Urmărește emisiunea live
Legea Inteligenței Artificiale: Deputații lideri doresc să extindă competențele de revizuire ale Comisiei
Data publicării:
Autor: Elena Didila
WhatsApp
Photo form PxHere
Photo form PxHere
Coraportorii Parlamentului European ai Actului AI au propus extinderea competențelor de revizuire ale Comisiei Europene pentru a extinde lista sistemelor cu risc ridicat și a practicilor interzise într-o etapă ulterioară.

Al optulea lot de amendamente de compromis la propunerea de regulament privind inteligența artificială a fost împărtășit de europarlamentarii Dragoș Tudorache și Brando Benifei cu reprezentanții celorlalte grupuri politice vinerea trecută (21 octombrie).

Actul AI este o propunere legislativă emblematică pentru a reglementa dezvoltarea, implementarea și utilizarea inteligenței artificiale. Coraportorii încearcă în prezent să ajungă la o poziție comună cu celelalte grupuri politice, introducând câteva modificări semnificative la formularea inițială.

Puterile de revizuire

Cea mai relevantă modificare ar extinde în mod semnificativ competențele de revizuire ale Comisiei după intrarea în vigoare a legislației.

Potrivit EurActiv, cei doi parlamentari vor să dea Comisiei competența de a extinde lista zonelor cu risc ridicat care ar defini dacă un sistem AI trebuie să respecte cerințe mai stricte. În textul original, Comisia putea modifica sau șterge doar cazurile de utilizare din domeniile cu risc ridicat, cum ar fi educația sau ocuparea forței de muncă, dar lista zonelor cu risc ridicat a fost fixată.

În plus, compromisul ar permite executivului UE să extindă aplicațiile interzise de inteligență artificială, cum ar fi scoringul social și tipul de sisteme care ar trebui să respecte măsuri suplimentare de transparență.

Consiliul AI, un organism care va reuni autoritățile naționale competente, ar trebui să elaboreze o metodologie pentru realizarea acestor analize.

Evaluările ar trebui să aibă loc anual, după intrarea în vigoare a regulilor AI, la recomandarea Consiliului AI și a autorităților naționale. Concluziile ar trebui prezentate Parlamentului European și Consiliului UE.

În plus, la doi ani de la intrarea în vigoare a regulamentului și, de acum înainte, la fiecare doi ani, Comisia ar trebui să prezinte un raport care să analizeze stadiul dezvoltării standardelor armonizate, nivelul investițiilor în cercetare și dezvoltare, competitivitatea ecosistemului european de inteligență artificială, și impactul asupra mediului al regulamentului.

Penalități și amenzi


Compromisul pare să facă diferența între amenzile bănești și alte sancțiuni, precizând că ”amenzile pot fi aplicate în plus sau în locul măsurilor nemonetare precum ordine sau avertismente”.

Potrivit unei note la marginea documentului, amenda administrativă ar putea fi declanșată de un set de criterii care ar putea fi enumerate într-un articol nou. Abordarea amenzilor pare mai bazată pe riscuri, deoarece plafonul maxim pentru cele mai grave încălcări a fost ridicat, în timp ce cele pentru încălcări minore au fost reduse.

Pentru încălcarea interdicției privind practicile interzise precum scoringul social, amenda administrativă a fost majorată la 40 de milioane de euro sau 7% din cifra de afaceri anuală. Încălcarea prevederilor privind guvernarea datelor ar putea duce la amenzi de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri.

Toate celelalte încălcări ale obligațiilor regulamentului au fost reduse la 10 milioane de euro și 2% din cifra de afaceri globală. În mod similar, amenzile maxime pentru furnizarea de informații incorecte au fost, de asemenea, reduse la 5 milioane de euro și 1%, iar competența de a emite acest tip de amenzi a fost extinsă la Comisia UE.

Au fost adăugate mai multe elemente de luat în considerare atunci când se decide cu privire la cuantumul amenzii, cum ar fi natura intenționată sau neglijentă a încălcării, orice acțiune de atenuare, cooperarea cu autoritatea relevantă, gradul de responsabilitate și respectarea codurilor de conduită.

Modificări similare au fost aplicate și la amenzile privind instituțiile și organele UE.

Confidențialitate


În ceea ce privește confidențialitatea, deputații de frunte au propus ca principiile limitării scopului și minimizării datelor să se aplice cererii de informații adresate de autoritățile competente furnizorului de IA.

Cu alte cuvinte, autoritățile ar trebui să solicite și să rețină datele doar atât timp cât este necesar. Aceleași principii se aplică la schimbul de informații între autorități.

Puterile delegate


Deputații fac eforturi pentru o implicare mai substanțială a Parlamentului European în elaborarea actelor delegate, în baza Acordului interinstituțional pentru o mai bună legiferare, afirmând că parlamentarii ar trebui să primească proiectul de legislație secundară și să fie invitați să-l discute.

Ori de câte ori un act delegat modifică obligațiile operatorilor economici, ar trebui să permită o perioadă de grație proporțională de cel puțin doi ani pentru ca aceștia să se adapteze în consecință.

Supravegherea pieței


Compromisul propune modificarea regulamentului privind supravegherea pieței și conformitatea produselor pentru a oferi autorităților de supraveghere a pieței capacitatea de a-și exercita competențele de la distanță pentru a adapta investigațiile și solicitările de informații la tehnologiile digitale.

Legături legislative


A fost adăugat un nou articol de ”reglementare solidă”, care obligă Comisia Europeană să analizeze și să se angajeze cu părțile interesate pentru a identifica potențialele lacune și suprapuneri între Actul AI și legislația sectorială existentă.

Intrarea în aplicare


Furnizorii de sisteme AI cu risc ridicat care au apărut pe piața UE înainte de regulamentul AI vor avea doi ani de la intrarea sa în vigoare pentru a se conforma regulamentului.

Citește mai mult despre Inteligența Artificială...

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
Iti place noua modalitate de votare pe dcnews.ro?
pixel