Mersul la culcare după ora 1 noaptea, un pericol pentru sănătatea mintală. De ce ora de culcare târzie poate fi dăunătoare sănătății mintale
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Vlad Crăciunoiu
WhatsApp
Sănătate mintală Foto: Freepik
Sănătate mintală Foto: Freepik
Un nou studiu sugerează că mersul la culcare după ora 1 noaptea poate afecta negativ sănătatea mentală, indiferent de cronotip.

Un nou studiu realizat de Imperial College London din Marea Britanie sugerează că mersul la culcare după ora 1 noaptea poate avea un impact negativ asupra sănătății mentale. Cercetătorii au descoperit că cronotipul unui individ, dacă este o persoană matinală sau nocturnă, are puțin de-a face cu aceste constatări. O oră târzie de culcare poate duce la mai puțin somn REM, care ajută creierul să funcționeze în mod optim.

Studiul a constatat că persoanele care se culcă înainte de ora 1 dimineața sunt, în general, mai sănătoase din punct de vedere mental, cu mai puține cazuri raportate de tulburări mentale, comportamentale și de neurodezvoltare, depresie și tulburare de anxietate generalizată.

Studiul a constatat, de asemenea, că persoanele care se culcă seara după ora 1 a.m, ceea ce ar fi în concordanță cu cronotipul lor, au avut cea mai proastă sănătate mintală. Grupul cu cele mai puține diagnostice de sănătate mintală au fost persoanele matinale, care se culcau până la ora 1 a.m. Studiul a analizat datele pentru adulții care trăiesc în comunitate din UK Biobank, constând în 73.888 de persoane, dintre care 56% erau femei.

Citește și: Primele semne că umiditatea ridicată îți afectează sănătatea. Riscuri și măsuri preventive esențiale

Impactul somnului asupra sănătății mintale

Un nou studiu realizat de Jamie Zeitzer, profesor de psihiatrie și medicină a somnului la Universitatea Stanford, sugerează că creierul funcționează diferit la orele târzii ale nopții, ceea ce ar putea avea un impact asupra sănătății mintale. Teoria este susținută de știința somnului, aceasta indicând că, în lumea modernă, dormitul târziu duce adesea la o restricție a duratei totale a somnului, afectând în special somnul cu mișcări oculare rapide (REM).

Somnul REM are o legătură puternică cu reglarea stării de spirit, potrivit MedicalNewsToday, mai puțin somn REM ducând la o stare de spirit mai proastă și fiind un factor de risc pentru tulburări neuropsihice precum depresia, tulburarea de anxietate generală și PTSD. Rolul exact al somnului REM nu este în întregime clar, dar este legat de excitabilitatea corticală, care poate duce la disfuncții cognitive și, potențial, la excitotoxicitate, o acumulare de deșeuri în creier.

Sara Wong, cercetător asociat la Franks-Wisden Lab din cadrul Imperial College London sugerează că somnul REM poate fi important în curățarea detritusului în timpul somnului non-REM, deoarece cercetările au constatat că această curățare are loc mai puțin în timpul somnului non-REM.

Foto: Freepik

Persoanele care se culcă târziu au o sănătate mai precară

Cronotipurile reglează modul în care funcționează ceasul intern al organismului. În timp ce acesta se întinde de obicei pe parcursul a 24 de ore, el interacționează și cu mediul înconjurător. Cu prezența luminii artificiale și a altor factori, cum ar fi schimbul de lucru pe timp de noapte, societatea noastră este adesea neadaptată pentru persoanele cu cronotip de seară.

Deși se presupunea că alinierea cu acest tip de cronotip ar fi benefică pentru sănătatea mentală, studiul a contrazis această ipoteză, evidențiind că rămânerea treaz până târziu poate avea un impact negativ asupra sănătății mintale, potrivit cercetătorului Jamie Zeitzer.

Vezi și: Ce boală gravă poți avea dacă transpiri și te simți obosit. Alte trei semnale de alarmă care ar trebui să te trimită la medic

Orele optime de culcare pot varia

Zeitzer sugerează că ora limită de culcare de la 1 dimineața este influențată de populația de locuitori de vârstă mijlocie și înaintată din Marea Britanie, precum și de modelele sociale comune. Schimbările sezoniere au, de asemenea, un impact asupra somnului și a orei de somn, în funcție de faptul dacă regiunile trec de la ora standard la ora de vară.

O oră de culcare optimă specifică ar trebui să ia în considerare atât anotimpul, cât și fusul orar, deoarece regiuni precum Spania și Islanda nu sunt situate în mod ideal în fusul lor orar, ceea ce duce la comportamente de somn-veghe mai târzii. Cu toate acestea, Jamie Zeitzer nu este sigur dacă ora limită de culcare este influențată de ora de lumină de dimineață, ci mai degrabă de tiparele sociale sezoniere.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel