OUG Energie. Românii se tem de facturi pe mai multe luni şi costuri uriaşe. Zoltan Nagy, ANRE: Nu există nicio garanţie. Un mare furnizor nu a mai emis facturi din mai
Autor: Florin Răvdan | Publicat pe: 04 oct 2022, 21:58
WhatsApp
Fotografie de la Daniel Nouri, pexels
Fotografie de la Daniel Nouri, pexels
Zoltan Nagy, vicepreşedintele ANRE, spune că românii nu pot primi nicio garanţie că nu vor avea facturi pe mai multe luni în această iarnă, după ce Guvernul a adoptat o nouă ordonanţă privind preţul energiei electrice la începutul lunii septembrie. 

"A fost emis un avertisment că luna asta, luna următoare, s-ar putea să fie furnizori care să nu emită facturi (n.r. la curent electric). Şi atunci vor veni unele mai mari, care să conţină şi luna aceasta. De ce?", a întrebat Cosmin Prelipceanu la Digi24. 

"Deja ştim despre un furnizor relativ mare, cu număr considerabil de clienţi în piaţă, care, după modificările aduse iniţial la OUG 27, care reglementează preţurile la energia electrică şi gazele naturale, nu a mai emis facturi din mai, culmea, pentru acei clienţi care nu beneficiază de plafonare. Sigur, conform OUG 27, e şi puţin mai complicat de calculat preţul pentru cei care nu beneficiază de plafonare, pentru că ordonanţa prevede un fel de protecţie şi pentru acest client. În sensul că pentru ei furnizorii sunt obligaţi să factureze lună de lună cu preţul lor mediu ponderat de achiziţie a energiei, la care se poate adăuga acea marjă de furnizare, adică 7,3 bani pe kWh. 

Nu ne-am fi gândit că tocmai marii furnizori vor avea probleme cu o asemenea prevedere a legii, ne aşteptam să întâmpine probleme furnizorii mici, fără experienţă, fără resurse. Probabil că acest furnizor are 200.000 - 300.000 de clienţi în această categorie, care nu beneficiază de plafon pentru că au consumat anul trecut mai mult de 300 kWh pe lună, dar aceşti clienţi din mai nu au mai primit facturile. 

Într-adevăr, anumiţi furnizori, după modificarea OUG 27 cu OUG 119, care a apărut la începutul lunii septembrie, îşi notifică clienţii că e posibil să apară anumite întârzieri (n.r. la emiterea facturilor). Furnizorii trebuie să facă ajustări la nivelul serviciilor de facturare. Probabil că toţi vor avea probleme în a-şi adapta sistemele informatice. Este absolut îmbucurător faptul că măcar unii sunt preocupaţi să îşi notifice clienţii. Eu aş spune că este chiar acceptabil să fie una sau două săptămâni de întârzieri. Este inacceptabil ca anumiţi furnizori să întârzie patru luni sau cinci luni", a precizat Zoltan Nagy. 

Teamă de facturi de regularizare uriaşe. Nagy: Nu există nicio garanţie! 

Moderatorul a întrebat, în continuare, ce garanţii au clienţii că nu vor primi facturi de regularizare după câteva luni, cu sume colosale de plată. 

"Eu mă aştept ca majoritatea furnizorilor să aibă măcar câteva zile întârziere în emiterea facturilor. Facturarea nu se face într-o anumită dată pentru toţi clienţii, se face în fiecare zi. Nu există nicio garanţie (n.r. că nu vor primi facturi pe mai multe luni). Există obligaţia contractuală a furnizorului de a emite factura. Singura prevedere legală cu privire la emiterea facturii este ca facturarea să se facă lunar, pentru că alimentarea cu energie electrică este serviciu universal. Dar fiecare client poate să aibă altă prevederi în contracte. Cineva poate să aibă o clauză contractuală care spune că factura vine din 2 în 2 luni sau din 3 în 3 luni. Un client care are acelaşi furnizor de ani de zile ştie că factura vine lunar. Sunt mulţi cărora nu le vine factura lunar. Mai ales în mediul rural, acolo unde e foarte uzual ca factura să vină la două luni", a mai spus vicepreşedintele ANRE. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?