Modus operandi la CNAIR: Creșterea costurilor și lungirea termenelor pentru autostrăzi. De ce va costa dublu și va fi gata peste ani buni o autostradă pe care puteam circula din 2020
Șeful CNAIR, Cristian Pistol, începea anul cu o postare de PR: a fost lansată licitația pentru proiectarea și execuția lotului 3C2, Suplacu de Barcău – Chiribiș, din Autostrada Transilvania. Un comunicat dintr-o serie de zeci de astfel de anunțuri care nu înseamnă nimic, nici pentru șoferi nici pentru economia românească, întrucât TIR-urile nu pot circula decât pe autostrăzi, doar campania electorală merge pe anunțuri.
De altfel, sub-secțiunea 3C2 a Autostrăzii Transilvania cel mai bun exemplu despre modul în care incompetența sau interesele, ori abuzurile CNAIR cresc costurile de construcție și întârzie cu anii finalizarea lucrărilor.
Compania Națională scoate la licitație proceduri de achiziție lucrări, cât și serviciile de supervizare aferente acestora, precum și contracte de întocmire studii de fezabilitate, cu o documentație incompletă sau nerealistă, așa cum arată și studiul de caz privind lotul Biharia-Chiribiș.
De aici rezultă avalanșa de contestații formulate de către operatorii economici care, după ce au consultat documentațiile publicate în SEAP, au considerat necesare clarificări asupra acesteia ori au formulat contestații privind conținutul documentației publicate. Aceste deficiențe explică numărul mare de proceduri de atribuire aflate în stadiul de “suspendare”sau “anulare”.
Termenul de depunere a ofertelor este 15 martie 2023, iar 24 de luni pentru finalizarea lotului început, dar nefinalizat, de americanii de la Bechtel.
Potrivit termenelor din caietul de sarcini, abia spre sfârșitul anului 2025 se va putea circula și pe acest sector, până atunci urmând să fie terminat și lotul vecin, aflat între Chiribiș și Biharia.
Licitația pentru Biharia-Chiribiș a fost lansată în 2017, iar ofertele au fost depuse la începutul anului 2018. Cea mai bună ofertă a fost a companiei românești Trameco: 326 milioane de lei. Austriecii de la Strabag au contestat, ceea ce a întârziat cu doi ani și jumătate începerea proiectului, dar contractual a fost semnat, totuși, în 2018. În 2020 trebuia să se circule pe această secțiune. După ce a realizat studiile geotehnice, descoperind în teren diferențe față de estimările CNAIR, antreprenorul a oferit mai multe soluții tehnice de remediere, care ar fi presupus un cost suplimentar de circa 150 de milioane de lei. CNAIR a refuzat să-și recunoască greșeala și după doi ani de tergiversări, a reziliat unilateral contractual, ceea ce va aduce încă patru sau cinci ani de litigii în Justiție.
Așa că în data de 18.08.2020, CNAIR a lansat o nouă licitație aferenta Subsecțiunii 3C2: Chiribis - Biharia (km 30+550 – km 59+100), cu finalizare pe 17.10.2022. Fiindcă din nou CNAIR nu și-a făcut bine temele, au fost zeci de solicitări de clarificare, ceea ce a dus la suspendarea procedurii. Dar, atenție: noua valoare estimată de echipa dlui Pistol este între 877 de milioane de lei si 1.037 milioane de lei. Ca urmare, CNAIR reușește performanța de a dubla costurile și de a lungi până în 2030 (în cel mai bun caz) termenul de la care se va circula pe acel drum.
Dacă lucrările ar fi fost executate de către Trameco SA, plecând de la valoarea ofertei de 326 milioane lei, cu toate lucrările suplimentare necesare și cu actualizarea prevăzută în Contractul de execuție, costul total care trebuia suportat de către CNAIR, ar fi ajuns la suma de 570 mil. lei.
CNAIR a preferat sa rezilieze un contract care se putea termina în doi ani, la jumătate din costurile estimate astăzi, fără a mai lua în calcul că valoarea noului contract va necesita a fi majorată cu ajustarea legală a prețurilor si eventuale lucrări suplimentare.
Procedurile de pe lotul 3C1 arată că scumpirea și întârzierea sunt modus operandi la CNAIR
La fel stau lucrurile și pe subsecțiunea 3C1, Suplacu de Barcău-Borș a aceleiași autostrăzi.
Licitația a fost lansată în 2020,, ofertele au fost depuse în martie 2021, la o valoare estimată între 503.687.042 lei si 571.311.660 lei. Companiile românești Erbașu și Drum Asfalt au depus oferte, în jurul sumei de 550 de milioane. În octombrie, CNAIR a comunicat că ofertele au fost respinse și se anulează procedura de achiziție deoarece nu a fost depusă nicio oferta admisibilă. În prezent dosarul se afla la Curtea de Apel București.
Iar la început de an, în 6 ianuarie 2023, CNAIR a publicat în SEAP documentația pentru o noua licitație aferentă Subsecțiunii 3C1: Suplacul de Barcău – Borș, cu data limită de depunere a ofertelor 15.03.2023. Surpriză? Nicidecum: valoarea estimată a crescut aproape la dublu, fiind între 937.532.814 lei și 1.076.618.463 lei. Dacă ținem cont de majorarea prețurilor, respectiv de actualizarea legală, în caz că s-ar fi atribuit contractul, costurile ar fi fost de maximum 800 de milioane de lei. Deci, dacă la Curtea de Apel câștigă firma alungată de CNAIR, rezultă că decidenții din acest caz au generat un prejudiciu de 200 milioane de lei.
Fără a mai aminti pierderile economiei locale, generate de lipsa infrastructurii rutiere și pierderile economiei naționale, rămasă încă doi-trei ani fără o autostradă.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News