Premieră astronomică - Cercetătorii au privit în timp real EXPLOZIA unei stele
Autor: Florin Răvdan
Sursa: Pexels
Moartea unei stele este cel mai violent eveniment care poate avea loc în spaţiu. Iar astronomii au reuşit, acum, să privească în timp real un astfel de eveniment.

O stea localizată în galaxia NGC 5731, la aproximativ 120 de milioane de ani lumină distanţă faţă de Pământ, de 10 ori mai mare decât Soarele nostru, a explodat recent. Până la acest eveniment, astronomii credeau că gigantele roşii sunt tăcute până când explodează, formând supernove, sau până când se transformă în stele neutronice.

"Detectarea directă în perioada pre-supernovă a unei gigante roşii nu a fost niciodată posibilă. Este pentru prima dată când privim explozia unei astfel de stele", a declarat Wynn Jacobson-Galan, de la Universitatea Berkeley, California, pentru CNN

Astronomii au fost alertaţi de posibila transformare în supernovă a acestei stele în urmă cu 130 de zile. Radiaţii luminoase au fost detectate cu ajutorul telescopului Pan-STARRS, din Hawaii.

"Este ca şi cum ai privi o bombă cu cecas. Nu am avut niciodată confirmarea activităţii violente din interiorul unei stele roşii gigant, pe care să o privim cum se prăbuşeşte şi apoi explodează" a declarat Raffaella Margutti, profesor de astronomie şi astrofizică la Berkeley.

"Sunt extrem de încântată de toate necunoscutele care au fost deblocate, odată cu această descoperire. Detectarea mai multor evenimente de acest tip va avea un impact major asupra modului în care definim ultimele luni ale evoluţiei stelelor şi vom rezolva, într-un final, misterul privind ultimele clipe ale stelelor", a mai spus Jacobson-Galan.

O planetă aflată la 31 de ani lumină faţă de Pământ îi uimeşte pe astronomi. Un an acolo durează doar... 8 ore

Denumită USP, sau "planetă cu perioadă ultrascurtă", planeta GJ 367b este interesantă şi pentru că are aproximativ dimensiunea lui Marte, ceea ce o face una dintre cele mai uşoare exoplanete descoperite până acum.

Aproximativ 86% din interiorul planetei este format dintr-un nucleu de fier și nichel, ceea ce o face, de asemenea, foarte asemănătoare cu Mercur. În sistemul nostru solar, Mercur este planeta cea mai apropiată de soare, iar un an durează 88 de zile.

Exoplaneta GJ 367 b este extrem de aproape de steaua sa pitică. Aceste stele pitice roșii reci sunt obișnuite în galaxia noastră și se știe că găzduiesc mai multe planete într-un singur sistem, cu o medie de aproximativ două până la trei planete. Chiar dacă sunt mai mici și mai reci decât soarele nostru, stelele pitice roșii reci pot încă încălzi planetele atunci când sunt la fel de aproape ca GJ 367 b, scrie Digi24.