Lucrări avansate la Aeroportul Internațional Brașov. Sistemul de balizaj, unic în țară
Data actualizării:
Data publicării:
Autor: Alexandru Ichim
WhatsApp
Foto: Consiliul Județean Brașov
Foto: Consiliul Județean Brașov
Aeroportul Internaţional Braşov dispune de primul sistem de balizaj cu lămpi pe sistem LED din România, ceea ce asigură o fiabilitate mai mare în funcţionare şi un consum redus de curent.

Lucrările de execuţie a balizajului şi a firului director pe ambele direcţii pentru pista Aeroportului Internaţional Braşov au avansat foarte mult. În momentul de faţă, au fost deja realizate aproximativ 90% din lucrările prevăzute în contractul încheiat de Consiliul Judeţean Braşov, se arată într-un comunicat de presă. 

Lămpile care alcătuiesc sistemul de balizaj au rolul de a delimita pista şi suprafeţele de mişcare aeroportuară şi de a oferi repere vizuale pentru piloţi. Astfel, pe amplasamentul de la Ghimbav au fost montate atât lămpi încastrate în pistă, cât şi lămpi supraterane, care conturează perimetrul pistei de decolare-aterizare, al căii de rulare şi al platformei de îmbarcare-debarcare.

Un sistem complex de instalații 

Alexandru Anghel, directorul Direcţiei Implementare Aeroport din cadrul Consiliului Judeţean Braşov, spune că din punctul de vedere al infomaţiei pe care aceste lămpi le oferă piloţilor, există mai multe tipuri de echipamente: lămpile de prag de pistă - care semnalizează începutul, respectiv finalul pistei; lămpile din zona de contact - care semnalizează zona optimă în care avionul trebuie să aterizeze; luminile axiale - care ghidează aeronava la rulajul pe pistă; luminile de buzunar de pistă; luminile de capăt de pistă; luminile de baretă stop, de buzunar de întoarcere şi de cale de rulare.

Toate aceste lămpi sunt comandate independent, pe fiecare directivă de aterizare. Ele au lumini cu intensităţi variabile şi culori diferite, în funcţie de specificul şi utilitatea acestora.

Ghidarea piloților 

Dincolo de capătul pistei este în curs de instalare firul director, alcătuit din două rânduri de piloni amplasaţi pe o distanţă de 900 de metri, cu barete orizontale din 300 în 300 de metri de la pragul pistei. Firul director este un element foarte important pentru ghidarea piloţilor aeronavelor pe timp de noapte şi în condiţii de vizibilitate scăzută. El ajută echipajul să se axeze pe direcţia pistei şi oferă indicaţii vizuale privind distanţa până la pragul pistei.

„Lămpile amplasate pe stâlpii din cadrul firului director compun planul luminilor. Înălţimea stâlpilor şi direcţia în care sunt orientate lămpile sunt calculate în aşa fel încât, văzută de sus, imaginea să formeze un plan continuu, un covor de lumini care să nu orbească piloţii şi să asigure ghidarea în condiţii de vizibilitate scăzută”, explică Alexandru Anghel.

După încheierea lucrărilor se va face o verificare din zbor a modului cum funcționează sistemul de balizaj.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel