Data actualizării:
Data publicării:

Lovitură pentru românii care au făcut școala de șoferi. Ce spune Titi Aur

Autor: Anca Murgoci | Categorie: Stiri
WhatsApp

Măcelul din weekendul trecut de pe A2 ne-a demonstrat că nu știm ce este aceea o autostradă, nu știm cum să reacționăm pe timp de ceață pe cel mai sigur drum și căutăm mereu vinovați când uneori avem partea noastră de responsabilitate.

Ciudat sau nu, nici măcar în cadrul cursurilor de la școlile de șoferi nu ne spune nimeni nimic despre conducerea preventivă. Ne învață doar cum să pornim mașina, cum să o parcăm, cum să ne punem centura, dar despre cum trebuie să reacționăm în cazul unui accident... tăcere totală.

Titi Aur, pilot de raliuri și multiplu campion, a explicat pentru DC News că în România nici nu se poate vorbi de școli de șoferi, ci de "școli de luat permisul".

"La toate școlile de șoferi se învață acest lucru (n.r - cum să reacționăm în caz de tragedii pe șosele, cum să conducem preventiv etc). Doar că școli de șoferi sunt începând de la Austria încolo. În România sunt școli de luat permisul. Noi nu avem școli de șoferi. Școala de șoferi ar trebui să te învețe și aceste reguli de a supraviețui, de a te deplasa în siguranță. La școlile de luat permisul - care sunt în România - te învață să parchezi, să pornești de pe loc, îți spune unde este stopul și gata, dar când ești într-o situație limită... nimeni nu îți spune ce să faci. Vedeți? Eu v-am povestit tot în cinci minute. Ar trebui ca în cursul unei școli, instructorul să spună și acest lucru și multe alte lucruri care să te pună pe gânduri, să știi cum să faci și cum să reacționezi într-o situație specială. Cei din accidentul de pe autostradă nu știau povestea pe care v-am spus-o. Poți fi păcălit de iluzia că ești în siguranță.

Simți că nu se poate întâmpla nimic și uite că se poate, chiar pe autostradă! Vine acum povestea pe care ați mai auzit-o... nu avem autostrăzi și de aceea sunt accidente. Este parțial adevărat, dar dacă nu știm să circulăm pe autostrăzi, nu suntem instruiți, dacă nu știm ce lucruri se întâmplă acolo... uite că ajungem la tragedii pe cel mai sigur drum. Când vedem că e ceață și vedem că nu vedem... trebuie să adaptăm viteza la condițiile de mers! Intervine și acest aspect psihologic - efectul de turmă, când participantul la trafic de lângă tine îți dă încredere plus acel concept: sunt pe autrostradă, nu trece nimeni strada, nu am căruță, nu am tractor, nu sunt treceri de pieton... că de-asta viteza de 130 km/ este legală. Ok, nu mergem cu 130 km/h pe ceață, dar tot se merge mai tare decât pe drum național. Exemplul din weekend a demonstrat că nu se poate merge mai tare", a spus Titi Aur pentru DC News.

Efectul de turmă

"Să explic ce înseamnă efect de turmă. Acest lucru înseamnă că eu circul cuminte și liniștit în condiții de siguranță pentru vizibilitatea pe care o am, să zicem ceață, și merg cu 70 km/h, apoi trece un șofer pe lângă mine cu viteza de 75 km/h. Atenție! Acest lucru se întâmplă cel mai des pe autostradă pentru că, pe șosea normală, dacă trece unul pe lângă mine, se cheamă depășire. În schimb, pe autostradă apare acel mers în paralel. Și atunci eu, cel de la volan, om liniștit, cuminte și responsabil, instinctiv gândesc că sunt puțin mai fraier, că eu merg prea încet, că probabil sunt prea prudent atât timp cât cel de lângă mine merge tare, se poate și mai tare. Și măresc și eu ritmul. Celui de lângă mine, odată ce eu măresc ritmul, îi transmit încrederea că se poate.

[citeste si]

Și apoi vine un altul și tot așa și după 20-30 kilometri de mers pe autostradă, șoferii se împing unul pe altul, își dau încredere, considerând că viteza cu care se deplasează - care deja este mărită - de la 70 km/h, la 80 - 90 - 100 este sigură", ne-a explicat Titu Aur. Vezi mai multe AICI.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel