OFICIAL - Erupţia vulcanului Tonga, cea mai puternică explozie a secolului XXI
Data actualizării:
Autor: Florin Răvdan
Sursa: Pexels
Erupţia vulcanului Tonga de la începutul anului 2022 a fost catalogată drept cea mai puternică explozie a secolului XXI.

De asemenea, aceasta a fost pusă pe picior de egalitate cu cele mai mari erupţii din istorie. După ce a aruncat materie la 10 km cubi în jur şi a generat o undă de şoc atmosferică care a înconjurat globul de mai multe ori şi a produs un nor de cenuşă de două cât mărimea Franţei, erupţia a fost echivalată ca putere cu erupţia muntelui Pinatubo din Filipine, din 1991.

Cercetătorii au folosit un nou algoritm pentru a identifica scara erupţiei de la vulcanul Tonga, astfel că nu a mai fost nevoie să se deplaseze la faţa locului. Indexul de explozivitate vulcanică a fost de 6, o astfel de erupţie fiind aşteptată o dată la 50-100 de ani. Cu toate astea, în vârful erupţiei, VEI-ul s-a dus la 8, iar o astfel de erupţie are loc o dată la 50.000 de ani.

Erupţia din ianuarie 2022 a distrus 90% din insula Hunga Tonga Ha'apai, nelocuită. De altfel, această insulă apăruse în urmă cu doar 7 ani, după o altă erupţie a vulcanului, mai mică, scrie sciencealert.com.

Erupţia vulcanică din Tonga, de sute de ori mai puternică decât cea a bombei de la Hiroshima

Forţa erupţiei vulcanice produse în arhipelagul Tonga pe 15 ianuarie a depăşit-o pe cea a bombei atomice de la Hiroshima, au anunţat oamenii de ştiinţă de la agenţia spaţială americană NASA, în timp ce supravieţuitorii catastrofei au declarat că puterea acesteia le-a zguduit creierul, relatează luni AFP.

Vulcanul Hunga Tonga-Hunga Ha'apai a expulzat o ciupercă de fum cu o înălţime de până la 40 de kilometri în timpul erupţiei ce a fost auzită până în Alaska, la peste 9.000 de kilometri distanţă şi care a declanşat un tsunami. Potrivit NASA Earth Observatory, erupţia a fost de câteva sute de ori mai puternică decât bomba atomică americană lansată asupra oraşului japonez Hiroshima în august 1945, a cărei putere a fost estimată la aproximativ 15 kilotone (15.000 de tone) de TNT.

Cantitatea de energie eliberată de erupţie credem că a fost echivalentă cu între 5 şi 30 de megatone (5 până la 30 de milioane de tone) de TNT, a declarat Jim Garvin, om de ştiinţă în cadrul NASA, citat într-un material publicat duminică seara pe site-ul misiunii Earth Observatory. Agenţia a declarat că erupţia a şters insula vulcanică situată la aproximativ 65 de kilometri nord de capitala Tonga, Nuku'alofa.

În urma erupţiei, regatul insular cu o populaţie de aproximativ 100.000 de locuitori a fost acoperit cu un strat de cenuşă toxică, ce a otrăvit apa potabilă şi a distrus culturile agricole şi cel puţin două sate. De asemenea, evenimentul a provocat decesul a cel puţin trei persoane în Tonga şi a condus la moartea prin înec a două persoane din Peru, ţară ale cărei coaste au fost lovite de valuri excepţionale în urma erupţiei.