Miercuri 2 august 2017, Sala Bethlen a Castelului Huniazilor din Hunedoara s-a umplut de spectatori dorinici să savureze un cocktail sonor istoric, un mixt savuros, în care o parte a însemnat… inedit, o altă parte… valoare interpretativă și cât cuprinde… autenticitate.
Primul episod al evenimentului itinerant ediția a a V-a a Turneului Național “Muzica în Palatele României”, organizat de Asociația Pro Valores și finanțat de Uniunea de Creație Interpretativă a Muzicienilor din România, l-a adus în prim plan pe menestrelul modern Nicolae Szekely, însoțit de cinci instrumente deosebit de spectaculoase, rar prezente pe scenele României: vihuelă, laută, chitară renascentistă, chitară barocă și arhilăută. Acesta a încîntat auditoriul propunându-i o adevărată călătorie în istorie, plină de frumuseți sonore din perioada medievală și barocă. Fantastic a fost faptul că spectatori ai secolului 21 l-au “obligat” pe solist să ofere bisuri, aplaudând în picioare sonorități imaginate de mari creatori de acum câteva sute de ani: Francesco da Milano, Adrian Le Roy, Diego Pisador, John Dowland, Giovanni Zamboni, Gaspar Sanz și mulți, mulți alții.
Primele două episoade ale turneului sunt stâns legate de figura lui Gabriel Bethlen, cel care a fost principe al Transilvaniei între 1613 – 1629 și începând cu anul 1619 lider al mișcării antihabsburgice din estul și nordul Ungariei, în contextul Războiului de 30 de ani, în care Transilvania s-a situat de partea puterilor oponente Sfântului Imperiu Romano – German. A încercat să ajungă stăpânitor al Moldovei și Munteniei, pe care, potrivit istoricilor, ar fi dorit să le unească sub numele de Dacia. Dacă primul concert a avut loc în sala Bethlen a Castelului Huniazilor, în mijlocul unei foarte frumoase expoziții de oglinzi vitrate imaginate cu mult bun gust și inspirație de unicul artist român specializat în vitralii – Cristian Florin Anghelescu din Orăștie, astăzi Nicolae Szekely va face să răsune cele cinci instrumente ale sale, de la ora 18, în Sala Șemineului din Palatul Magna Curia din Deva. La poalele Cetății Deva, în 1621 Gabriel Bethlen a dispus transformarea radicală a constucției inițiale, rezultând Palatul Magna Curia. Conceput iniţial în stil renascentist, edificiul ajunge la o formă definitivă la începutul secolului al XVIII – lea, când i se aduc ultimele modificări. Aceste modificări îi dau înfăţişare barocă păstrată până astăzi.
După etapa hunedoreană, turneul va continua la Palatul Marincu din Calafat (Vineri 4 august, ora 17), Castelul Pelișor de la Sinaia (Sâmbătă 5 august, ora 16) și Cetatea Neamțului de la Târgu Neamț (Duminică 6 august, ora 17).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News
Citește articolele cu aceleași etichete:
- O nouă escrocherie face ravagii în Franța. Ce este metoda "cetățeanul român"
- Horoscop 25 aprilie: Balanță, Scorpion, Săgetător, Capricorn, Vărsător, Pești. Zodia care nu trebuie să mai amâne o discuție delicată! Nu vei scăpa
- Salariu minim mai mare decât cel minim pe economie și șase salarii compensatorii pentru toți angajații din bănci. Acordul parafat miercuri cu sindicatele
- Mircea Badea, propunere tare pentru șoferii de mașini electrice: Ori protejezi natura, ori ce faci?!
- Satul în care vin turiști din Austria, Germania, Belgia și de peste Ocean. Tanti Emilia dezvăluie secretele ciorbei de miel: ”Este regele ciorbei”
- Acoperiș pe toate blocurile. Sociologul Bulai vine cu o idee inedită, ca la țară, dar cu ”super rentabilitate”: Micul Paris pe bune!
- Ucraina a refuzat ca o stradă din Odesa să se numească Mihai Eminescu. Ce variante au fost acceptate
- Mugur Ciuvică a spus cine ar fi cel mai bun președinte pentru România: E la ani lumină față de orice contracandidat / video
- Marte în Berbec, din 30 aprilie. Ce aduce în viețile noastre. Patru zodii sunt primele afectate
- Iohannis zice că "economia României nu șchioapătă". Coșea: Bineînțeles că nu, pentru că se târâie ca un melc. Ce îi trebuie pentru a deveni "tigru"