Data actualizării:
Data publicării:

Mare atenție când dai clic pe ”Sunt de acord”. Procesul Disney pentru moarte din culpă scoate la iveală posibile capcane

Autor: Andrei Itu | Categorie: Stiri
WhatsApp
foto: Freepik
foto: Freepik

Compania Disney World a renunțat la încercarea de a respinge un proces de moarte din culpă intentat în SUA, de către un bărbat, care acuză gigantul de divertisment de moartea soției sale.

Anterior, Disney a susținut că acest caz trebuie să fie supus arbitrajului, bazându-se pe faptul că bărbatul s-a înscris, fiind de acord cu termenii și condițiile pentru o perioadă de probă a serviciului de streaming Disney+ în 2019.

Procesul a fost intentat de Jeffrey Piccolo, a cărui soție a murit după ce ar fi suferit o reacție alergică la Disney World din Florida. În această situație, avocații Disney au dorit să invoce termenii și condițiile pe care bărbatul le-a acceptat atunci când s-a înscris pentru o perioadă gratuită a serviciului de streaming Disney+, care spunea că utilizatorii sunt de acord să soluționeze orice dispută cu compania, în afara instanței, prin arbitraj.

Reacția publică a făcut ca Disney să își schimbe decizia

Se pare că renunțarea la încercarea de a respinge procesul a venit după o reacție publică, mai degrabă decât din considerente juridice. Deci, s-ar putea întâmpla vreodată un lucru similar în viitor, în cazul un sign-up contract se extinde la utilizarea altor servicii de către aceeași companie? La prima vedere, aceasta este o problemă destul de veche, deoarece avocații specializați în contracte dezbat excluderea răspunderii de multă vreme.

Cu toate acestea, există ceva nou în această problemă clasică de drept contractual „veche”, deoarece acest caz evidențiază un fenomen în creștere: încorporarea tot mai mare a anumitor companii, în special a giganților din tehnologie, în mai multe sectoare ale economiei.

Dăm adesea clic pe ”Sunt de acord”

În calitate de consumatori, clienți, dăm adesea clic pe ”Sunt de acord” la contractele online și acordurile privind utilizatorii fără să ne gândim mult, dar aceste acțiuni aparent inofensive pot avea consecințe de anvergură.

Îndepărtăm, din neatenție, protecțiile noastre legale în schimbul facilităților digitale? Și dacă da, cum ne putem proteja în această nouă situație? Studiile de politici publice au avertizat că proprietatea asupra infrastructurii și platformelor digitale a făcut ca marile companii tehnologice să fie capabile să remodeleze peisajul politicilor și să se impună ca actori cheie în procesul de politici.

Întrebări critice despre drepturile consumatorilor și responsabilitatea corporativă. Cazul Disney nu este unul izolat

Această influență trans-sectorială ridică întrebări critice despre drepturile consumatorilor și responsabilitatea corporativă. Iar cazul Disney nu este un incident izolat. Pe măsură ce companiile de tehnologie au crescut foarte mult, vedem mai multe situații în care acordurile într-o sferă afectează drepturile în alta.

Luați în considerare integrarea recentă a ChatGPT de la OpenAI în produsele Apple. Un utilizator care experimentează pe iPhone cu ChatGPT pentru distracție ar putea renunța, fără să știe, la dreptul său de a da în judecată OpenAI pentru încălcări ale datelor. Adesea, modelele AI generative s-au confruntat cu atacuri care au dus la scurgerea de informații private, mai exact ChatGPT fiind aparent ținta atacatorilor.

La momentul integrării, OpenAI a declarat faptul că ”protecțiile de confidențialitate sunt încorporate atunci când accesați ChatGPT în Siri și Writing Tools, cererile nu sunt stocate de OpenAI, iar adresele IP ale utilizatorilor sunt ascunse. De asemenea, utilizatorii pot alege să-și conecteze contul ChatGPT, ceea ce înseamnă că preferințele lor de date se vor aplica conform politicilor ChatGPT.” Însă chiar și atunci când avem în vedere această abordare de confidențialitate prin proiectare, încălcările datelor sunt întotdeauna posibile. Mai mult, informațiile redactate sau ascunse pot fi modificate cu scopul de a dezvălui informații personale.

Microsoft este un alt exemplu concret de companie cu influență asupra unui număr masiv de sectoare economice. Microsoft acționează ca un important furnizor de cloud, dezvoltator de inteligență artificială, creator de software de birou și de jocuri video. Termenii cu care suntem de acord pentru un serviciu definesc toate celelalte contracte de servicii? Dacă răspunsul este da, este corect acest lucru?

Dar ce spune legea?

Legiuitorii, de pe ambele maluri ale Atlanticului, nu pot fi acuzați de inerție. Cu astfel de inițiative precum pachetul de servicii digitale al Uniunii Europene, aceștia au căutat să abordeze asimetriile de putere și să protejeze consumatorii privind era digitală.

Recent, instanțele și autoritățile de reglementare au început să fie vizibile contra marilor companii de tehnologie. Un judecător federal din SUA a hotărât faptul că Google și-a construit un monopol ilegal, încălcând legea antitrust. Și Comitetul European pentru Protecția Datelor a dat un aviz privind utilizarea modelelor „consimțământ sau plătire” implementate de marile platforme online precum Meta.

Un mit răspândit

Cu toate acestea, în principal cadrul legal este încă susținut de un mit răspândit, respectiv prezumția că părțile sunt pe deplin conștiente și înțeleg termenii cu care sunt de acord, făcând presupuneri nerealiste pentru puterea de negociere a consumatorilor individuali.

Recent, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a spus faptul că și companiile cu poziție dominantă, precum Meta pe piața rețelelor sociale, pot primi, în principiu, consimțământul liber informat de la consumatorii lor.

Cu toate acestea, o cantitate semnificativă de cercetări spun faptul că consumatorii ignoră în mod sistematic termenii de serviciu, deoarece complexitatea și durata majorității acordurilor privind termenii de serviciu fac practic imposibil pentru consumatorul mediu să înțeleagă pe deplin implicațiile acestora.

În special în cazul companiilor dominante, precum Meta lasă consumatorilor prea puține opțiuni dacă doresc să folosească serviciul, care este adesea singura modalitate de socializare, conexiune umană sau chiar obținerea unui loc de muncă pentru mulți oameni.

Deci, ce pot face consumatorii?

Deci, ce pot face consumatorii? Deși situația poate părea descurajantă, consumatorii nu sunt complet neputincioși. Iată acțiuni specifice pe care le puteți lua pentru a vă proteja drepturile în peisajul digital:

1. Citiți înainte de a da clic

Este puțin probabil ca majoritatea utilizatorilor să experimenteze ceva la fel de extrem ca cazul Disney. Cu toate acestea, este totuși o idee bună să fim la curent cu ceea ce suntem de acord atunci când bifăm căsuța. Deși necesită timp, înțelegerea punctelor cheie în ceea ce privește serviciul poate preveni surprizele ulterioare. Concentrați-vă pe secțiunile legate de utilizarea datelor, soluționarea disputelor și implicațiile pe mai multe platforme. Utilizați instrumente precum ToS;DR (Termeni și condiții; Nu am citit) pentru a obține rezumate ale acordurilor complexe.

2. Învață și interacționează de la grupurile de susținere a consumatorilor

Organizații, precum Electronic Frontier Foundation, Consumer Reports și Which luptă pentru drepturile digitale. Luați în considerare amplificarea mesajelor lor pe rețelele sociale.

3. Fii selectiv și educă-te

Luați în considerare cu atenție ce servicii sunt cu adevărat necesare și limitați-vă amprenta digitală. Înainte de a vă înscrie pentru un nou serviciu, întrebați-vă dacă beneficiile depășesc riscurile potențiale pentru confidențialitate și drepturile dumneavoastră legale. În cele din urmă, rămâi la curent cu problemele legate de drepturile digitale prin surse de știri verificate și resurse educaționale oferite de organizațiile pentru drepturile digitale, scrie Reuters care citează TheConversation.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel