Data publicării:

Palatul „Părintelui Dunării“ va fi reabilitat. Proiectul grandios care va pune, din nou, Sulina pe harta traficului naval

Autor: Ioan-Radu Gava | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto: Ioan Radu Gava
Foto: Ioan Radu Gava

Lucrările de revitalizare a Zonei Libere Sulina vor include și reabilitarea clădirilor istorice care au fost folosite de Comisia Europeană a Dunării în secolul al XIX-lea.

CITEȘTE ȘI               -              EXCLUSIV  „Visul lui Ceaușescu“, readus la viață în Sulina. Proiectul „pentru întreaga țară“ care va crea cel puțin 300 de noi locuri de muncă / foto

Printr-un proiect desfășurat de AZL Sulina, denumit Timbrul Monumentelor, toate clădirile de patrimoniu care sunt în administrația Zonei Libere, inclusiv clădirea arhitectului-șef al canalului Sulina, vor fi reabilitate. Dragoș Ioniță, președintele Administrației Zonei Libere Sulina, a dat mai multe detalii despre demersurile efectuate în această direcție.

„Administrația Zonei Libere Sulina are proiecte și pentru clădirile istorice pe care le administrează, inclusiv clădirea arhitectului-șef, Charles Augustus Hartley, cel care a proiectat canalul Sulina. Am reușit să facem o expertiză și așteptăm să se lanseze proiectul numit Timbrul Monumentelor, prin intermediul căruia să reușim să facem partea de proiectare și tot ce înseamnă avizare pentru reabilitarea imobilelor.

Din câte am înțeles de la Ministerul Culturii, se pare că etapa următoare la proiectul Timbrul Monumentelor va fi și de identificare a unor surse de finanțare pentru punerea în valoare a acestor imobile. Prin intermediul acestei aplicații (n.r. Timbrul Monumentelor) se va putea face partea de documentație tehnică și avizare pentru reabilitarea imobilelor inventariate ca și patrimoniu.

Așteptăm ghidul, după care facem o documentație pe care o depunem, așteptăm, iar dacă vom câștiga, obținem finanțarea și trecem la treabă. Prin intermediul acestei aplicații se va putea face partea de proiectare și avizare, care este destul de laborioasă și de costisitoare. Sunt puțini experți și problemele sunt multe“, a explicat Dragoș Ioniță, președintele AZL Sulina.

Foto: Ovidiu Oprea

Totuși, având în vedere că respectivele clădiri de patrimoniu, care mare parte din ele au aparținut Comisiei Europene a Dunării, se află în interiorul Zonei Libere Sulina, punerea acestora în cadrul unor circuite turistice va reprezenta o problemă. Dragoș Ioniță este însă convins de faptul că o dată reabilitate, imobilele își vor găsi o utilitate în cadrul Zonei Libere.

„Nu pot să spun că vor putea fi puse în valoare din punct de vedere turistic. Ele se află într-un perimetru de zonă liberă, iar accesul nu este facil oricui. Se intră cu anumite restricții. Cu atât mai mult dacă dai drumul la fluxuri de mărfuri pe aici.

Dacă, de exemplu, să zici că ai făcut muzeul lui Charles Augustus Hartley într-una din clădiri, cum îi bagi pe turiști printre utilaje și printre macarale? E delicată treaba“, a explicat Dragoș Ioniță.

El a întărit ideea că beneficiul enorm al acestor clădiri va consta în reabilitare, care cu siguranță va prelungi durata lor de viață și va păstra vie moștenirea culturală din perioada Comisiei Europene a Dunării. Cel mai probabil, clădirile vor putea fi folosite de operatorii portuari, care vor avea nevoie de sedii unde să-și desfășoare activitatea.

Proiectul Timbrul Monumentelor este strâns legat de lucrările care se efectuează în prezent la Zona Liberă Sulina și la Bazinul Mare, aflat în aval de oraș, care va permite acostarea unor nave de mare tonaj și schimb de mărfuri care se va ridica la aproximativ 3,5 milioane de tone în 3 ani. Potrivit lui Dragoș Ioniță, președintele AZL Sulina, această revitalizare a zonei va pune, din nou, Sulina pe „harta traficului naval“.

CITEȘTE ȘI                 -                 EXCLUSIV  Orașul unic în România promovat doar de 2 operatori turistici: Pentru noi este mai importantă calitatea turiștilor decât numărul lor

Cine a fost Charles Augustus Hartley

Sir Charles Augustus Hartley s-a născut pe 3 februarie 1825 în Heworth, Gateshead, Anglia, Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei și a fost un renumit inginer civil britanic al epocii victoriene. Este recunoscut pentru vasta sa activitate de cartografiere a unuia dintre cele mai lungi fluvii din Europa și pentru proiectele sale remarcabile de regularizare a navigației pe cursul inferior al acestuia, ceea ce i-a adus titlul de „Părintele Dunării”.

După ce a participat în Războiul Crimeii (1853 - februarie 1856) în calitate de adjunct al comandantului corpului de geniști anglo-turc de la Kerci, Charles Hartley a fost numit inginer-șef al Comisiei Europene a Dunării. În această funcție, a coordonat lucrările de îmbunătățire a navigației la gurile de vărsare ale Dunării în Marea Neagră. A deținut această poziție până în 1872, când a fost numit inginer consultant pentru aceeași Comisie.

Charles Hartley a murit  la 20 februarie 1915, la Londra, în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel