Data publicării:
Paradoxul din SONDAJE: ”Este un RISC”. Explicația ”răsturnărilor de situație”
Sondajele din SUA nu au anticipat că noul președinte al Americii urma să fie Donald Trump. În toate sondajele, democrata Hillary Clinton a fost câștigătoare, chiar dacă la o distanță sensibilă. The New York Times transmitea șanse de 84% ca Hillary Clinton să câștige alegerile. Dar Donald Trump a atins zonele rurale și a câștigat alegerile. O surpriză pentru toată lumea. Candidatul republican a fost susținut în campanie de un singur post de televiziune, Fox News.
Și în România, la alegerile din 2014, toate sondajele de opinie îl dădeau câștigător pe Victor Ponta, care în primul tur era cu 10% în fața lui Klaus Iohannis. Rezultatul alegerilor a fost o surpriză, în contextul în care niciun sondaj nu-l anticipa pe candidatul susținut de liberali ca potențial președinte al țării.
Analistul politic Bogdan Chirieac a scris, într-un editorial pentru DCNews, că ”în sondajele de opinie "spirala tăcerii" face legea. De un an de zile, în permanență, toată lumea a dat-o pe Clinton în fața lui Trump, uneori cu până la 10 procente. Votul zdrobitor obținut de Trump arată că lucrurile stăteau cu totul altfel. S-a dovedit încă o dată că nici presa nu pune cu adevărat președinți. Trump a avut împotriva sa toate televiziunile - mai putin FoxNews - toate marile cotidiane, aproape toti șefii de mari corporații, plus shogunii financiari de pe Wall Street”.
[citeste si]
”Votul popular a fost câștigat de Hillary Clinton. Ceea ce au măsurat sondajele a fost votul popular. Complicata aritmetică a votului electoral este mult mai greu de prins, mai ales prin noile metode de sondare a opiniei publice, care apelează la telefon și mai ales la Internet. Sondajele de opinie nu sunt adaptate publicului actual. Ele au fost inventate în anii `30 ai secolului XX, când mijlocul de comunicare principal era radioul care impunea un anume tip de comportament electoral, mult mai coerent. În momentul de față, avem diferite forme de comunicare. Trump a câștigat în mediul rural, un mediu care depinde de informarea prin televiziune, el fiind un om de televiziune, iar sondajele de opinie n-au putut să sesizeze toate aceste schimbări. E o problemă metodologică, dar și una a instrumentului. Este un instrument care se pretează mai greu la predicții electorale. Este un risc, opinia este trecătoare, se poate schimba”, a afirmat politologul Cristian Pîrvulescu pentru DCNews.
Politologul a adăugat că vorbim de un paradox în cazul alegerilor din SUA: ”Votul popular într-o parte, votul electoral masiv în cealaltă parte. Hillary Clinton a câștigat statele populate și a pierdut statele mai puțin populate, rurale”.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News