Data publicării:

O selecție oficială "romantică și politică". Corneliu Porumboiu, pentru prima oară în Competiție

Autor: Magda Mihăilescu | Categorie: Cultura
WhatsApp

Delegatul general Thierry Frémaux a folosit această sintagmă, "romantică și politică", prezentând acum câteva ore, în marea sală UGS de pe Champs Elysées, selecția oficială a celei de a 72-a ediții a festivaluluii de la Cannes.

Avem încredere în inspirația lexicală a freneticului domn Frémaux pentru că, altfel, necunoscând filmele, ne putem face o idee doar judecând după numele cineaștilor cunoscuți, preziși de ziariști cu mult timp în urmă și regăsiți, acum, pe listă. Nu avem nicio îndoială că filmele celor atât de iubiți pe Croazetă, cum sunt Ken Loach și frații Dardenne, deja câștigători a câte două Palme d' Or, filmele lor, spuneam, Sorry, We Missed You și, respectiv, Ahmed, sunt îmbibate de politica noastră cea de toate zilele.

"Vom vedea opere - ni s-a promis, în care politicul va fi la înălțimera oamenilor de azi și pe care îl vom regăsi în intimitatea caselor noastre". Nici Marco Bellocchio, italianul fără noroc la Cannes, nu va face excepție cu filmul Il traditore, inspirat de inepuizabila Mafie. Sau Terrence Malick cu drama A Hidden Life, proiectată în istoria celui de al doilea război mondial.

Dinspre partea romantismului, putem conta pe Almodovar cu al său Dolor y Gloria, socotit cea mai intimistă dintre creațiile sale, cu atât mai mult cu cât, de data aceasta, filmul a înregistrat cel mai mare succes de casă în Spania, unde, conform principiului "nimeni nu este profet în țara sa", autorul atât de aplaudat în străinătate nu a fost prea răsfățat de conaționali. În rest, dacă ținem din nou seamă de avertismentul delegatului general, conform căruia "filmele de gen vor răsări anul acesta de unde nu te aștepți", ne așteptăm la frumoase surprize.

 (w670) Javier Bar

Javier Bardem, în filmul lui Almodovar 

Oricum, judecând după celelalte nume ale selecționaților, surprizele sunt incluse. Ne bucurăm că în în categoria celor aflați pentru prima oară în Competiție îl găsim și pe Corneliu Porumboiu, căruia până acum i se rezervase Un certain regard. The Whistlers (fost Gomera) se anunță ispititor prin stranietatea lui.

(w670) 

Corneliu Porumboiu

Spinul de anul trecut, absența realizatoarelor franceze a fost înlăturat, coloana vertebrală a actualei selecții naționale fiind susținută de două doamne, unele la început de carieră regizorală, Céline Sciamma, Justine Triet, alături de mai celebrul Arnaud Desplechin. Una peste alta, unui critic al cărui nume atârnă greu, Didier Péron, selecția i se pare incitantă. Marele absent din competiție este Tarantino cu Once Upon a Time in Hollywwod, din păcate încă neterminat. Cineastul dă zor iar festivalul și-a exprimat disponibilitatea de accepta filmul și în regim de urgență, până în ultima clipă. S-au mai văzut cazuri.

 (w670) Taron Eger

Taron Egerton, cel care îl interpretează pe Elton John în Rocketman

În schimb, celălalt titlu care a făcut valuri, Rocketman, biopicul despre Elton John în regia lui Dexter Flatcher se regăsește în secțiunea Hors compétiton iar cântărețul a promis că va fi la Cannes unde va împărți evenimentul cu Claude Lelouch, cel care i-a readus alături pe Anouk Aimé și pe Trintignant, în Les plus belles annees d 'une vie, după 53 de ani de la miraculosul Palme d' Or cu Un homme et une femme. Cât despre secțiunea Un certain regard, ca deobice, aici este domeniul de predilecție al debutanților. Nu se știe niciodată de unde sare iepurele. Umăr la umăr se află și câțiva cineaști de mult afirmați, unii ca Bruno Dumont concurent și câștigător în competițiile precedente sau Albert Serra (Spania) descoperit in Italia și preluat și el de Cannes cu spectaculoasa proiecție a filmului său La mort de Louis XIV cu Jean-Pierre Leaud și appoi premiat la Locarno. Nu știu de ce, am simțit un oarecare impuls de justificare din partea lui Thierry Frémaux atunci când i-a anunțat pe Dumont cu Jeanne și pe celălalt francez, Christophe Honoré cu Chambre 212. Parcă și-ar fi dorit mai mult pentru ei. Vom trăi și vom vedea. Cât despre eterna problemă Netflix, rămasă tot nerezolvată, delegatul general și-a făcut curaj invocându-i pe Spielberg și pe Godard care apără proiecția în sala de cinema a filmelor din competiție. Tristețea rămâne, însă, și s-a văzut asta și din gluma cam amară: "Noi am selecționat anul trecut Roma și l-am proiectat la Veneția. Nu vă vine să râdeți? Noi râdem și acum".

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel