Preluarea Canalului Panama de către SUA: Miza din spatele amenințării președintelui Trump

Există mai multe tensiuni legate de Canalul Panama de când președintele Donald Trump l-a vizat.
Președintele american Donald Trump, proaspăt învestit în funcție, face presiuni pentru a „recupera” Canalul Panama, a doua cea mai circulată cale navigabilă interoceanică din lume, stârnind îngrijorarea că Statele Unite ar putea invada țara din America Centrală.
Trump susține că Panama a încălcat promisiunea de neutralitate făcută atunci când Statele Unite au transferat canalul către Panama în 1999, susținând în mod fals că China îl operează.
Canalul este operat de Autoritatea Canalului Panama, o agenție autonomă supravegheată de guvernul panamez.
Importanța Canalului Panama pentru SUA
Canalul Panama, o cale navigabilă artificială de 82 km care face legătura între Oceanul Pacific și Oceanul Atlantic, scutește navele de mii de kilometri și săptămâni de călătorie.
În prezent, peste două treimi din toate mărfurile care trec prin canal provin din sau sunt destinate Statelor Unite.
Statele Unite au finalizat construcția canalului la începutul secolului al XX-lea, un proiect început de Franța care a costat viața a peste 25000 de muncitori.
Ca urmare a presiunilor exercitate de mișcările anticoloniale, SUA au semnat în 1977 tratate care acordă Panama controlul și suveranitatea deplină asupra zonei canalului și garantează neutralitatea sa permanentă. Acestea au intrat în vigoare în 1999.
Între 2023 și 2024, o secetă severă agravată de schimbările climatice a redus nivelul lacurilor care alimentează canalul, forțând administratorul acestuia să restricționeze tranzitele și pescajul navelor, ceea ce a crescut costurile și timpii de așteptare.
Restricțiile de trecere au fost ridicate la sfârșitul anului trecut, însă traficul pe această cale navigabilă nu a revenit încă complet la normal, deoarece mulți transportatori au continuat să folosească rute alternative.
Poziția Chinei
În discursul său inaugural, Trump a repetat acuzațiile pe care le-a făcut după victoria sa în alegeri, potrivit cărora Panama a cedat Chinei controlul asupra canalului. El a afirmat, de asemenea, că trupe chineze sunt staționate la canal, fără a furniza dovezi.
Atât Guvernul din Panama, cât și Guvernul Chinei au respins aceste afirmații.
CK Hutchison Holdings, o companie cu sediul în Hong Kong, operează de peste două decenii porturile Balboa și Cristobal la intrările Pacificului și Atlanticului în canal. Compania este cotată la bursă și nu este legată financiar de Guvernul Chinei, deși firmele din Hong Kong sunt supuse supravegherii Guvernului.
Firma privată americană SSA Marine operează portul MIT de pe coasta Atlanticului, Evergreen Group din Taiwan operează un alt port cunoscut sub numele de CCT, iar PSA International din Singapore operează portul Rodman de pe coasta Pacificului, conform site-urilor web ale companiilor și a unor site-uri guvernamentale.
Influența economică a Chinei a crescut în America Latină, alimentând îngrijorarea Washingtonului că regiunea bogată în resurse va înclina spre interesele Chinei mai degrabă decât spre cele ale Statelor Unite.
Președintele panamez Jose Raul Mulino a afirmat despre canal că este și va continua să fie panamez.
Autoritățile din Panama au anunțat recent un audit asupra porturilor operate de CK Hutchison, afirmând că investighează respectarea de către firmă a acordurilor de concesiune și dacă aceasta își raportează în mod adecvat veniturile și plățile către stat.
Filiala locală a CK Hutchison nu a răspuns solicitării agenției Reuters de a comenta, dar a afirmat într-o declarație că a plătit statului sute de milioane de dolari în timpul concesiunii sale și că forța sa de muncă este formată în proporție de 99,9% din panamezi.
Taxele, un subiect tensionat
Trump s-a plâns în repetate rânduri că taxele percepute navelor pentru a utiliza canalul sunt prea mari și a acuzat Panama că percepe tarife neloiale pentru mărfurile americane.
„Navele americane sunt grav suprataxate și nu sunt tratate corect în niciun fel, iar acest lucru include Marina Statelor Unite”, a declarat Trump.
Între anii fiscali încheiați în 2020 și 2023, veniturile din taxe ale canalului au crescut cu aproape 26%, ajungând la 3,35 miliarde de dolari, potrivit rapoartelor sale anuale. În anul fiscal încheiat în septembrie anul trecut, canalul a compensat scăderea traficului de nave cu o suprataxă pentru apă, pe care a combinat-o cu licitații de sloturi care au crescut până la 4 milioane de dolari pe navă.
Tarifele canalului nu sunt diferențiate în funcție de pavilionul, țara de origine sau de destinație a unei nave. Statele Unite nu au o flotă comercială relevantă sub pavilionul lor, iar navele militare americane beneficiază de prioritate de trecere.
Mulino a declarat că tarifele sunt evaluate cu atenție și transparență în funcție de cerere.
Potrivit experților în transport maritim și transportatorilor de mărfuri, în ultimii ani, alte căi navigabile importante au aplicat majorări ale tarifelor de trecere pe fondul creșterii cererii și al conflictelor geopolitice.
Amenințarea lui Trump are deja un impact asupra ratingului datoriei statului Panama. Banca americană de investiții JPMorgan și-a retrogradat recomandarea privind obligațiunile țării din cauza amenințărilor la adresa canalului, o sursă esențială de venit național, conform agenției de presă Reuters.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News