Data publicării:

O întrebare cheie: cum vom vota?

Autor: Sorin Roşca Stănescu, sorin_rosca_stanescu | Categorie: Stiri
WhatsApp
srs1
srs1

Victor Ponta doreste sa fie un premier puternic. Si pe buna dreptate. In spatele lui sunt 70 la suta dintre parlamentari. Ar trebui sa nu existe probleme de niciun fel, iar vocea Guvernului sa se transforme in litera de lege. Asta in conditiile in care, de facto, forul legislativ continua sa fie ce a fost in ultimul deceniu, o institutie la carma Guvernului. E de presupus ca o revolutie in acest sens nu se va produce azi-maine. Iar daca asa stau lucrurile, daca va exista o oarecare lentoare in democratizarea Romaniei prin separarea reala a puterilor in stat, atunci ar trebui sa ne intoarcem la votul pe liste.

 Astazi un parlamentar este prins intre Scylla si Caribda. Pe de o parte el le datoreaza cetatenilor si autoritatilor din colegiu pentru ca a fost votat in sistem uninominal si, pe de alta parte, Guvernul ii cere sa voteze in ritm accelerat si fara cartire initiativele legislative, dintre care cele mai multe sunt ordonante de urgenta. Este, sa recunoastem, un cerc vicios. Pentru ca, nu de putine ori, interesele la nivel central sunt divergente cu cele de interes local. In fiecare zi in care se afla la comisie sau in plenul Parlamentului, deputatul sau senatorul este confruntat cu aceasta dilema.

 Votul uninominal pur va accentua aceasta situatie generatoare de conflicte intre Guvernul majoritatii si proprii parlamentari. Este, pur si simplu, un efect centrifug, generat nu doar de necesitatea transformarii Parlamentului in cea mai puternica institutie din arhitectura democratica a statului, ci si de presiunea din colegiu, din ce in ce mai accentuata. Stiind ca se va intoarce pentru a solicita din nou votul in colegiul sau, parlamentarului nu-i da mana sa ridice pur si simplu din umeri, votand de fiecare data cum vrea Guvernul, chiar daca, de multe ori, vointa guvernamentala este contrara interesului local.

 Din aceasta perspectiva nu este deloc indicata trecerea la sistemul de vot uninominal pur. Dar nu numai. Intr-un demers analitic anterior, am arata ca, prin acest sistem, aproape jumatate din cei care isi exprima dorinta de a vota, prezentandu-se la urne, raman nereprezentati, astfel incat Parlamentul, in ansamblul sau, devine mai putin legitim. Adica exact ce a vrut Traian Basescu aproape noua ani.

 Exista doua iesiri din acest cerc vicios. Doua solutii prin care gradul de legitimitate al Parlamenului creste, dar si autoritatea Guvernului in randul deputatilor si senatorilor. Prima este votul mixt. Cu alte cuvinte, parlamentarii sunt alesi o parte in sistem uninominal pur, iar cealalta parte pe liste. In acest fel nu se pierde niciun vot. Iar cel putin o jumatate dintre parlamentari nu vor mai fi dependenti de colegiu. Ei vor trebui sa urmeze, cu mai multa strictete, politica generala a partidului din care fac parte.

 O alta varianta, care nu mai presupune un nou experiment romanesc, este, pur si simplu, revenirea la votul pe liste pe care il practica, de altfel, cele mai multe state europene.

Citește mai multe pe CorectNews

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel