Data publicării:

Liderii din Africa acuză că sunt ”înjunghiați în spate” de Putin, după suspendarea acordului pentru cereale. ”Va avea consecințe grave”

Autor: Roxana Neagu | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto: Pixabay
Foto: Pixabay
Suspendarea acordului pentru cereale de către Rusia este o lovitură mai ales pentru Africa. 

Decizia Rusiei de a suspenda acordul ucrainean de export de cereale la Marea Neagră are deja consecinţe asupra tablei de şah geopolitice. Şi, de această dată, critica vine de unde nu era aşteptată. Liderii unor ţări din Africa, unul dintre continentele cel mai afectate de insecuritatea alimentară, au criticat decizia Moscovei, în ultimele ore, dezvăluind diviziuni în sprijinul continentului pentru Kremlin.

La o zi după anunţul retragerii imediate a acordului promovat de ONU şi Turcia de către guvernul lui Vladimir Putin, una dintre cele mai dure voci a fost cea a lui Korir Sing'Oei, ministrul de externe al Kenyei. "Decizia Rusiei de a abandona Iniţiativa pentru cereale din Marea Neagră este o înjunghiere în spate pentru securitatea alimentară globală şi afectează în mod disproporţionat ţările din Cornul Africii afectate deja de impactul secetei", a spus Sing Oei.

Ministrul de Externe al Zambiei, Stanley Kakubo, a rostit şi el cuvinte similare. Acordul pentru cereale a fost "un colac de salvare pentru naţiunile care au cea mai mare nevoie", iar suspendarea acestuia "va avea consecinţe grave", a spus Kakubo. Alternativele implică "costuri mai mari şi timpi de tranzit mai lungi", a spus politicianul zambian într-o notă scrisă, citează Rador. 

În acelaşi registru, economistul nigerian Ngozi Okonjo-Iweala, director general al Organizaţiei Mondiale a Comerţului, a fost "profund dezamăgit" de suspendarea acordului. "Comerţul cu alimente, furaje şi îngrăşăminte din Marea Neagră este esenţial pentru stabilitatea preţurilor la alimente la nivel mondial. Este trist să spunem că oamenii săraci şi ţările sărace sunt cel mai afectate", a spus Okonjo-Iweala. În schimb, alţii precum preşedintele sud-african Cyril Ramaphonsa, care anterior a evitat să condamne agresiunea rusă, au păstrat tăcerea

"Este o veste cu adevărat negativă pentru ţările foarte dependente de importurile de alimente"

De asemenea, analiştii au subliniat că retragerea Rusiei din acord "este o veste cu adevărat negativă pentru ţările foarte dependente de importurile de alimente", după cum a explicat Jacques Nel, şeful Africa Macro la firma de consultanţă Oxford Economics Africa, într-o declaraţie acordată ziarului "African Business". Totodată, Nel a subliniat că Africa de Est abia începe să-şi revină după o perioadă lungă de secetă, în timp ce Africa de Nord este încă o regiune vulnerabilă, deoarece este foarte dependentă de importurile de alimente. Atât de mult încât, în ultimul an, Egiptul a fost al şaselea importator de cereale din Ucraina prin formula Iniţiativei Mării Negre. Un alt exemplu este cazul Nigeria, o ţară care este şi un mare importator de grâu în lume, precum şi Somalia, Kenya, Etiopia şi Sudanul de Sud , unde 50 de milioane de oameni au nevoie de ajutor alimentar după ani de ploi slabe. Marea problemă o reprezintă creşterile previzibile ale preţurilor la alimente, tot din cauza speculaţiilor de pe piaţă. Deja luni, preţul grâului a crescut cu aproximativ 3%, potrivit ONU.

Impasul nu este uşor de rezolvat. După retragerea Rusiei, guvernul ucrainean a declarat că este dispus să continue să folosească coridorul Mării Negre "dacă Turcia permite tranzitul". "Am fost deja contactaţi de unele companii navale care sunt dispuse să continue transportul de cereale", a declarat preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski. Dar Moscova nu pare dispusă să permită acest lucru.

Dimpotrivă, purtătorul de cuvânt al Kremlinului, Dmitri Peskov, a sugerat că aceste nave ar fi în pericol dacă nu vor avea autorizaţie de la Moscova. "Vorbim despre o zonă foarte apropiată de zona de lupte armate", a spus Peskov. "Acolo apar anumite riscuri fără garanţii de securitate adecvate", a adăugat el. De asemenea, folosirea acestor coridoare nu pare a fi o opţiune viabilă. Motivul este că chiar şi porturile dunărene sunt considerate mai puţin eficiente, ceea ce ar reduce cantitatea de cereale pe care Ucraina o poate exporta, iar costul transportului ar creşte şi el.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel