Data actualizării:
Data publicării:

Prof. Mariana Badea: Mai nocive decât Tik Tok-ul sunt altele. La grevă nu „și-a strigat” (așa zic la televizor) nimeni indignarea că sunt obligați să predea lecții din manualele subintelectuale

Autor: Anca Murgoci | Categorie: Cultura
WhatsApp
Fotografie de la cottonbro studio: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/cerere-aplica-ie-solicitare-tehnologie-5081930/
Fotografie de la cottonbro studio: https://www.pexels.com/ro-ro/fotografie/cerere-aplica-ie-solicitare-tehnologie-5081930/

În era în care mulți elevi stau pe Tik Tok și se uită, cu orele, la tot felul de clipuri, Mariana Badea, profesoară de limba și literatura română, are o altă propunere.

Mariana Badea, profesoară de limba și literatura română, vine cu Trilogia Poezie-Proză-Dramaturgie, un alt Tik Tok pentru elevi. Este o variantă „pentru inimă și minte, pentru când se plictisesc de ecrane și, de ce nu, vor să epateze, să surprindă, să uimească sau să facă bicepși cu cărți”.

Cartea Eseuri structurate PROZĂ are 890 de pagini, aproximativ 90 de opere literare din Programa școlară pentru învățământul preuniversitar. „PROZA” este al doilea volum, după volumul I, „POEZIA” (125 de poezii și 830 de pagini), din trilogia „LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU ELEVI”, publicată de Editura PRO UNIVERSITARIA. Urmează volumul al treilea - „DRAMATURGIA”.

Mariana Badea, profesoară de limba și literatura română, ne-a vorbit despre această trilogie

Am rugat-o să-și închipuie că are în față un elev care stă toată ziua pe Tik Tok. Cum îl convinge să citească aceste cărți? Mariana Badea ne-a spus că, de fapt, există un pericol mai mare decât Tik Tok-ul.

Anca Murgoci: Cartea de POEZIE are 835 de pagini. Primul volum. Sunteți optimistă. În era Tik Tok, dumneavoastră aveți încredere că elevii mai citesc. Aș vrea să vă închipuiți că aveți în față un elev care stă, după școală, doar pe Tik Tok. Unii stau pe Tik Tok și în timpul orelor… De ce ar trebui să aibă această carte?

Mariana Badea: Trilogia Poezie-Proză-Dramaturgie este un alt Tik Tok pentru elevi, o variantă pentru inimă și minte, pentru când se plictisesc de ecrane și, de ce nu, vor să epateze, să surprindă, să uimească sau să facă bicepși cu cărți. 

Eu am adunat aceste opere din dragoste pentru limba română, pentru literatura noastră care ne definește pe fiecare dintre noi, indiferent de vârstă. 

Mai nocive decât Tik Tok-ul sunt traducerile din manualele de gimnaziu, cam 75 %, însemnând fragmente din opere străine obscure, scrise de autori complet necunoscuți, al căror nume este dificil de pronunțat (Nu cred că toți profesorii de română știu să pronunțe corect respectivele nume. Eu habar n-am!).  Sau, de-a dreptul tragic, texte de pe bloguri agramate! Astfel, copiii nu mai intră în relație cu o operă literară, ci cu o traducere a altei persoane (care-și pune amprenta pe stil, pe acțiune etc.), deci nu mai ia contact nici cu autorul textului, că nu se știe cine e, când, unde a trăit/ trăiește un ins cu o altă mentalitate, cu alte repere, cu altă limbă.

Acesta este PERICOLUL! Nu Tik Tok-ul! Comisia ministerială care aprobă manualele câtă cultură română are?! Și, vezi Doamne, câtă cultură „universală” i s-a înfipt în „aprobat/ avizat” manualul respectiv?!? Dar autorii de manuale (scrise de un grup de profesori, nu de unul singur, ca mine!), de unde fac rost, de unde află orice despre cărțile străine cu pricina? Cum le selecționează? Copilul român va intra vreodată în posesia respectivei cărți, în integralitatea ei?! Nuuuu! Nicicând! În condițiile în care avem foarte! foarte! mulți scriitori români trecuți și contemporani, mult mai talentați decât „tradușii”, ale căror cărți rămân în subsolul literaturii pentru copii. La greva din învățământ nu „și-a strigat” (așa zic la televizor) nimeni indignarea că sunt obligați să predea lecții din manualele subintelectuale, cu încărcătură snobistică!

Anca Murgoci: Ce este inedit în aceste cărți? 

Mariana Badea: Fiecare dintre cele trei cărți prezintă literatura cronologic, de la opere religioase, la folclor, apoi la literatura cultă, toate cele trei volume au o unitate de conținut, constituind împreună o Istorie a literaturii române pentru elevi.

Această lucrare NU este o culegere banală de comentarii literare, ci adună la un loc analizele structurate inedite ale celor mai importante opere din literatura română care se studiază de-a lungul anilor în școala românească. 

Fiecare dintre cele trei cărți începe cu teoria și noțiunile specifice liricii, epicii sau dramaturgiei, trăsături și caracteristici.

În afară de eseurile structurate ale operelor literare încadrate în epoci și curente literare, cărțile cuprind: biografia și Universul literar ale fiecărui scriitor; la PROZĂ și la DRAMATURGIE există caracterizarea personajelor. În fiecare carte se află sinteze literare, paralele literare specifice diverselor opere, eseuri privind relația dintre două personaje, precum și studii de caz ale epocilor și perioadelor literare de-a lungul istoriei.  

Cărțile se găsesc:

Librăria „Eminescu” din București (lângă Universitate)

Librăria Cărturești

https://www.ujmag.ro

www.librariadelfin.ro

www.librex.ro

www.rolcris.ro

www.libris.ro

www.librarie.net

3. -imagine fara descriere- (poezia-mariana-badea_50658800.jpg)

2. -imagine fara descriere- (proza-mariana-badea_74491500.jpg)

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel