Data actualizării:
Data publicării:

Primul motor cu reacție pe bază de hidrogen a trecut testele. Ce înseamnă asta pentru viitorul aviaţiei

Autor: Liana Ganea | Categorie: Tehnologie
WhatsApp
Foto: Freepik
Foto: Freepik

Încă un pas înspre decarbonizarea transportului aerian.

Compania britanică Rolls-Royce a anunțat că a reușit să facă să funcționeze cu succes un motor de avion pe bază de hidrogen, o premieră mondială în domeniul aviației, care marchează un pas important pentru a dovedi că acest gaz ar putea fi esențial pentru decarbonizarea transportului aerian.

Rolls Royce și partenerul său în programul de testare easyJet încearcă să demonstreze că hidrogenul poate furniza în mod sigur și eficient energie pentru motoarele aeronavelor civile, potrivit Reuters. Testul la sol, care a folosit un motor de avion regional Rolls-Royce AE 2100-A modificat, a utilizat hidrogenul verde creat de energia eoliană și a valurilor, a declarat luni compania britanică.

Motorul a fost pornit și a funcționat la o turație redusă, folosind hidrogen produs la Centrul European de Energie Marină din Insulele Orkney. Oficialii implicați în acest ambițios proiect au declarat că plănuiesc deja un al doilea set de teste, cu ambiția pe termen mai lung de a efectua teste de zbor. Călătoria cu avionul este responsabilă pentru 3,5% din impactul uman asupra încălzirii globale și din ce în ce mai multe companii responsabile cu această poluare caută soluții ecologice.

Hidrogenul este considerat un combustibil „verde”, deoarece atunci când este ars în aer produce doar apă, spre deosebire de gazele cu efect de seră, cum ar fi dioxidul de carbon. Grazia Vittadini, Chief Technology Officer la Rolls-Royce, a declarat: „Succesul acestui test cu hidrogen este o piatră de hotar importantă. Depășim limitele pentru a descoperi posibilitățile cu zero carbon ale hidrogenului, care ar putea ajuta la remodelarea viitorului zborului.”

Hidrogen sau kerosen?

Pe de altă parte, hidrogenul este mult mai ușor de transportat decât o baterie și este mai dens în combustibil, dar necesită mult mai mult spațiu pentru a-l depozita decât kerosenul. Constructorul de avioane Airbus colaborează cu producătorul de motoare franco-american CFM International pentru a testa tehnologia de propulsie cu hidrogen. Acesta a declarat în februarie că intenționează să monteze o versiune special adaptată a unui motor de generație actuală în partea din spate a unui avion de testare A380 superjumbo.

Cu toate acestea, motoarele cu reacție tradiționale vor fi folosite până cel puțin în 2050, datorită eforturilor de reconfigurare a avioanelor pentru a fi capabile să înmagazineze hidrogenul. Constructorul de aeronave a declarat însă Uniunii Europene în 2021 că majoritatea companiilor aviatice se vor baza pe motoarele cu reacție tradiționale până cel puțin în 2050. Trecerea la motoare alimentate cu hidrogen ar necesita o reproiectare completă a celulelor aeronavelor și a infrastructurii din aeroporturi.

Alte tehnologii susținute de companii precum Rolls-Royce includ motoare electrice, care ar fi inițial potrivite pentru zboruri scurte, și combustibilul sustenabil pentru aviație (SAF).

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel