Data publicării:
Noua listă de carburanți sustenabili pentru aviație. Unii combustibili au fost eliminați
Până în 2040, o treime din rezervoarele de combustibil va trebui să fie umplute cu combustibili durabili. O pondere care va urca la 85% până în 2050. Acestea sunt țintele pe care va trebui să le atingă sectorul aviatic al UE conform regulamentului aprobat de Parlamentul European și care modifică propunerea inițială înaintată de Comisie.
Propunerea vizează decarbonizarea unui sector care reprezintă în prezent 13,4% din totalul emisiilor de CO2 produse de transportul UE.
Față de textul de la Bruxelles, Camera de la Strasbourg a ridicat țintele pentru combustibilii ”verzi”: 37% în loc de 32% până în 2040, și 85% în loc de 63% până în 2050.
Însă, cea mai importantă modificare se referă la eliminarea de pe listă a biocombustibililor considerați durabili cei obținuți din culturi alimentare și furajere și cei derivați din ulei de palmier și soia, precum și din pasta de saponificare.
În acest punct, a existat o convergență neobișnuită între ONG-urile de mediu și industrie: într-o scrisoare trimisă deputaților europeni înainte de vot, A4E, principala asociație europeană a aviației, a subliniat că includerea acestor combustibili ar putea ”exercita o presiune suplimentară asupra producției de alimente/furaje și exacerbarea defrișărilor”.
Noua listă de biocombustibili
Noua listă de ”carburanți sustenabili pentru aviație” include carburanții sintetici, unii biocombustibili produși din reziduuri agricole sau forestiere, alge, deșeuri organice sau ulei de gătit uzat, dar și cei proveniți din carbon reciclat, produs prin tratarea deșeurilor și gazele de eșapament din procesul de producție în uzine industriale.
În plus, pentru o perioadă limitată (până în 2034), unii biocarburanți obținuți din grăsimi animale sau distilate ar putea fi, de asemenea, incluși în mixul de combustibil pentru aviație.
Deputații au inclus, de asemenea, hidrogenul regenerabil și electricitatea din surse regenerabile ca parte a unui mix de combustibil durabil, ”deoarece ambele sunt tehnologii promițătoare care ar putea contribui progresiv la decarbonizarea sectorului aviației”, se arată într-o declarație a Parlamentului.
Mai este un drum lung de parcurs în ceea ce privește disponibilitatea combustibililor durabili și a infrastructurilor ad-hoc. Până în 2025, UE cere ca prezența în rezervoare să atingă cel puțin 2%. După aceea, va fi necesar să se dea o accelerare decisivă.
Fond pentru o aviație durabilă
În acest scop, Parlamentul a propus crearea unui fond pentru aviație durabilă pentru perioada 2023-2050, ”pentru a accelera decarbonizarea sectorului aviației și pentru a sprijini investițiile în combustibili durabili pentru aviație, tehnologii inovatoare de propulsie a aeronavelor și cercetarea în noi motoare". Fondul ar urma să fie completat de veniturile generate de sancțiunile prevăzute de regulament.
Deputații au solicitat, de asemenea, Comisiei să instituie, până în 2024, un sistem de etichetare al UE pentru performanța de mediu a aeronavelor, operatorilor de aeronave și zborurilor comerciale, pentru a informa consumatorii cu privire la performanța de mediu a operatorilor,potrivit Today.
Vezi și:
Avioane cu hidrogen din 2028. Primele rute între Olanda și Londra
Scopul de a face mobilitatea aeriană durabilă - responsabilă pentru aproape 4% din toate emisiile de CO2 din Uniunea Europeană în 2017 - a convins 17 companii olandeze să își unească forțele.
Prima etapă care va fi atinsă în 2028 va fi conectarea aeroporturilor din Țările de Jos cu cele din Londra prin intermediul avioanelor alimentate exclusiv cu hidrogen, tehnologie care permite eliminarea emisiilor de gaze dăunătoare planetei.
Consorțiul olandez este convins că aeronave viabile comercial vor putea zbura între Rotterdam și Londra și vor fi capabile să transporte între 40 și 80 de pasageri.
Rezervor de hidrogen în coada avionului
Combustibilul de aviație care este stocat în prezent în aripi va fi înlocuit cu așa-numitul sistem de propulsie și stocare a aeronavei cu hidrogen (HAPSS) ce reprezintă un rezervor de hidrogen poziționat în coada aeronavei. Hidrogenul este transportat la motor și transformat în energie electrică, care este apoi folosită pentru a antrena elicele.
”Există în prezent aproximativ 1500 de aeronave care zboară în întreaga lume care sunt potrivite pentru proiectul nostru. Am primit deja prima cerere de ofertă”, spune Michel van Ireland.
”În special în Caraibe, dar și în Scandinavia sunt multe insule în care nici trenul, nici mașina nu reprezintă o alternativă la zbor. Speranța este ca majoritatea companiilor olandeze să fie implicate ulterior în construcția de avioane complet noi, de îndată ce Airbus și Embraer vor începe să facă acest lucru”, spune antreprenorul Michel van Ireland, care a contribuit la reunirea companiilor în ultimii doi ani. Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News