Data actualizării:

O planetă gigantică necunoscută s-ar ascunde în sistemul nostru solar, potrivit cercetătorilor /video în articol

Autor: Andreea Deaconescu | Categorie: Stiri
Sursa: Freepik
Sistemul nostru solar este un loc plin de viață. Milioane de obiecte se mișcă în jurul Soarelui, de la planete și sateliți, la comete și asteroizi. În fiecare an descoperim tot mai multe obiecte (de obicei asteroizi mici sau comete rapide) care fac parte din sistemul nostru solar.

Astronomii au reușit să identifice toate cele opt planete principale până în 1846. Cu toate acestea, curiozitatea noastră nu se oprește aici. În ultimii 100 de ani, am descoperit corpuri îndepărtate mai mici, numite planete pitice, categorie în care se încadrează acum și Pluto, potrivit Science Alert.

Descoperirea unor planete pitice ne-a dat motive să credem că altceva ar putea fi ascuns în marginile sistemului solar.

Există oare o a noua planetă?

Există motive întemeiate pentru care astronomii petrec sute de ore încercând să localizeze o a noua planetă, cunoscută și sub numele de "Planeta Nouă" sau "Planeta X".

Motivul principal ar fi că sistemul solar, așa cum îl cunoaștem, nu are sens fără ea.

Toate obiectele din sistemul nostru solar orbitează în jurul Soarelui. Unele se mișcă rapid, altele mai lent, dar toate se supun legilor gravitației. Tot ce are masă, are și gravitație, inclusiv noi, oamenii. Cu cât un obiect este mai greu, cu atât gravitația sa este mai mare.

Gravitația unei planete este atât de mare încât influențează modul în care se mișcă obiectele din jurul ei.

Această noțiune este denumită "atracție gravitațională". Atracția gravitațională a Pământului este cea care menține totul pe suprafața sa.

De asemenea, Soarele are cea mai mare atracție gravitațională dintre toate obiectele din sistemul nostru solar. Iată de ce planetele orbitează în jurul lui.

Înțelegerea atracției gravitaționale ne oferă indicii importante despre posibila existență a Planetei Nouă.

Comportamente neașteptate

Atunci când observăm obiecte foarte îndepărtate, cum ar fi planetele pitice de dincolo de Pluto, descoperim că orbitele lor sunt oarecum bizare. Ele se mișcă pe orbite eliptice (ovale) foarte mari, sunt grupate împreună și se află pe o înclinație în comparație cu restul sistemului solar.

Când astronomii utilizează simulări pe calculator pentru a determina forțele gravitaționale necesare pentru ca aceste obiecte să se miște în acest mod, se ajunge la concluzia că ar fi fost necesară o planetă de cel puțin zece ori mai masivă decât Pământul pentru a provoca fenomenul.

Însă râmâne întrebarea: unde se află Planeta X?

Acum ne confruntăm cu provocarea de a confirma dacă predicțiile și modelele sunt corecte. Singura modalitate de a face acest lucru este să găsim Planeta Nouă, o sarcină mult mai ușor de spus decât de făcut.

Oamenii de știință din întreaga lume caută dovezi vizibile ale Planetei X de mulți ani. Pe baza modelelor pe calculator, se estimează că Planeta X se află de cel puțin 20 de ori mai departe de Soare decât Neptun. Aceștia încearcă să o detecteze prin observarea luminii solare pe care o poate reflecta, similar cu modul în care Luna strălucește noaptea datorită luminii solare reflectate.

Cu toate acestea, din cauza distanței mari la care se află Planeta X de Soare, ne așteptăm ca aceasta să fie foarte dificil de detectat chiar și de către cele mai bune telescoape de pe Pământ. În plus, nu o putem căuta în orice moment al anului.

Există doar mici ferestre de timp, în care condițiile trebuie să fie perfecte. Mai exact, trebuie să așteptăm o noapte fără Lună, iar locul din care observăm trebuie să fie orientat spre partea corectă a cerului.

Youtube video image