O planetă aflată la 31 ani lumină de Pământ ar putea susţine viaţa. Ziua şi noaptea sunt eterne! Condiţia esenţială pe care o îndeplineşte
Autor: Florin Răvdan
Fotografie de la Miriam Espacio, Pexels
Astronomii au descoperit o planetă similară Pământului, aflată la doar 31 de ani lumină faţă de noi. Aceasta îndeplineşte o condiţie esenţială pentru susţinerea vieţii.

Numită "Wolf 1069b", această planetă orbitează o stea aflată la o distanţă care ar permite prezenţa apei lichide şi are o masă similară Pământului. Dovezile sugerează, însă, şi că această planetă are zi şi noapte eterne.

Wolf 1069b este una dintre aproximativ 12 planete descoperite până acum care ar putea susţine viaţa, însă cercetătorii de la Institutul pentru Astronomie Max Planck din Germania afirmă că suntem la 10 ani distanţă de o privire mai apropiată asupra planetei. Se crede, astfel, că un telescop care este construit în Chile, cunoscut drept ELT, va putea să ofere o imagine mai exactă asupra planetei. Actualmente, se lucrează cu telescopul VLT, din Europa.

Cel din Chile va fi, însă, cel mai mare telescop optic din lume, de cinci ori mai mare decât oricare alt telescop de pe Pământ. Cu acesta vor putea fi găsite planete similare Pământului, vor fi putea fi făcute fotografii mai clare şi vor putea fi adunate dovezi cu privire la atmosfera acelor planete.

ELT va fi funcţional în 2025, scrie Daily Mail.

Ziua şi noaptea sunt eterne pe Wolf 1069b

Această planetă orbitează o stea roşie pitică, numită Wolf 1069. Astronomii au observat că există o schimbare mică, dar periodică, a frecvenţei luminii pe care o emite, ceea ce ar indica faptul că steaua nu este perfect sferică, din cauza gravitaţiei planetei.

"Când am analizat datele cu privire la steaua Wolf 1069, am descoperit un semnal de amplitudine mică, dar clar, care ne arăta că acolo există o planetă de aproximativ aceeaşi masă ca Pământul. Orbitează această stea la fiecare 15,6 zile, la o distanţă echivalentă cu 1/15 din distanţa dintre Pământ şi soare", a declarat dr. Diana Kossakowski, cercetătorul care se ocupă de studiul acestei planete.

Cu toate astea, pentru că steaua Wolf 1069 este relativ rece, planeta ar primi aproximativ 65% din energia pe care Pământul o primeşte de la Soare, lucru care ar permite existenţa vieţii. Doar că modul în care se roteşte planeta arată că o parte a acesteia este mereu cu faţa spre steaua roşie pitică, în timp ce partea cealaltă nu se întoarce niciodată spre stea. Astfel, pe jumătate de planetă ar fi constant zi, în timp ce dincolo ar fi constant noapte.

Condiţia esenţială pe care o îndeplineşte planeta pentru a susţine viaţa

Cercetătorii sunt de părere că această planetă are atmosferă, iar simulările computerizate au arătat că temperatura la suprafaţă ar fi de cel mult 13 grade Celsius pe o mare parte din suprafaţa luminată. Dacă nu ar fi avut atmosferă, temperatura la care viaţa ar putea să apară ar fi de -23 grade Celsius, dar apa ar fi complet îngheţată.

De asemenea, cercetătorii cred că această planetă nu are doar atmosferă, ci emite şi un câmp magnetic, lucru generat de un miez lichid.

Câmpul magnetic al Pământului este generat de fierul lichefiat din miezul planetei, care se află la 3000 km sub suprafaţă. Pe măsură ce căldura iese din centrul planetei, fierul se mişcă în curenţi de convecţie, iar această mişcare generează curenţi electrici puternici.

Rotaţia Pământul în jurul axei sale face ca aceşti curenţi electrici să formeze un câmp magnetic în jurul planetei. Astfel, se consideră că încărcătura electrică de pe Wolf 1069b ar putea respinge particulele emise de pe stelele din jur, cunoscute drept vânturi spaţiale, lucru care protejează biomoleculele de la suprafaţă.