Ministerul rus de Externe își deschide lanțuri de magazine ”duty free” cu produse occidentale: ”Este o URSS totală!”
Mărfurile occidentale vor fi plătite în valută străină, o practică care amintește de magazinele beryozka din epoca sovietică.
Rusia va introduce magazine fără taxe vamale care vor vinde diplomaților produse occidentale care vor putea fi plătite și în euro sau dolari, într-o practică care le va aminti multor ruși de magazinele beryozka care simbolizau un privilegiul oficial în timpul erei sovietice, scrie The Guardian.
Magazinele, care s-ar putea deschide încă din toamnă, vor vinde mărfuri importate greu de găsit în magazinele rusești obișnuite, pe măsură ce mărcile străine părăsesc țara din cauza războiului din Ucraina.
Dar pentru a face o achiziție, vizitatorii vor trebui să furnizeze un document oficial care să ateste că sunt diplomați străini, angajați al unei organizații internaționale sau membrii ai familiilor de diplomați.
”Este o URSS totală!” a scris Serghei Smirnov, redactorul-șef al publicației ruse Mediazona, care a scris despre noul proiect după anunțarea acestuia în ziarul parlamentar oficial al Rusiei.
Numele de mărci occidentale au devenit deja mai greu de găsit în multe magazine din Rusia.
Magazinele duty-free vor fi deținute de o companie creată de Ministerul rus de Externe și de o altă entitate aleasă în cadrul unui concurs. Mărfurile magazinelor vor include alcool, produse din tutun, bijuterii, cosmetice, parfumuri și dulciuri, precum și smartphone-uri și ceasuri.
Nu este încă clar dacă bunurile electronice vor include produse precum iPhone-urile, care nu mai sunt importate direct în Rusia.
Ministerul de Externe a luat în considerare deschiderea unui magazin duty-free pentru diplomații străini încă din 2015, după ce Rusia a interzis multe importuri de alimente europene ca parte a pachetului său de contra-sancțiuni după anexarea Crimeei, potrivit buletinelor de știri ruse.
Citește și:
Fuga din Rusia: care sunt coloșii occidentali care abandonează țara lui Putin?
Invazia Ucrainei provoacă un exod în masă al marilor corporații din Rusia, inversând trei decenii de investiții ale companiilor occidentale și străine după prăbușirea Uniunii Sovietice în 1991.
Cu acest rezumat, o analiză realizată de Bloomberg încadrează ceea ce se întâmplă în sfera afacerilor, ca o consecință a războiului neașteptat de dramatic dintre Kiev și Moscova.
Pe măsură ce guvernele străine cresc sancțiunile împotriva Rusiei, închid spațiul aerian și blochează unele bănci de la sistemul de mesagerie Swift, presiunea asupra afacerilor se face simțită. Unele companii au ajuns la concluzia că riscurile, ce țin și de reputație cât și riscurile financiare, sunt prea mari pentru a continua.
De la sectorul auto la bănci: ce companii sunt în fugă din Rusia?
Zeci de companii internaționale au decis să suspende activitatea în Rusia, după izbucnirea războiului din Ucraina.
Marii producători de automobile și camioane au redus exporturile către Rusia, inclusiv Volvo și GM, deși cele două companii vând împreună doar aproximativ 12.000 de vehicule pe an în Rusia.
Compania de autovehicule Volkswagen a anunțat astăzi că și-a oprit producția de autovehicule în Rusia, în contextul invadării Ucrainei. Compania a transmis prin intermediul unui comunicat că sistează activitatea fabricilor din Kaluga şi Niznîi Novgorod. Printre altele, Volkswagen a declarat că exportul de vehicule către Rusia va fi oprită până la noi reglementări.
„Odată cu întreruperea extinsă a activităţilor de afaceri din Rusia, consiliul de conducere al grupului suportă consecinţele situaţiei generale, care este caracterizată de o incertitudine puternică”, a transmis compania Volkswagen, potrivit Adevărul.ro.
Ford Motor, care deține un pachet de 50% din trei fabrici din Rusia, nu a comentat în mod substanțial planurile sale, în afară de faptul că își propune să gestioneze impactul asupra operațiunilor sale și să mențină siguranța lucrătorilor.
Daimler Truck Holding, unul dintre cei mai mari producători de vehicule comerciale din lume, a declarat că își va opri activitățile comerciale în Rusia până la o nouă notificare.
General Motors a declarat că oprește livrările către Rusia, invocând ”o serie de factori externi, inclusiv probleme ale lanțului de aprovizionare și alte probleme care nu pot fi controlate de companie”. Gigantul exportă în jur de 3.000 de vehicule pe an în Rusia din Statele Unite.
Apple a încetat să-și vândă produsele în Rusia, a anunțat marți compania.
Boeing, Airbus, Lufthansa vor suspenda întreținerea și asistența tehnică pentru companiile aeriene ruse și vor opri serviciile pentru clienții din Rusia.
Giganții petrolieri sub presiune: cine părăsește Rusia?
În atenție este în primul rând sectorul energetic, în condițiile în care marea națiune eurasiatică este al treilea producător de petrol din lume, cel mai mare exportator de gaze și pentru cea mai mare parte a ultimului deceniu a fost considerată cea mai promițătoare destinație de explorare și dezvoltare.
Exxon s-a angajat să-și lase ultimul proiect de petrol și gaze rămas în Rusia și să nu investească în noi proiecte.
Shell părăsește Rusia, abandonând asocierile sale în comun cu Gazprom, inclusiv implicarea sa în conducta aflată pe moarte, Nord Stream 2.
TotalEnergies a condamnat acțiunile Rusiei și a spus că nu va mai furniza capital pentru noi proiecte din țară.
Citește mai mult AICI.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News