OUG 49/2019. COȘMAR în București. Ce pățești cu UBER, Bolt, Clever şi Yango - mărturie din trafic
Ordonanţa de Urgenţă adoptată de Guvern la finalul lunii iunie, OUG 49/2019, potrivit căreia după 1 noiembrie vor putea să-și desfășoare activitatea doar aplicațiile de transport alternativ care au avizul tehnic de la Ministerul Comunicaţiilor și doar șoferii autorizați de către Autoritatea Rutieră Română a intrat în vigoare vineri.
Ce a urmat? Dezastru. Atât pentru șoferii de la UBER, Bolt, Clever şi Yango, cât și pentru oamenii care apelau la serviciile lor. Nebunia a început încă de vineri. Am chemat un șofer UBER și primul lucru care m-a întrebat a fost: ”Ați găsit foarte greu UBER, nu?” Da... după vreo 10 minute de căutări, primul UBER îmi arăta că ajungea în 15 minute, l-am anulat, iar următorul a ajuns în vreo 7 minute.
”Am un coleg la UBER care a făcut 1.500 lei în noaptea de vineri spre sâmbătă. Sunt o grămadă de bani pentru o noapte. Este prima oară când face atât de mult”, mi-a zis șoferul.
”Și cum vă prind polițiștii în caz că vă opresc? Cum își dau seama că faceți UBER?”, l-am întrebat.
”Păi simplu: vă întreaba pe dumneavoastră. Și vă poate amenința că dacă mințiți vă bagă la mărturie mincinoasă. Omul se sperie și asta e, nu își asumă. Oricum, prima dată, polițistul te iartă, a doua oară însă nu. De aceea, mulți colegi de-ai mei se tem să mai iasă în trafic”, mi-a răspuns șoferul.
Și lucrurile au continuat în aceeași manieră luni dimineață. După trei ani de mers cu UBER, astăzi a fost prima dată când mi-a apărut pe aplicație: ”mașini indisponibile” după 25 minute de căutări până când am cedat. Făcând o simulare, o cursă - asta desigur dacă prin absurd găseai o mașină - costa 70 lei pe o distanță care, înainte de OUG 49/2019, costa 17 lei.
Amenzi usturătoare
Autorizarea platformelor și a șoferilor a întârziat. Din acest motiv, Parlamentul a adoptat pe 22 octombrie un proiect de lege prin care ducea până în februarie 2020 termenul până la care aplicațiile precum și șoferii acestora se pot autoriza.
Legea încă nu a fost trimisă la Cotroceni spre promulgare, iar actul normativ se află încă în perioada în care poate fi contestat la Curtea Constituţională de către senatori sau deputaţi.
De aceea, încă este în vigoare ordonanţa din vară, iar şoferii care nu au autorizaţie riscă amenzi de până la 9.000 de lei şi reținerea plăcuțelor de înmatriculare pentru 6 luni.
Rămâne de văzut ce se va întâmpla. Până una alta, un lucru este cert: OUG 49/2019 a băgat în comă UBER, Bolt, Clever şi Yango, acestea fiind totuși singurele metode decente de a circula în București. Iar românii care încă mai au vreo șansă să le folosească, vor scoate triplu din buzunar pentru o banală cursă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News