O dietă "ecologică" reduce cu o treime riscul de moarte prematură, sugerează un studiu
Data publicării:
Autor: Tiberiu Vasile
WhatsApp
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/
Mâncatul "pentru planetă" ar putea reduce riscul de a muri prematur, potrivit noilor cercetări. 

Experții au descoperit că persoanele care au urmat ceea ce se numește "o dietă ecologică" au avut cu aproape o treime mai puține șanse de a muri prematur. 

De asemenea, persoanele implicate aveau un risc mai mic pentru fiecare cauză principală de deces, inclusiv cancer, boli de inimă și chiar boli pulmonare.

Cercetătorii americani au declarat că acest lucru se datorează probabil consumului de alimente foarte procesate și unui aport ridicat de fructe și legume care stimulează sistemul imunitar. 

"Dieta pentru sănătate planetară" - mai degrabă "flexitariană" decât exclusiv vegetariană

"Dieta pentru sănătate planetară", publicată în The Lancet în urmă cu cinci ani, este o dietă bazată pe o alimentație bogată în plante și săracă în carne, concepută pentru a reduce riscul de îmbolnăvire și impactul agriculturii asupra schimbărilor climatice și a lumii naturale.

Autorul studiului, profesorul Walter Willett, expert în epidemiologie și nutriție la Universitatea Harvard, a declarat: "Schimbarea modului în care mâncăm poate contribui la încetinirea schimbărilor climatice și, din fericire, ceea ce este cel mai sănătos pentru planetă este și cel mai bun pentru noi. Pentru fiecare cauză majoră de deces pe care am analizat-o, s-a constatat un risc mai mic la persoanele care au aderat mai bine la dieta planetară sănătoasă". 

Dieta este mai degrabă "flexitariană" decât exclusiv vegetariană și recomandă ca fructele și legumele să reprezinte jumătate din consumul zilnic de alimente al unei persoane. 

Proteinele provin, în principal, din nuci, fasole și linte, iar oamenii sunt sfătuiți să mănânce mai puțin de 50 g pe zi de ouă, pește, carne și zahăr. 

Studiul făcut la Universitatea Harvard a urmărit peste 200.000 de persoane

Oamenii de știință de la Universitatea Harvard au urmărit peste 200.000 de adulți sănătoși din SUA pe parcursul a trei decenii. 

Aceștia au fost notați în funcție de cât de mult se potriveau dietele lor cu cea a sănătății planetare, pe baza cantității pe care o consumau din 15 grupe de alimente.

Grupele includeau legume, cereale integrale, produse lactate precum laptele, brânza și iaurtul, precum și pui și alte păsări de curte. 

Pe o perioadă de urmărire de 34 de ani, cercetătorii au înregistrat 54.536 de decese în rândul grupului de studiu, dintre care peste 14.600 din cauza cancerului și puțin peste 13.700 atribuite bolilor cardiovasculare.

Aceștia au constatat că cei 10% dintre participanții care au urmat cel mai îndeaproape dieta au avut un risc de deces prematur cu aproape o treime mai mic.

Aceștia aveau, de asemenea, un risc cu 14% mai mic de deces asociat cu bolile cardiovasculare, cu 10% mai puține șanse de mortalitate prin cancer și cu 47% mai puține șanse de a muri din cauza bolilor respiratorii.  

Scriind în American Journal of Clinical Nutrition, cercetătorii au spus că dieta nu este bună doar pentru oameni, ci și pentru planetă, aderarea la ea reducând cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră cu 29%, comparativ cu o dietă normală. 

Alimentele consumate de adepții stricți au necesitat, de asemenea, o utilizare cu 21% mai mică a îngrășămintelor.

Cercetările au estimat de mult timp că producția de alimente este responsabilă pentru aproximativ un sfert din totalul emisiilor globale de gaze cu efect de seră.

Creșterea animalelor pentru consumul uman, de exemplu, utilizează o cantitate enormă de teren agricol și contribuie la defrișări, la pierderea biodiversității și la poluarea apei, spun experții.

Emisiile provenite de la bovine, ovine și caprine generează metan, un gaz cu efect de seră de 80 de ori mai puternic decât dioxidul de carbon în ceea ce privește încălzirea planetei în decurs de 20 de ani, potrivit Programului ONU pentru Mediu.  

Interesul pentru o alimentație bazată în principal pe plante a crescut vertiginos în ultimii ani, veganii, care se află la extrema vegetarianismului, invocând motivele sale etice, de mediu sau de sănătate.

Cu toate acestea, NHS recomandă carnea roșie - cum ar fi carnea de vită, de miel și de porc - să fie o sursă bună de proteine, vitamine și minerale, în proporții mici sau medii.

Acesta sugerează că poate face parte dintr-o dietă echilibrată, deși serviciul de sănătate avertizează că un consum mai mare de 90 de grame pe zi poate crește riscul de cancer intestinal, conform Daily Mail.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel