Planta din Tibet care ar putea să facă planeta Marte locuibilă. Poate supraviețui temperaturilor scăzute și razelor cosmice letale, conform unui studiu
Autor: Tiberiu Vasile
Foto: Unsplash
O specie de plantă promițătoare ar putea transforma atmosfera bogată în dioxid de carbon de pe Planeta Roșie în oxigen respirabil.

NASA și compania SpaceX a lui Elon Musk plănuiesc să trimită oameni pe Marte în următorii 20 de ani, însă un factor cheie este ca atmosfera să fie respirabilă.

Acum, oamenii de știință din China spun că o specie de plantă promițătoare ar putea transforma atmosfera bogată în dioxid de carbon de pe Planeta Roșie în oxigen respirabil.

Syntrichia caninervis, cunoscută și sub numele de "mușchiul cu șurub de stepă", se găsește în peisaje deșertice extreme, cum ar fi Tibetul și Antarctica.

Experimentele de laborator arată că poate supraviețui temperaturilor scăzute și razelor letale de radiații - condiții tipice pe suprafața marțiană.

Potrivit experților, mușchiul este chiar mai rezistent decât tardigradele - organisme microscopice descrise drept "indestructibile".

Experții, de la Academia Chineză de Științe din Beijing, nu sugerează ca oamenii să mănânce S. caninervis pe Marte pentru a rămâne în viață (așa cum personajul lui Matt Damon a mâncat cartofi în "The Martian").

Acest lucru se datorează faptului că planta nu este comestibilă și ar oferi o valoare nutritivă redusă dacă am mânca-o (deși nu este toxică).

Cu toate acestea, dacă ar putea prolifera pe Planeta Roșie, ar putea transforma dioxidul de carbon marțian (CO2) în oxigen pentru a contribui la crearea unei atmosfere respirabile.

Unul dintre numeroasele obstacole în calea "terraformării" planetei Marte este atmosfera sa, care este alcătuită în proporție de aproximativ 95% din CO2, o cantitate prea mare pentru a fi respirată de oameni.

"Studiul nostru arată că rezistența la mediu a S. caninervis este superioară față de multe microorganisme și tardigrade foarte tolerante la stres", a spus unul dintre cercetători.

S. caninervis - deja bine cunoscut pentru capacitatea sa de a tolera condițiile de secetă - se găsește în Tibet, Antarctica și regiunile circumpolare din Eurasia și America de Nord.

Având în vedere capacitatea mușchiului de a supraviețui în condiții de mediu extreme, cercetătorii au decis să îi testeze limitele în laborator.

Ei au depozitat planta la -112°F (-80°C) într-un ultra-congelator timp de până la cinci ani și la -320°F (-196°C) într-un rezervor de azot lichid timp de până la 30 de zile.

În toate cazurile, plantele s-au regenerat atunci când au fost dezghețate, deși revenirea lor a fost mai puțin rapidă comparativ cu exemplarele de care au fost deshidratate, dar nu congelate.

Cu toate acestea, nu este clar cum se așteaptă cercetătorii ca mușchiul să fie dezghețat atunci când este expus în mod constant condițiilor marțiene friguroase.

În cadrul testelor de laborator, mușchiul a demonstrat, de asemenea, capacitatea de a supraviețui expunerii la radiații gama care ar ucide majoritatea plantelor, tipice celor la care este expusă suprafața marțiană.

În mod uimitor, dozele puternice de radiații de 500 Gray (Gy) au părut chiar să favorizeze creșterea plantelor - și anume "regenerarea de noi ramuri".

Oamenii suferă convulsii severe și mor atunci când sunt expuși la aproximativ 50 Gy de radiații.

Plantele au atins o rată de regenerare de 100 % în 30 de zile

În cele din urmă, experții au testat capacitatea mușchiului de a rezista în condiții marțiene folosind instalația de simulare a atmosferelor planetare a Academiei Chineze de Științe, o cameră de simulare la ultra vid (UHV).

Condițiile marțiene ale simulatorului au inclus aer compus în proporție de 95 % din CO2 (la fel ca pe Marte) și temperaturi fluctuante care au depășit și au coborât sub nivelul de îngheț, precum și niveluri ridicate de radiații UV și presiune atmosferică scăzută.

Plantele au atins o rată de regenerare de 100 % în 30 de zile, după ce au fost supuse condițiilor marțiene timp de una, două, trei și șapte zile.

Plantele hidratate, care au fost supuse simulatorului doar pentru o zi, au supraviețuit, de asemenea, deși s-au regenerat mai lent decât cele deshidratate.

Echipa avertizează că studiul lor nu dovedește că mușchiul ar putea fi transportat pe Marte și nici nu explică cum ar putea fi plantat acolo.

Cu toate acestea, studiul identifică S. caninervis drept "o plantă de pionierat pentru creștere" pe Planeta Roșie, în timp ce agențiile spațiale lucrează la "habitate autosuficiente" acolo.

"Privind spre viitor, ne așteptăm ca această plantă promițătoare să poată fi adusă pe Marte sau pe Lună pentru a testa în continuare posibilitatea colonizării și creșterii plantelor în spațiul cosmic", spun ei.

"Rezultatele noastre indică faptul că S. caninervis este printre cele mai tolerante organisme la radiații cunoscute", concluzionează aceștia.

Studiul a fost publicat în revista The Innovation, conform Daily Mail.