie pe care o vor plăti românilor care au cotizat la Pilonul 2? Păi haideți să facem calculele. Contul mediu al unui asigurat la Pilonul 2 este, după 10 ani de contribuție, de 6.671 lei. Să presupunem că un român va ieși mâine la pensie. Cei 6671 de lei se impart la o durată medie de viață de 12 ani, ulterior pensionării, adică 144 de luni. Asta înseamnă că el va primi 46 de lei de la Pilonul 2. Adică 10 euro. În plus, se elimină și posibilitatea de a opta doar pentru Pilonul 1, așa cum introdusesem în legislație.
În loc de concluzie, să recapitulăm: angajații pierd, pensionarii pierd, persoanele cu handicap pierd. Pierd și micii patroni. Pierde și statul pentru că salarii mai mici înseamnă încasări mai mici din CAS și CASS. Ce va face statul intrat în bucla veniturilor mai mici? Va tăia din nou din pensii și salarii. Ceea ce va duce la o și mai mare scădere a veniturilor statului. Iar statul va tăia din nou. Și tot așa
Care sunt singurii câștigători? Marile corporații.
P.S.: si asta doar pe capitolul Munca”, a scris Cristian Vasilcoiu pe Facebook.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News