Posibili agenți cancerigeni în aerul din interiorul mașinilor. Ce spun cercetătorii
Substanțele ignifuge sunt substanțe chimice utilizate la fabricarea diferitelor obiecte din plastic, iar literatura științifică le-a asociat cu un posibil efect carcinogen. Acum, o cercetare le-a identificat în concentrații ridicate în aerul din interiorul vehiculelor.
Poate cele mai importante și cunoscute carcinogene sunt cele prezente în tutun. Consumul de alcool a fost, de asemenea, asociat cu o probabilitate mai mare de a dezvolta boala și, de mult timp, organizații precum OMS avertizează că anumite tipuri de produse din carne pot crește riscul.
De asemenea, anumiți contaminanți proveniți din utilizările industriale au fost legați de mortalitatea prin cancer, în unele studii. Acum, un studiu din revista academică Environmental Science & Technology a descoperit că aerul din interiorul anumitor mașini, fabricate în anul 2015 și după, este contaminat cu aceste substanțe.
Retardanţii de flacără în interiorul mașinilor
Pentru a realiza acest studiu, autorii au recrutat 101 cetățeni din Statele Unite care dețineau mașini, fabricate în 2015 sau după acest an, și le-au cerut să prindă de oglinda retrovizoare, timp de șapte zile, un dispozitiv de silicon care colecta mostre de substanțe din aer.
Astfel, au descoperit că în aerul acestor vehicule exista o cantitate semnificativă de anumiţi retardanţi de flacără, cum ar fi esterii de organofosfați, substanțe care sunt adesea folosite în fabricarea obiectelor din plastic pentru a altera unele dintre proprietățile lor fizice. Acest lucru este logic, dacă luăm în considerare cantitatea mare de obiecte din plastic folosite în interiorul vehiculelor, și confirmă faptul că, cu cât suntem înconjurați mai mult de plastic, cu atât va fi mai mare expunerea noastră la aceste substanțe.
Cercetătorii au considerat îngrijorătoare detectarea, în 99% din cazuri, a unui produs numit TCIPP, care, conform unor cercetări recente (precum cea publicată în raportul tehnic al Programului Național de Toxicologie din Statele Unite anul trecut), a fost asociat cu carcinogeneza la șoareci.
De asemenea, concentrațiile din aer ale acestor produse potențial dăunătoare sunt semnificativ mai ridicate vara decât iarna.
Sursa foto: https://www.freepik.com/, @freepik
Ce poți face pentru a reduce posibilele daune
În ciuda indiciilor, este încă nevoie să așteptăm mai multe studii care să confirme definitiv că aceste tipuri de retardanţi de flacără sunt efectiv carcinogeni pentru oameni. Cu toate acestea, descoperiri precum cea din această publicație sporesc motivele de îngrijorare în ceea ce privește expunerea noastră la acest tip de produse.
De asemenea, ne oferă câteva indicii cu privire la măsurile pe care le putem lua pentru a reduce posibilele daune. De exemplu, ventilarea mașinii, în special în lunile călduroase de vară, ar putea fi esențială pentru a reduce expunerea. De asemenea, modelele care permit utilizarea aerului exterior în sistemul de climatizare ar putea contribui la acest lucru.
În timp, și având în vedere milioanele de oameni care folosesc mașinile în fiecare zi în întreaga lume, este posibil ca studiile să ofere mai multă claritate cu privire la relația dintre aerul din interiorul vehiculelor și procesele cancerigene sau, chiar, descoperirile legate de această problemă să conducă la noi reglementări privind materialele pentru a reduce tot mai mult expunerea noastră la elemente nocive, potrivit 20minutos.es.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News