Ponta nu a fost convins de reforma Sănătății prin OUG. Vezi unde vrea Nicolaescu să ducă spitalele, policlinicile, Ambulanța și DSP-urile
Înainte să înceapă ședința de guvern din 10 iulie, a fost discutat, la propunerea Ministerului Sănătății, un proiect de Ordonanță de Urgență privind restructurarea și reorganizarea unor componente din sistemul de Sănătate. Documentul nu a fost publicat pe site-ul MS, dar DeCe News a intrat în posesia unei copii a proiectului, care arată planurile pe termen scurt ale ministrului Sănătății. Premierul nu a fost convins că aceste măsuri luate prin OUG ar avea rolul scontat și a cerut o analiză mai amplă a proiectului.
În actul supus discuției în Guvern se arată că este necesară corelarea resurselor alocate cu responsabilitățile aprobate structurilor ministerului, iar restructurarea trebuie făcută în regim de urgență.
Articolul 1 al acestei OUG, dacă ar fi fost adoptat în forma propusă, ar fi tranșat disputa Minister – CNAS, în ceea ce privește controlul fondurilor.
Art.1(1) stabilește că structurile din cadrul Ministerului Sănătății elaborează strategii și politici (...) dar asigură și ”administrarea resurselor sistemului de sănătate”. Astfel, CNAS devenea ordonator secundar de credite, sau putea fi transformat într-un departament aflat în structura ministerului. Această abordare anulează efectul numirii de către premier a președintelui CNAS, care își pierde dreptul de semnătură și de decizie.
Art. 1 (2) stabilește că Direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București trec în subordinea consiliilor județene, inclusiv centrele de întreținere a aparaturii și policlinicile cu plată. Protocoalele de predare primire a personalului și patrimoniului trebuiau încheiate în 30 de zile, dacă se aproba Ordonanța.
OUG ar fi dat posibilitatea schimbării structurii instituțiilor dar și a directorilor aflați în funcție, art. 1 (8) precizând că acestea se stabilesc de către Consiliile județene.
Totuși, în situații critice, se arată la art. 1(9), cu impact major asupra stării de sănătate a populației, coordonarea revine, din nou, Ministerului Sănătății, cu excepția serviciilor de ambulanță, care intră în coordonarea ISU. Situațiile critice urmau a fi definite prin ordin comun al miniștrilor Nicolaescu și Stroe.
Art.2 stabilește că Ministerul controlează și inspectează toate activitățile din domeniul sănătății. Formularea ”toate activitățile” ar putea extinde autoritatea Ministerului și asupra unor instituții ca Agenția Medicamentului sau CONAS (Comisia Națională de Acreditare a Spitalelor), care acreditează spitalele.
Art.3 reorganizează activitatea de ambulanță la nivel regional. Serviciile regionale de ambulanță sunt unități cu personalitate juridică, în subordinea MS, care preiau patrimoniul și personalul structurilor județene, în termen de 30 de zile de la aprobarea OUG.
Art. 6 reprezintă cea mai mare schimbare în domeniu: universitățile publice de medicină și farmacie acreditate pot administra, la propunerea MS, spitalele publice din subordinea Ministerului Sănătății. Darea în administrare a spitalelor se face, în fiecare caz, prin Hotărâre de Guvern.
Din informațiile DeCe News, premierul a respins discutarea acestui act normativ, fără o evaluare de impact și o consultare publică. Proiectul de OUG a fost retrimis la MS.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News