Nereguli la A3 (Suplacu de Barcău - Chiribiș). Horațiu Cosma: CNAIR se contrazice de la un paragraf la altul. I-a fost lene să mai ceară o confirmare
Data publicării:
Autor: Ioan-Radu Gava
WhatsApp
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Foto cu caracter ilustrativ: Unsplash
Horațiu Cosma, secretar de stat la Ministerul Transporturilor în Guvernul Cîțu, subliniază neregulile de la documentația tehnică pentru licitația tronsonului Suplacu de Barcău - Chiribiș.

Documentația tehnică pentru licitația tronsonului Suplacu de Barcău - Chiribiș (A3) conține „o grămadă de prevederi agramate, ilogice, contradictorii, copy-paste-uri inutile din alte caiete de sarcini și prevederi fără sens”, susține Horațiu Cosma, secretar de stat la Ministerul Transporturilor în timpul Guvernului Cîțu, potrivit Bihon.

„Prima aberație majoră se referă la revizuirea studiului geotehnic conform legislației în vigoare azi și consecințele acestei revizuiri asupra soluțiilor tehnice. Pe de o parte, eventualele modificări de soluții tehnice față de proiectul Bechtel, pentru alinierea la normele în vigoare, trebuie incluse de Antreprenor în oferta sa tehnică și vor fi prețuite în oferta financiară.

Pe de altă parte, dacă datele geotehnice nu sunt confirmate în totalitate de studiul geotehnic actualizat al Antreprenorului, acesta va respecta documentația de la licitație, adică proiectul Bechtel. Plus că, aici e aberația standard a CNAIR, trebuie cotate ACUM în oferta financiară modificările de soluții tehnice rezultate din actualizarea studiului geotehnic care se va întâmpla ÎN VIITOR, în timpul contractului. Adică ghicit viitorul”, susține Horațiu Cosma.

CITEȘTE ȘI     -    CNAIR, cu temele nefăcute. Mai multe termene întârziate şi o solicitare pentru deblocarea proiectului Autostrăzii Transilvania

Acordul de mediu trebuie respectat, dar „fără a ține cont de Acordul de Mediu”

Potrivit fostului secretar de stat, CNAIR se contrazice de la un paragraf la altul, iar în documentația tehnică, compania precizează că acordul de mediu trebuie respectat la virgulă. Ulterior, documentul CNAIR spune cu totul alte lucruri.

„Antreprenorul va proiecta structura rutieră în strictă corelare cu Revizuire Studiu de Trafic elaborat de CESTRIN în anul 2019, fără a ține cont de Acordul de Mediu”, potrivit documentației de licitație.

CITEȘTE ȘI     -      Modus operandi la CNAIR: Creșterea costurilor și lungirea termenelor pentru autostrăzi. De ce va costa dublu și va fi gata peste ani buni o autostradă pe care puteam circula din 2020

Probleme cu girațiile provizorii

De asemenea, în document se mai precizează existența unui sens giratoriu provizoriu la secțiunea Nușfalău – Suplacu de Barcău, însă acesta „ar trebui construit exact unde se discută acum construirea unei alte girații provizorii la capătul lotului Nurol, ca să nu rămână muzeu autostrada Nușfalău – Suplacu de Barcău”.

„O să inventăm un nou triunghi al Bermudelor, cu două giratorii pe contracte diferite, în poziții identice”, a mai spus Horațiu Cosma.

Un alt sens giratoriu provizoriu, prevăzut la intersecția cu drumul național DN19E, nu apare nici în planșe, nici în caietul de sarcini:

„A treia aberație majoră e legată de asfalt, țineți-vă bine la asta, că e foarte bună. Pe de o parte, caracteristicile imperative spun că asfaltul va trebui realizat conform normativelor în vigoare azi, nu a celor în vigoare atunci când a fost proiectat inițial de către Bechtel.

Apoi trecem la materialele din depozitele Bechtel, unde sunt munți de cribluri pentru asfalt, pe care CNAIR instructează viitorul constructor că va trebui să își asume responsabilitatea lor, să le incorporeze în lucrări cu prioritate, cu costurile aferente de prelucrare, curățare etc. Și apoi bomba: sorturile de cribluri pentru asfalt depozitate la Abram nu mai respectă normativul de asfalt aflat în vigoare azi. Și aici vorbim despre 400.000 de tone de cribluri, care cred că acoperă întreaga cantitate de asfalt de pe proiect. Deci cum e până la urmă, CNAIR, se respectă normativul în vigoare, sau se folosesc criblurile din stocuri?”, se întreabă fostul secretar de stat.

CITEȘTE ȘI     -    Pasarelă pentru pietoni, fără scară, cu stâlp de susţinere fix pe banda întâi a centurii Capitalei. CNAIR dă vina pe un fost director din instituţie

„CNAIR-ului i-a fost lene să mai ceară o confirmare”

Potrivit lui Horațiu Cosma, problema stocurilor de materiale rămase din depozitele Bechtel e cunoscută de autorități și spune că „e jenant că la a 5-a încercare de construire a autostrăzii, încă nu au fost capabili să tranșeze chestiunea”.

De asemenea, CNAIR a făcut o expertiză a lucrărilor realizate de Bechtel în Bihor în 2017, iar în 2020, înainte de lansarea licitației cu numărul 4, a cerut expertului să verifice dacă expertiza din 2017 este încă valabilă.

„Expertul s-a dus în teren și a zis că degradările din perioada 2017-2020 sunt nesemnificative și că prelungește valabilitatea expertizei cu un an. I-a fost atât de lene CNAIR-ului să mai ceară o confirmare și acum, astfel încât să pună în mod profesionist la dispoziția ofertanților o situație actualizată pentru lucrările executate.

Din fiecare por al documentației se citește lehamitea CNAIR pentru acest proiect, deși îi plătim cu bani frumoși (mănâncă vreo 800 de milioane anual pentru salarii), ar face orice doar ca să scape de această «corvoadă» teribilă de a se ocupa pe bune de aceste proiecte”, a mai explicat Cosma.

CITEȘTE ȘI     -      FACIAS a trimis în judecată pe cei care și-au bătut joc de banii publici destinați infrastructurii rutiere

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel