Palatul Culturii, Iași. Exponat unicat, pus la dispoziția vizitatorilor
Un avion de mici dimensiuni Yak 17 UTI poate fi văzut printre obiectele expuse la Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii din cadrul Palatului Culturii din Iaşi.
Managerul Complexului Naţional Muzeal Moldova, Lăcrămioara Stratulat, a declarat că aeronava de tip Yak 17 UTI a fost restaurată şi este amplasată într-un spaţiu special amenajat în curtea interioară a Palatului Culturii.
Yak 17, restaurat de Aerostar Bacău
"Acest unicat Yak 17, pe care noi îl avem în patrimoniu din 1961, era într-un stadiu avansat de degradare, motiv pentru care se impunea restaurarea lui. Pentru că la Centrul de Restaurare şi Conservare a Bunurilor de Patrimoniu mobil pe care îl avem în cadrul Palatului Culturii nu avem un restaurator specializat, am apelat la prietenii de la Aerostar Bacău. Ei au plătit restaurarea şi transportul dus-întors", a arătat managerul Complexului Naţional Muzeal Moldova.
Cei de la Aerostar Bacău au lucrat doi ani de zile la restaurarea acestui avion.
Muzeograful Monica Nănescu, şefa Muzeului Ştiinţei şi Tehnicii, a declarat că împreună cu avionul de vânătoare monoloc Yak 23, avionul de antrenament cu dublă comandă Yak 17 UTI este primul avion cu motor reactiv ce a intrat în dotarea Comandamentului Forţelor Aeriene Militare. Primele aparate de zbor au sosit în ţară la începutul anului 1951, pe linia ferată.
Este singurul exponat din cele nouă care au dotat forţele aeriene române
"Au fost nouă avioane care au fost aduse în perioada 1951 - 1952 în Ianca şi Bacău. Au operat de pe două aeroporturi - Ianca şi Bacău, fiind în dotarea Regimentului 135 Aviaţie Vânătoare cu Reacţie de pe Ianca şi Bacău. Ulterior, Regimentul 135 a fost dislocat pe aerodromul Caransebeş. În 1959 a devenit un bun cultural, el fiind înregistrat în 1961 ca obiect al Muzeului Politehnic Iaşi care în prezent se numeşte Muzeul Ştiinţei şi Tehnicii Ştefan Procopiu. Ca muzeograf trăiesc un sentiment de bucurie pentru că publicul poate să ia contact cu această piesă reprezentativă. Este singurul exponat din cele nouă care au dotat forţele aeriene române şi care mai există. El poartă la bord numărul 7", a spus Monica Nănescu.
De fabricaţie sovietică, producţia Yak-ului 17 UTI a debutat în 1948, fiind exportat într-un număr mic de ţări, comparativ cu alte tipuri. Cele aproximativ 430 de aparate de zbor construite s-au aflat în dotarea forţelor aeriene din Uniunea Sovietică, Polonia, China şi România.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News