Populismul european, tema centrală a spectacolului care deschide Festivalul de la Avignon 2019
Festivalul de la Avignon 2019 debutează joi cu un spectacol sumbru - un imn adus Europei, dar care nu reprezintă deloc o odă a bucuriei - scris de un dramaturg bântuit de ascensiunea populismului în Europa, informează AFP.
'Architecture', spectacolul ce inaugurează a 73-a ediţie (4-23 iulie) a celui mai important festival de teatru din lume, alături de cel de la Edinburgh, oferă totuşi spectatorilor şi câteva motive de bucurie: numeroase staruri ale scenei franceze s-au reunit în acest show: Emmanuelle Beart, Jacques Weber, Denis Podalydes şi Audrey Bonnet.
În Curtea de Onoare din Palatul Papilor, legendarul loc în care s-a născut acest festival în 1947, noua piesă scrisă de Pascal Rambert, unul dintre cei mai jucaţi dramaturgi francezi în viaţă, trasează portretul lipsit de complezenţă al unei familii destrămate de artişti, filosofi şi compozitori, care reprezintă un fel de metaforă a unei Europe bolnave. Cu o acţiune plasată înainte de Anexarea Austriei din 1938, nu este totuşi vorba de un spectacol istoric, a precizat pentru AFP dramaturgul Pascal Rambert, care, în 2016, a obţinut Premiul Academiei Franceze pentru Teatru.
'Am construit această piesă din îngrijorarea pe care o resimt în 2019 în legătură cu ceea ce se petrece cam peste tot în Europa, în ţări unde se joacă piesele mele, precum Italia, dar şi în Spania, unde Vox (partid de extrema dreaptă) a câştigat cu scoruri foarte mari alegerile din aprilie', a precizat dramaturgul francez, în vârstă de 57 de ani.
'Dacă într-o epocă atât de strălucitoare şi de creativă nu am putut împiedica ascensiunea nazismului, ce putem să spunem despre epoca de azi? E uşor să zici că astăzi nu este Al Treilea Reich. Însă există ceva şi mai insidios', a adăugat scriitorul, un obişnuit al Festivalului de la Avignon.
'Falsul devine adevăr' Piesele sale de teatru, precum 'Une (micro) histoire economique du monde' (2010), 'Cloture d'amour', care a triumfat la acest festival în 2011 şi apoi a cunoscut succesul mondial fiind tradusă în 23 de limbi, dar şi 'Repetition' din 2014, au fost jucate peste tot în lume, din Mexic până în Taiwan sau Egipt. 'Munca mea din toate aceste ţări mă trimite într-un moment de istorie, pe care îl trăiesc şi pe care îl găsesc îngrijorător, iar piesele mele sunt conştiente de starea lumii', a dezvăluit regizorul francez, care se declară 'un european extrem de convins'. În calitatea sa de dramaturg, el spune că rolul lui este acela de 'a îndrepta limbajul' într-o epocă dominată de dezinformare, în care 'falsul devine adevăr'.
Alegerea actorilor nu a fost întâmplătoare: Pascal Rambert creează piese de teatru cu şi pentru aceşti mari interpreţi, începând din 2011. 'Dacă nu ar fi ei, nu ar fi existat această piesă: cunosc energia lor, petrec mult timp alături de ei', a declarat dramaturgul. El a reuşit chiar să îl convingă pe Jacques Weber, care, într-o carieră de 50 de ani, a boicotat Festivalul de la Avignon şi mai ales Curtea de Onoare din cauza, potrivit spuselor sale, proastei sonorizări.
Pascal Rambert nu este singurul participant la festival care abordează în spectacolele sale aceste îngrijorări legate de Europa: Roland Auzet, în 'Nous l'Europe, banquet des peuples', pe un text de Laurent Gaude - scriitor premiat cu Goncourt - şi cu o 'scenografie polifonică', critică populismul, democraţia şi reprezentativitatea.
Festivalul de la Avignon, care sub conducerea directorului Olivier Py, începând din 2013, este mai orientat mai degrabă spre chestiuni sociale şi politice decât spre trecut, oferă un loc de cinste în acest an lui Kirill Serebrennikov, copilul teribil al teatrului rus, care a primit interdicţia de a călători în afara Moscovei în pofida anulării în aprilie a arestului său la domiciliu. Judecat pentru o afacere controversată de deturnare de fonduri, regizorul rus va viziona, de la distanţă, noul său spectacol, mult aşteptatul 'Outside', dedicat fotografului chinez cenzurat Ren Hang, care s-a sinucis la vârsta de 29 de ani în 2019, şi care va fi prezentat la Avignon.
În absenţa marilor capete de afiş - cu excepţia spectacolului de deschidere - prestigioasa manifestare teatrală din sudul Franţei va promova în acest an spectacole considerate 'pepite potenţiale', ce ar putea să reprezinte o surpriză plăcută pentru spectatori.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News