Periplu istoric la final - Turneul “Muzica în Palatele României”
Data publicării:
Autor: Magdalena Popa Buluc
WhatsApp
Duminică 6 august 2017, în sala Tronului din Cetatea Neamțului s-a încheiat cea de-a V-a ediție a Turneului Național “Muzica în Palatele României”, eveniment organizat de Asociația Pro Valores și finanțat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România.

Duminică 6 august 2017, în sala Tronului din Cetatea Neamțului s-a încheiat cea de-a V-a ediție a Turneului Național “Muzica în Palatele României”, eveniment organizat de Asociația Pro Valores și finanțat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România.

După un periplu de aproximativ 3000 de kilometri, după serate sonore de excepție desfășurate în spații istorice de mare frumusețe: Palatul Brâncovenesc de la Mogoșoaia, Castelul Huniazilor, Palatul Magna Curia din Deva, Palatul Marincu din Calafat, Castelul Pelișor din Sinaia, menestrelul modern Nicolae Szekely, însoțit de cinci instrumente deosebit de spectaculoase, rar prezente pe scenele României: vihuelă, laută, chitară renascentistă, chitară barocă și arhilăuta, a uimit prin căldura și coloristica interpretărilor, tehnicitate, forța de adaptare la diversitatea dificultăților impuse de fiecare instrument în parte, frumusețea repertorială și tenacitatea păstrării autenticității.

Au fost readuse în atenția publicului, extrem de curios, sonorități de mare rafinament și creații autentice compuse acum câteva sute de ani, în perioada Renașterii și Barocului timpuriu de: Francesco da Milano, Adrian Le Roy, Diego Pisador, John Dowland, Giovanni Zamboni, Gaspar Sanz și mulți, mulți alții.

(w670)

Primele două episoade ale turneului au fost stâns legate de figura lui Gabriel Bethlen, cel care a fost principe al Transilvaniei între 1613 – 1629 și începând cu anul 1619 lider al mișcării antihabsburgice din estul și nordul Ungariei, în contextul Războiului de 30 de ani, în care Transilvania s-a situat de partea puterilor oponente Sfântului Imperiu Romano – German. A încercat să ajungă stăpânitor al Moldovei și Munteniei, pe care, potrivit istoricilor, ar fi dorit să le unească sub numele de Dacia. Dacă primul concert a avut loc în sala Bethlen a Castelului Huniazilor, în mijlocul unei foarte frumoase expoziții de oglinzi vitrate imaginate cu mult bun gust și inspirație de unicul artist român specializat în vitralii – Cristian Florin Anghelescu din Orăștie, Nicolae Szekely a făcut să răsune cele cinci instrumente ale sale în Sala Șemineului din Palatul Magna Curia din Deva. La poalele Cetății Deva, în 1621 Gabriel Bethlen a dispus transformarea radicală a constucției inițiale, rezultând Palatul Magna Curia. Conceput iniţial în stil renascentist, edificiul ajunge la o formă definitivă la începutul secolului al XVIII – lea, când i se aduc ultimele modificări. Aceste modificări îi dau înfăţişare barocă păstrată până astăzi.

Turneul “Muzica în Palatele României” a demonstrat o dată în plus că locuri spectaculoase din punct de vedere turistic, încărcate de istorie, pot căpăta noi străluciri, iar prin intermediul artei sunetelor, pot oferi noi atracții, bucurându-se în același timp de o promovare suplimentară deosebit de eficientă.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel