Marile portrete ale lui Nadar. Expoziție la Timișoara
În perioada 3 iunie-14 septembrie, la Muzeul Național de Artă Timișoara are loc expoziția Marile portrete ale lui Nadar. Félix Nadar sau Nadar (1820-1910).
Organizatorii sunt Jeu de Paume, Paris, în colaborare cu Mediateca arhitecturii și a patrimoniului, ministerul Culturii din Franța, cu concursul Institutului Francez de la Timișoara și cu participarea Muzeului de Artă din Timișoara, pentru prezentarea de la Timișoara.
Daniel Dăian – ”Un pionier al inovației”
„Compromisul în cumințenie nu a fost posibil niciodată pentru că refuză statutul completului de judecată. Din acest motiv, în cazul unui pionier al inovației, cumințenia asumată nu există. Eliberarea de identitățile anexe într-un fundal neîncadrat în termeni sociali conduce sau, mai degrabă, transcede înspre circumstanțele capodoperei. Întotdeauna evidentul descoperit a fost un dizident infamant, imposibil să încapă în mereu binevoitorul colaboraționism servil. Dar, în limbajul conform al epocii, unde minima normalitate are pasajele sale cuminți, există întotdeauna cineva care taxează sarcasmul lumii printr-o carieră zgomotoasă. Felix Nadar este exemplul lipsit de orice simptom al arbitrarului absurd. A fost exact acel personaj care a simplificat granița dintre propriu și impropriu într-una dintre ramurile artistice cu impact enorm asupra lumii, anume, fotografia.
Dăian: ”A depășit canoanele vremii”
Nadar a deprins celebritatea datorită celebrelor portrete fotografice ale personalităților de la sfârșitul secolului al XIX-lea, mai ales datorită faptului că depășește canoanele vremii prin înfrumusețare, stafaje și retușuri ale lucrărilor sale. În atelierul său, Nadar a experimentat anumite procedee de realizare, ba chiar o conceptualizare de început a obținerii de imagini cu ajutorul lumii electrice. Atelierul său a devenit ulterior un loc de întâlnire al intelectualității pariziene, găzduind în 1874 prima expoziție a impresioniștilor, expoziție care a generat un mare scandal de presă, tocmai din cauza canoanelor timpului, consacrând acuzația de impresionism drept numele unei noi mișcări artistice. Fiind un pasionat și un inventator de excepție, a construit chiar un prototip de aparat de zbor, mai exact un aerostat, de unde a realizat primele fotografii aeriene ale Parisului, dar și primele fotografii realizate în subteran, mai exact în catacombele Parisului, cu ajutorul luminii artificiale. Felix Nadar a decedat în 20 martie 1910, Paris. Am putea afirma că într-o anumită măsură, Felix Nadar a inventat fotografia conceptuală prin renunțarea la canoane, a asociat un nou curent artistic care, spre deosebire de fotografia statică, de cele mai multe ori lipsită de emoție –din cauza expunerii de zeci de minute ale primelor aparate de fotografiat– Nadar surprinde o realitate eliberată de schismele emoției și subiectivității” a declarat Daniel Dăian, curatorul expoziției, în exclusivitate pentru DC News.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News