Lipsesc bucăți din planeta Pământ? Cercetătorii cred că le-au găsit
Autor: Liana Ganea
foto: Freepik
O bucată din scoarța Pământului ar fi dispărut cu sute de milioane de ani în urmă.

O descoperire importantă a fost realizată de oamenii de știință, care susțin că au localizat o porțiune lipsă din scoarța terestră, cunoscută sub numele de „Marea neconformitate”, scrie Indy100. Acest fenomen a intrigat experții timp de peste un secol, făcându-se referire la acele plăci mari din scoarța terestră care păreau că lipsesc din înregistrările geologice.

Cercetările recente indică faptul că eroziunea glaciară s-ar fi produs într-o perioadă când cea mai mare parte a planetei era acoperită de gheață. Procesul a generat astfel o lacună în înregistrările sedimentare, unde vârsta rocilor se schimbă brusc din cauza erodării rocilor mai vechi și înlocuirii lor cu formațiuni mai tinere. Fenomenul a fost observat pentru prima dată în 1869 la Marele Canion din Arizona și, de atunci, a fost identificat în diverse locuri din întreaga lume. Cercetătorii au constatat că, în medie, aproximativ 3-5 kilometri de rocă au fost îndepărtați de eroziunea glaciară, dispărând efectiv din înregistrările geologice.

Așa se explică și craterele de asteroizi vechi de pete 700 milioane de ani!

Dr. Brenhin Keller, autor principal al studiului realizat la Berkeley Geochronology Center, crede că lipsesc aproximativ un miliard de kilometri cubi de material pre-cambrian, pe baza analizei a ceea ce ar fi trebuit să fie prezent. Descoperirile sugerează o eroziune mult mai extinsă înainte de era fanerozoică decât s-a crezut anterior. Experții spun că aceste cristale din acea perioadă au în componența lor izotopi de hafniu și oxigen, ceea ce înseamnă că au fost erodate din roci mai vechi și depuse la temperaturi scăzute.

În plus, se consideră că această eroziune explică prezența numeroaselor cratere de asteroizi cu o vechime de peste 700 de milioane de ani, fiind foarte puține cele mai vechi de atât. Se mai sugerează că ghețarii responsabili pentru eroziunea rocilor sedimentare le-au aruncat și în mare, explicând astfel locul în care se găsesc în prezent.