Literatura de specialitate (vezi și și Henry, 2012; Chowdhury, 2006; Lewis, 2013; Cuplin, 2010; Green, 1999 etc) ne pune la dispoziție câteva perspective legate de acest subiect, semnalează profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației:
• Încrederea în propria memorie. Nu sunt rare cazurile în care copilul, întâmpinând dificultăți în a memora ceva, explică "nu pot". Expresia este distructivă, mai ales atunci când și părintele sau profesorul își însușește explicația celui mic și o transformă în "nu poți". Ori, trebuie avut în vedere că studiile în domeniu evidențiază clar că, înainte de a merge la aspecte ce țin de rafinarea capacității de memorare a elevilor, este bine de luat în calcul modul în care se construiește și se menține copilului o părere favorabilă față de propria persoană.
Citește și Părinți de succes: Secretul rezolvării unei perioade de criză
Citește și Părinți de succes: Cine este generația sandwich
• Asocierea pornește de la o realitate incontestabilă: este mai ușor să memorezi ceva nou dacă este pus în conexiune cu ceva ce deja este în memoria ta. Asocierea nu este doar un proces general în care cunoștințele vechi sunt relaționate și construite în legătură directă cu cele pe care deja le știm, ci există și forme mai „subtile" de asociere, cum este de exemplu atunci când vrei să înveți mai ușor pe cineva culorile curcubeului, ROGVAIV fiind rezultatul asocierii primei litere de la fiecare cuvânt care definește culoarea benzilor curcubeului - roșu, oranj sau portocaliu, galben, verde, albastru, indigo și violet.
• Multiplii analizatori. În învățare este util să implicăm câți mai mulți analizatori ca să ofere sens memorării: auditiv, vizual, olfactiv, gustativ și kinestezic, contribuția lor la îmbunătățirea memorării fiind uriașă.
• Culoarea și exagerările – cu cât fenomenul pe care îl investigăm are mai multă culoare el este „viu" în ochii noștri, are putere și putem reține ușor. Cu cât este mai „șters" cu atât reținerea este mai dificilă. Este deci important să facem informația să aibă valoare pentru noi deoarece – se observă în literatura de specialitate – cu cât imaginile sunt mai ireale, cu atât ele o să fie reamintite mai ușor.
• Umorul – lucrurile se rețin mai ușor dacă există un factor distractiv. Mai mult ca sigur, un elev ar reține mult mai ușor lecția despre Matei Basarab, dacă profesorul de istorie ar apărea la oră îmbrăcat în voievod.
Citește mai multe pe performante.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- Plata pensiilor pentru luna mai. Daniel Baciu, șeful Casei de Pensii, precizări importante pentru pensionarii români
- Efectele prafului saharian asupra sănătății. Beatrice Mahler: Cine trebuie să aibă grijă să nu iasă din casă
- Horoscop 24 aprilie: Berbec, Taur, Gemeni, Rac, Leu, Fecioară. Zodia care-și pierde controlul. Va fi foarte greu să-ți revii!
- Ce nu știai despre praful din Sahara. „Călătoria“ de mii de kilometri datorită căreia se dezvoltă pădurea amazoniană
- 5 pași pentru un somn mai bun conform oamenilor de știință
- Bacterie de origine fecală găsită în 2 milioane de sticle de apă ”de fițe”
- Ce se întâmplă cu pensiile românilor. Răsturnare de situație de la Poșta Română
- Pască pufoasă fără aluat
- Judecătoarea din dosarul lui Vlad Pascu, autoarea unor gafe intolerabile, mută în fața presei. Tace mâlc
- Horoscop 25 aprilie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care nu trebuie să mai amâne o discuție delicată! Nu vei scăpa