Părinți de succes: Strategii pentru stimularea memorării
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: DCNews Team
WhatsApp
Performanțele școlare ale unui copil pot fi îmbunătățite dacă părintele sau profesorul deține în "arsenal" câteva elemente utile prin care i-ar ajuta pe cel mic să rețină informațiile ce trebuie învățate. Strategiile nu sunt spectaculoase, însă ele vor ușura procesul memorării pentru copil.

Literatura de specialitate (vezi și și Henry, 2012; Chowdhury, 2006; Lewis, 2013; Cuplin, 2010; Green, 1999 etc) ne pune la dispoziție câteva perspective legate de acest subiect, semnalează profesorul universitar Ion-Ovidiu Pânișoară, doctor în Științe ale Educației în cadrul Facultății de Psihologie și Științele Educației:

Încrederea în propria memorie. Nu sunt rare cazurile în care copilul, întâmpinând dificultăți în a memora ceva, explică "nu pot". Expresia este distructivă, mai ales atunci când și părintele sau profesorul își însușește explicația celui mic și o transformă în "nu poți". Ori, trebuie avut în vedere că studiile în domeniu evidențiază clar că, înainte de a merge la aspecte ce țin de rafinarea capacității de memorare a elevilor, este bine de luat în calcul modul în care se construiește și se menține copilului o părere favorabilă față de propria persoană.

Citește și Părinți de succes: Secretul rezolvării unei perioade de criză

Citește și Părinți de succes: Cine este generația sandwich

 

Asocierea pornește de la o realitate incontestabilă: este mai ușor să memorezi ceva nou dacă este pus în conexiune cu ceva ce deja este în memoria ta. Asocierea nu este doar un proces general în care cunoștințele vechi sunt relaționate și construite în legătură directă cu cele pe care deja le știm, ci există și forme mai „subtile" de asociere, cum este de exemplu atunci când vrei să înveți mai ușor pe cineva culorile curcubeului, ROGVAIV fiind rezultatul asocierii primei litere de la fiecare cuvânt care definește culoarea benzilor curcubeului - roșu, oranj sau portocaliu, galben, verde, albastru, indigo și violet.

Multiplii analizatori. În învățare este util să implicăm câți mai mulți analizatori ca să ofere sens memorării: auditiv, vizual, olfactiv, gustativ și kinestezic, contribuția lor la îmbunătățirea memorării fiind uriașă. 

Culoarea și exagerările – cu cât fenomenul pe care îl investigăm are mai multă culoare el este „viu" în ochii noștri, are putere și putem reține ușor. Cu cât este mai „șters" cu atât reținerea este mai dificilă. Este deci important să facem informația să aibă valoare pentru noi deoarece – se observă în literatura de specialitate – cu cât imaginile sunt mai ireale, cu atât ele o să fie reamintite mai ușor.

Umorul – lucrurile se rețin mai ușor dacă există un factor distractiv. Mai mult ca sigur, un elev ar reține mult mai ușor lecția despre Matei Basarab, dacă profesorul de istorie ar apărea la oră îmbrăcat în voievod. 

Citește mai multe pe performante.ro

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel