NASA a descoperit o planetă "super-Pământ" la 48 de ani-lumină distanță - și ar putea avea condițiile potrivite pentru viață
Autor: Tiberiu Vasile
foto: Freepik
Oamenii de știință au descoperit o planetă care ar putea fi "cea mai bună șansă" de a găsi viață extraterestră în cosmos.

Oamenii au fost mereu fascinați de căutarea vieții dincolo de Pământ. Totuși, această căutare s-ar putea încheia în curând.

O echipă internațională de oameni de știință a folosit observațiile telescopului spațial James Webb (JWST) al NASA pentru a analiza atmosfera unei exoplanete numită LHS 1140 b.

Observațiile lor au confirmat că planeta din apropiere ar putea avea un ocean și chiar o atmosferă bogată în azot - la fel ca Pământul.

Autorul principal, Charles Cadieux, de la Université de Montréal, a declarat: "Dintre toate exoplanetele temperate cunoscute în prezent, LHS 1140 b ar putea fi cea mai bună șansă de a confirma indirect prezența apei la suprafața unei lumi extraterestre din afara sistemului nostru solar".

Deși nu știm exact cum ar arăta viața extraterestră, oamenii de știință sunt aproape siguri că aceasta va avea nevoie de apă pentru a supraviețui.

Exoplaneta LHS 1140 b este situată la 48 de ani lumină de Pământ, în constelația Cetus.

Este o "lume de apă" sau un "bulgăre de zăpadă" cu un nucleu stâncos

Aceasta este cea mai apropiată planetă vecină care există în "zona Goldilocks" a stelei sale - regiunea în care apa poate exista sub formă lichidă.

Această exoplanetă are o masă de aproximativ șase ori mai mare decât cea a Pământului și orbitează în jurul unei stele pitice roșii de aproximativ o cincime din dimensiunea soarelui nostru, la o distanță suficient de mare pentru ca apa să se poată forma.

Analize recente au sugerat că exoplaneta era mult mai puțin masivă decât ar trebui să fie un obiect de dimensiunea sa.

Cercetătorii aveau astfel două opțiuni: fie LHS 1140 b era un "mini-Neptun" format în cea mai mare parte din gaz, fie era un "Mega-Pământ" acoperit cu apă sub formă lichidă sau solidă (înghețată).

Pentru a determina care a fost cazul, cercetătorii au combinat datele de la JWST și de la alte telescoape spațiale precum Hubble și Spitzer pentru a realiza prima analiză "spectroscopică" a LHS 1140 b.

Deoarece anumite molecule blochează diferite lungimi de undă ale luminii, prin măsurarea frecvențelor luminii care trece pe lângă planetă putem afla ce substanțe chimice pot fi prezente.

Analiza lor sugerează că LHS 1140 b este mult mai probabil o "lume de apă" sau un "bulgăre de zăpadă" cu un nucleu stâncos decât o planetă de tip "mini-Neptun" gazoasă.

Exoplaneta ar putea avea chiar și o atmosferă densă, la fel ca cea de pe Pământ.

Și mai interesant, analiza inițială sugerează că exoplaneta ar putea avea chiar și o atmosferă densă, la fel ca cea de pe Pământ.

Acest lucru i-ar da o capacitate mult mai mare de a reține căldura de la steaua sa și ar face mai probabil să aibă o climă stabilă - toți factori importanți pentru existența vieții.

Dr. Ryan MacDonald, un astronom de la Universitatea din Michigan care a lucrat la analiză, spune: "Aceasta este prima dată când am văzut un indiciu al unei atmosfere pe o exoplanetă stâncoasă sau bogată în gheață din zona locuibilă".

Deși ei avertizează că sunt necesare mai multe observații de la JWST, atmosfera ar putea fi bogată în azot, care constituie 78% din atmosfera de pe Pământ.

Dr. Macdonald adaugă: "LHS 1140 b este una dintre cele mai bune exoplanete mici din zona locuibilă, capabilă să susțină o atmosferă densă. De asemenea,  este posibil să fi găsit dovezi ale existenței aerului pe această lume".

La fel ca orbita Lunii în jurul Pământului, LHS 1140 b are o orbită sincronă, ceea ce înseamnă că o parte este permanent orientată în direcția opusă stelei sale.

Deși cercetătorii cred că exoplaneta este cel mai probabil un "bulgăre de zăpadă" înghețat, aceasta înseamnă că ar putea exista apă lichidă pe partea încălzită de stea.

Dacă LHS 1140 b are o atmosferă, probabil că are un "ocean Bullseye" cu un diametru de aproximativ 4.000 km - echivalentul a jumătate din suprafața Oceanului Atlantic.

De asemenea, temperatura de la suprafața acestui ocean ar putea fi de 20°C (68°F), ceea ce se află la limita superioară a temperaturii mării din Regatul Unit în timpul verii.

Deși aceasta nu este prima planetă descoperită în zona locuibilă a stelei sale, ea le oferă oamenilor de știință una dintre cele mai bune oportunități pentru continuarea studiilor, conform Daily Mail.