Părinți de succes: Ce eroare face profesorul care nu dă nota 10 (II)
Data publicării:
Autor: ana
WhatsApp
teza
teza

Nu puține sunt erorile în evaluarea școlară care pot avea un impact dramatic asupra motivației copilului pentru învățare. Dacă în materialul anterior, profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației, prezenta efectul halo și Pygmalion, două dintre erorile de evaluare pe care dascălii ar trebui să le evite, cei implicați în educarea copilului trebuie să afle și despre alte astfel de erori care pot interveni în aprecierea efortului depus de cei care urmează o școală.

În consecință, profesorul universitar Pânișoară explică "efectul „blând”, definit întâi de J. Green ca fiind eroarea de evaluare ce presupune tendinţa de a aprecia cu indulgenţă persoanele cunoscute în comparaţie cu persoanele mai puţin cunoscute". Vizibilă, mai ales în facultate, unde prezența la cursuri nu este obligatorie, în cazul acestei erori, profesorul este influențat de „fețele cunoscute”, evaluarea fiind mai mai puțin severă pentru cei care au ajuns la seminar/curs. "Tot aici putem să abordăm și „eroarea de generozitate” ce reprezintă tendinţa de a găsi „motive” pentru o apreciere pozitivă", identificată mai ales în cazul profesorilor care fac meditații cu elevii acasă. în cazul în care "eroarea de generozitate apare ca urmare a faptului că elevul favorizat este fiul/fiica unei persoane cu poziție socială înaltă", eroarea este cu mult mai gravă.

Într-o asemenea situație, părintele trebuie să intervină, esențială fiind o discuție cu cadrul didactic, în urma căreia  trebuie trasate reguli și urmărită evoluția propriului copil.

O altă eroare este cea a tendinței centrale sau efectul „nivelării”, când profesorii au tendinţa de a-i include pe toţi elevii în categoriile de performanţă medie. Este cazul profesorului care nu oferă nota 10, dar nici nota 4, acesta eliminând tendințele extreme, pentru a se simți "securizat". Este o eroare demotivantă atât pentru cei care învață, pentru că se vor simți neapreciați, cât si pentru cei din cealaltă extremă, care nu mai vor învăța deloc, știind că oricum nu riscă să fie picați.

Părintele trebuie să intre în alertă atunci copilul vine la o materie cu note medii (6-7-8), deși la alte materii are rezultate complet diferite (4-5 sau 9-10) și numai după ce va stabili că este vorba de o eroare cu tendință centrală să aibă o discuție cu profesorul.

Despre efectul de similaritate (întâlnit și sub denumirea de eroarea „la fel ca mine”), profesorul universitar Pânișoară  afirmă că profesorul face aprecieri favorabile elevilor cu care au ceva comun din punct de vedere profesional sau atitudinal. Deși o astfel de eroare implicită poate fi avantajoasă pentru motivarea învățării, părintele trebuie să devină atent dacă copilul lui sesizează astfel de fenomene.

Efectul de contrast presupune un impact al contextului în evaluare și apare în contextul în care un elev este evaluat imediat după un coleg foarte bun, sau invers, ceea ce ar putea duce la o notare mai mică în primul caz, respectiv  la obținerea unei note mai mari, în cazul secund. Pentru astfel de situații, părintele trebuie să atenueze, prin discuții, stresul provocat atunci când nota primită este mai mică decât aceea la care cel mic se aștepta și să-l pregătească pe cel mic, pentru viitor, că nota contează mai puțin, adevăratul câștig în urma procesului de învățământ fiind ce și cât a învățat, susține profesorul universitar Pânișoară.

Nu în ultimul rând, "poate apare și eroarea logică, care presupune că dascălul va lua în calcul elemente neimportante pentru obiectivele pe care le are procesul de evaluare propriu zis: spre exemplu elevii mai sociabili, mai activi la clasă, care vorbesc într-un limbaj mai elaborat, care sunt îmbrăcați mai îngrijit, care sunt cuminți și nu tulbură niciodată ora etc".

Părinții, în consecință, trebuie să știe că în școală există riscul să apară astfel de erori în evaluarea procesului de învățare și să se asigure că participă continuu cu încredere și deschidere la „parteneriatul critic” dintre școală și familie, pentru binele copilului.

Citește mai multe pe performante.ro 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel