Data publicării:
Metropolis – film șocant: viitor guvernat de mașinării unde omul e dezumanizat. Ideea principală: democrația nu a adus nimic bun
1927. "Metropolis", un film german, un film mut, un film care nu are nevoie de prea multe cuvinte pentru că reușește să transmită mesaje foarte puternice prin intermediul unor mișcări alb-negru care parcă se succed haotic.
Metropolis este singurul film de cinema din programul "Memory of the World" (patrimoniul mondial de documente) al organizației UNESCO.
Este un film atât de vechi, dar totodată atât de nou. O peliculă pe care am revăzut-o de nenumărate ori și căreia – tot de atâtea ori – am încercat să îi fac o recenzie – fie în scrie, fie în gând și de fiecare dată a rezultat altfel.
Când auzi anul în care a fost realizat, primul impuls este să spui, dar filmul "Metropolis" este "mai" actual decât ar putea părea la prima vedere. Prezintă o situație dură, o lume guvernată de mașinării, în care omul este dezumanizat, o lume împărțită în două. Pe de-o parte, lumea strălucitoare, lumea conducătorilor, iar pe de altă partea, muncitorii care lucrează în subteran pentru ca oamenii bogați să se bucure de opulență și de tot ceea ce înseamnă tehnologie.
Scena care mi-a rămas întipărită în minte este cea care deschide filmul
Muncitorii îmbrăcaţi identic, cu capul plecat în semn de supunere şi resemnare faţă de conducătorii lor. Oamenii ne sunt prezentați ca o „turmă dezorientată" care umblă fără păstor pentru că şi-a pierdut dreapta credinţă. Muncesc fără să știe ce este relaxarea, într-o mașinărie care le-a furat prea devreme latura umană. Este un loc care îi fac să nu mai gândească și îi transformă în roboți. De-asupra iadului, este oraşul Luminilor, rezultatul muncii oamenilor. Se întâlnesc elemente creştine luate în batjocură: „Precum în cer aşa şi pe pământ".
"Metropolis" este un film plin de simboluri. De exemplu, un personaj bine conturat este Rotwang, bărbatul care are o mână mecanică (mâna dreaptă). Acest fapt poate fi considerat un simbol care arată că inventatorul aderă la politica de stânga. Pe uşa de la intrarea locuinței sale, se afă o pentagramă, simbolul ocultismului.
Cea mai mare invenţie a cercetătorului este Omul-Viitorului, un robot malefic
În film, se poate vedea şi Turnul Babel, sediul general a lui Joh Ferdersen, un dumnezeu al acelei lumi strălucitoare, în care doar cei puternici şi bogaţi aveau acces.
Fimul concluzionează cu un mesaj plin de înțelesuri - „Mediatorul dintre cap şi mâini trebuie să fie inima". Ideea "Metropolis" este aceea că democrația nu a adus nimic bun. Nu a făcut decât să adâncească niște inegalități care există între oameni, împărțindu-i în două clase – elitele și muncitorii care nu trebuie să gândească.
Este un film destul de greu de vizionat. Motiv pentru care vă recomand să-l revedeți de mai multe ori pentru a putea înțelege toate mesajele pe care le transmite și pentru a trage câteva concluzii clare.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News