Data publicării:

Presă elogioasă pentru producția londoneză a piesei „Şi cu violoncelul ce facem?"

Autor: Magdalena Popa Buluc | Categorie: Cultura
WhatsApp
Foto: Cristian Alexa
Foto: Cristian Alexa

Între 8 și 12 februarie, s-au derulat, în cadrul VAULT Festival din Londra, șase reprezentații ale spectacolului „Și cu violoncelul de facem?", după piesa omonimă a lui Matei Vişniec . Montarea a fost prezentată în premieră britanică, ca parte a unui proiect realizat de Atelier Studio Theatre cu sprijinul ICR Londra. Regia fost semnată de Vasile Nedelcu, om de teatru român stabilit în Marea Britanie de mai bine de un deceniu, distribuția fiind alcătuită numai din actori români care locuiesc şi activează la Londra: Simona Armstrong (Doamna cu voal), Mihai Arsene (Omul cu baston ) şi Tudor Smoleanu (Omul cu ziar). Violoncelist a fost cunoscutul muzician Nicholas Allen, care a interpretat piese special compuse pentru spectacol de Iancu Dumitrescu. Coreografia i-a aparținut Mălinei Andrei, iar scenografia Denisei Dumitrescu. Proiecţiile video au fost realizate de regizorul şi producătorul Diego Barraza Dominguez.

Spectacolul s-a jucat cu casa închisă și a fost întâmpinat cu cronici elogioase în presa britanică. Chiar înainte de premieră au apărut 5 avancronici, la care s-au adăugat, până acum, 8 cronici propriu-zise. Anticipând o producție de valoare, Lyn Gardner de la prestigiosul „The Guardian" nominaliza spectacolul printre cele mai bune opțiuni teatrale la Londra în săptămâna 5-12 februarie, iar Natasha Tripney, redactor-şef al influentei „The Stage", îl recomanda ca neapărat de văzut la această ediție a VAULT Festival.

Într-adevăr, criticii au remarcat, la unison, jocul excelent al protagoniștilor, interpretarea muzicală a lui Nicholas Allen, precum și relevanța politică a textului. În cronica sa de 4 stele, Kata Karath de la „Central and Eastern European London Review" notează că „piesa reuşeşte să redea cu delicateţe esenţa sistemului comunist, folosind aşa-zisa «mentalitate de turmă» a oamenilor şi rutina plicticoasă de zi cu zi". Bojana Jankovic în „Exeunt Magazine" vorbeşte despre problemele complexe pe care piesa le pune în discuţie şi îl compară pe violoncelist cu „[...] însuşi Vişniec, obligat să-şi părăsească ţara". Philip Fisher în „British Theatre Guide" consideră că „actorii au fost magistral îndrumați de către Vasile Nedelcu, demonstrând o deosebită artă actoricească, dar şi o formă fizică de invidiat, în această piesă care merită să fie reluată cât de curând şi în alte contexte". În „London Life", Shaun Traynor remarcă, printre altele, cât de potrivit este contextul în care se joacă producţia: „în catacombele staţiei de tren Waterloo – un spaţiu mai mult decât potrivit, unde zgomotul trenurilor ce trec pe deasupra poate fi asemănat sunetului amenințător al tancurilor avansând sau al unui bombardament". În „LondonTheatre1", Terry Eastham recunoaște că: „Piesa m-a scos din zona de confort şi consider că am avut parte de ceva cu totul deosebit. Ca să fiu sincer, şi acum, la două zile după ce am văzut spectacolul, mă tot gândesc la el, lucru care nu se petrece nici pe departe cu fiecare piesă pe care o văd". În cronica apărută pe blogul cultural „Remotegoat" este apreciată, pe lângă montare, și iniţiativa ICR de a prezenta publicului britanic piese româneşti jucate în limba engleză de echipe creative formate, în principal, din români, de altfel o formulă de promovare din ce în ce mai prezentă în programul Institutului londonez.

Desfăşurat în câteva spaţii industriale de sub Gara Waterloo reconvertite într-un popular hub cultural-teatral, VAULT este unul dintre festivalurile de teatru alternativ și experimental cele mai cunoscute ale Londrei, care atrage la fiecare ediție atât audiențe numeroase, cât și presa cea mai influentă.

Vasile Nedelcu a absolvit regia la Academia de Teatru şi Film din București sub îndrumarea profesorului Visarion Alexa. Între anii 1995 şi 1998, producţiile sale teatrale au fost selectate în repetate rânduri la Festivalul Naţional de Teatru de la Bucureşti. Vasile Nedelcu s-a stabilit în Marea Britanie în urmă cu peste 10 ani, activând aici ca regizor şi profesor de teatru. A colaborat, în calitate de regizor, cu numeroase festivaluri de teatru, printre care Festivalul Glasshouse, Stourbridge, Edinburgh Fringe și Brighton Fringe.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel