Măciuca CCR poate deveni bumerang
Domnul Lazaroiu, inaltul consilier prezidential, crede ca decizia Curtii Constitutionale a Romaniei, de a interzice timp de un an referendumul cu prag de 30 la suta, este in dezavantajul PNL si in avantajul PSD. Cu alte cuvinte, se sugereaza astfel ca, in coniventa cu Traian Basescu, CCR a actionat politic, in scopul ruperii USL si administrarii unei lovituri mortale prezidentiabilului Crin Antonescu. Asa o fi?
In absenta unei motivatii, pentru ca cei noua magistrati CCR nu s-au obosit sa si astearna pe hartie ceea ce au hotarat, trebuie sa luam de bun comunicatul. Iar comunicatul demonstreaza ca intr-adevar, dintr-un motiv probabil intuit corect de Lazaroiu, CCR a decis nu sa interpreteze pur si simplu Constitutia, ci sa creeze practic o noua norma.
Termenul de un an este, in mod categoric, strategic. Revizuirea Constitutiei este o opera aproape incheiata. Practic, avem de-a face, in prezent, cu un proiect de lege care, pana in toamna, va putea fi dezbatut de opinia publica, amendat de parlamentari, urmand ca, in septembrie, legea sa devina definitiva si sa fie supusa aprobarii populatiei prin referendum. Conform Curtii Constitutionale, referendumul va trebui sa aiba un prag de 50 la suta, imposibil de realizat. Si, atentie, conform Constitutiei in vigoare, din momentul votarii in plenul Parlamentului a proiectului Constitutiei revizuite, referendumul trebuie organizat in 30 de zile.
Asadar, USL-ului i s-a intins o cursa. Daca se incadreaza in termenul stabilit, va avea parte de un esec constitutional. Pentru ca este imposibil, ca pentru o simpla revizuire constitutionala, sa se poata strange mai multi votanti decat s-au strans pentru demiterea presedintelui. Cel mai important proiect USL, in care varf de lance este PNL prin intermediul lui Crin Antonescu, ar urma sa se soldeze printr-un fiasco. In caz contrar, incercand sa evite un asemenea rezultat, USL este nevoit sa astepte timp de un an. Constitutia revizuita ar urma sa fie dezbatuta la nesfarsit, atat de opinia publica, cat si de Parlament pana in toamna anului urmator. Dupa care Curtea Constitutionala ar ciurui, literalmente, multe dintre prevederi, declarandu-le neconforme actualei legi fundamentale, iar Traian Basescu ar sta cu maciuca propriului sau referendum dupa colt.
Cum ar putea USL, si in primul rand PNL, sa depaseasca aceasta situatie, sa duca la bun sfarsit proiectul constitutional de care depinde, atentie, si proiectul regionalizarii Romaniei? Intr-un singur fel. Resetand totul si actionand cu mult curaj. In primul rand, PNL si respectiv USL ar trebui sa profite de ocazie, ca tot exista un an de ragaz, si sa inchida paranteza deschisa, in urma cu mai multi ani, de Traian Basescu. Sa lase revizuirea deoparte, sa ia actuala Constitutie in mana, sa treaca in toamna prin Parlament o decizie prin care numarul total al alesilor neamului sa fie redus la 300, iar Senatul sa fie desfiintat. Sa se duca cu asemenea decizie, asa cum ii place lui Basescu sa spuna, la popor. La referendum.
Citește mai multe pe CorectNews
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News