Ordonanţă pentru referendum. Pro Democraţia, reacţie
Emiterea unei ordonanţe de urgenţă pentru modificarea Legii referendumului reprezintă o încălcare gravă a principiilor statului de drept, a afirmat Asociaţia Pro Democraţia într-un comunicat de presă.
"Dincolo de provocările etice, filozofice şi ideologice pe care modificarea Constituţiei prin "Referendumul pentru familie" le generează, considerăm că organizarea acestuia în baza unei ordonanţe de urgenţă care să modifice şi completeze Legea 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului încalcă principiile statului de drept, prevederi ale Constituţiei, precum şi bunele practici ale Comisiei de la Veneţia.
Nu trebuie să uităm faptul că, conform Constituţiei României (art 115 (6)), "Ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică". Considerăm că modificările la legea referendumului propuse prin ordonanţă de urgenţă, de la mărirea perioadei pentru votare de la o zi la 2 zile, până la introducerea SIMPV, încalcă prevederile acestui articol, sunt abuzive şi în neconcordanţă cu legile internaţionale", a argumentat Asociaţia Pro Democraţia în comunicat.
"Organizarea referendumului în data de 7 octombrie nu este posibilă"
Potrivit sursei citate, aceste concluzii sunt întărite şi de decizii anterioare ale Curţii Constituţionale, 51 din 25 ianuarie 2012 şi 682 din 27 iunie 2012, prin care au fost declarate neconstituţionale două legi promovate de guvernul Boc şi respectiv USL - care propuneau modificarea sistemului electoral "pe repede înainte".
"Subliniem că, dincolo de nevoia de a respecta cadrul constituţional, organizarea referendumului în data de 7 octombrie nu este posibilă nici din punct de vedere al cadrului legal. Astfel, Legea 208 din 20 iulie 2015 reglementează organizarea alegerilor parlamentare precum şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente (AEP), fiind definite că "instituţie administrativă autonomă cu personalitate juridică şi cu competenţă generală în materie electorală, care are misiunea de a asigura organizarea şi desfăşurarea alegerilor şi a referendumurilor, precum şi finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale, cu respectarea Constituţiei, a legii şi a standardelor internaţionale şi europene în materie", arată Asociaţia Pro Democraţia.
Potrivit acesteia, modificările propuse nu au inclus AEP ca instituţie responsabilă de organizarea referendumului şi astfel s-a creat un vid legislativ
"Mai mult, Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului a fost modificată chiar în acest an la iniţiativa PSD, reglementându-se faptul că referendumul naţional cu privire la revizuirea Constituţiei are loc în ultima duminică a perioadei de 30 de zile de la dată adoptării în Parlament a actului normativ de revizuire a legii fundamentale. Astfel că, birourile electorale, menţionate în legea referendumului, nu vor putea fi organizate într-un termen atât de scurt, mai ales în absenţa unei decizii oficiale şi a pronunţării Curţii Constituţionale privind constituţionalitatea organizării referendumului", atrage atenţia Pro Democraţia.
Reglementări privind modificarea legislaţiei electorale
Asociaţia susţine că CCR a adoptat în legislaţia românească "Codul bunelor practici în materie electorală" al Comisiei de la Veneţia, care impune că modificarea legislaţiei electorale să nu se realizeze cu mai puţin de un an înaintea evenimentelor electorale.
"Astfel că, urgenţa cu care coaliţia de guvernare doreşte organizarea referendumului este nejustificată, mai ales că iniţiativa cetăţenească pentru revizuirea Constituţiei - iniţiată în 2015 - a fost depusă la Parlament în 2016, proiectul legislativ trecând de Camera Deputaţilor în 2017 şi de Senat în 2018. Este evident faptul că "urgenţa" nu derivă din interesul cetăţenilor sau al instituţiei familiei, ci strict din agenda politică a momentului. Şi mai este evident faptul că organizarea improvizată, "de urgenţă", a referendumului nu este susţinută nici de deciziile Curţii Constituţionale, nici de legislaţia în vigoare şi nici de bunele practici la nivel internaţional. În concluzie, având în vedere deficienţele majore, atât legale, cât şi administrative ale acestei iniţiative , considerăm că modificarea legislaţiei electorale prin ordonanţă de urgenţă şi forţarea organizării "de urgenţă" a referendumului în data de 7 octombrie reprezintă o încălcare gravă a principiilor statului de drept din România", conchide comunicatul semnat de Ionuţ Ţaţa - preşedinte şi Cristian Pârvulescu - preşedinte de onoare Pro Democraţia.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News