Data publicării:

Jurnalism, media, tendințele și prognozele tehnologice pentru 2024 - Analiză Institutul Reuters

Autor: George Eduard Caramiciu | Categorie: Tehnologie
WhatsApp
FOTO: Freepik @nuttapongpunna
FOTO: Freepik @nuttapongpunna

Anul curent poate prezenta transformări drastice în mass-media. Cum ne-ar afecta schimbările la nivelul Inteligenței Artificiale când vom dori să ne informăm.

Puterea disruptivă a inteligenței artificiale (IA) va străbate spațiul informațional în acest an, într-un moment de volatilitate politică și economică intensă la nivel mondial. Implicațiile pentru fiabilitatea informațiilor și sustenabilitatea mass-mediei sunt susceptibile de schimbări profunde într-un an în care vor avea loc alegeri critice în peste 40 de democrații, iar războaiele continuă să se desfășoare în Europa și Orientul Mijlociu. În acest context - și cu o prognoză care sugerează că cea mai mare parte a conținutului de pe internet va fi produs sintetic până în 2026 - jurnaliștii și organizațiile de știri trebuie să-și reconsidere rolul și scopul cu o anumită urgență.

Cum privesc liderii media anul următor

Acestea sunt principalele concluzii ale sondajului nostru din industrie, realizat pe baza unei mostre strategice care cuprinde peste 300 de lideri digitali din peste 50 de țări și teritorii, notează Reuters Institute.

WhatsApp devine mult mai important pentru știri

Editorii afirmă că vor depune mai mult efort în WhatsApp în acest an, în urma lansării unei funcționalități care permite diferitelor personalități și branduri să creeze canale de difuzare. Utilizatorii pot urmări sau abona la un brand, pot reacționa la postări folosind emoji-uri și le pot trimite în discuții private, dar nu vor exista comentarii deschise.

Unii editori care au adoptat de mai mult timp această platformă spun că acest nou canal generează deja mai multe referințe decât Facebook și X. WhatsApp are avantajul de a fi folosit în mod larg de publicurile largi, conform directorului digital al unui important editor francez. „Există o încredere mai mare în această rețea și crearea comunităților este una dintre prioritățile noastre cheie.” The New York Times a adunat deja milioane de urmăritori, iar Daily Mail a lansat mai multe canale, inclusiv unul care oferă știri zilnice despre Kardashian. Editorul unei start-up-uri digitale europene crede că aceste canale ar putea, în timp, să aibă "aceeași putere ca și notificările push și buletinele informative". Canalele WhatsApp au fost extinse în 150 de țări, iar o funcționalitate similară este disponibilă și în Instagram.

Thread-urile ar putea juca un rol mai important în știri în acest an

Noul serviciu de mesagerie pe termen scurt al Meta a fost prezentat ca o alternativă la platforma X a lui Elon Musk și a ajuns rapid la 100 de milioane de utilizatori activi. A devenit în cele din urmă disponibil în UE după ce a respectat reguli mai stricte. Cu toate că șefii spun că nu doresc ca platforma să fie dominată de politică și știri dure, tot mai multe astfel de conținuturi sunt prezente pe platformă și, având în vedere alegerile care se apropie, putem să ne așteptăm ca mai multe mărci de știri și jurnaliști cunoscuți să ia în serios platforma în acest an.

Platformele sociale se orientează către abonamente

Giganții tehnologici nu sunt imuni la scăderea publicității și au încercat, de asemenea, să obțină venituri din conținutul plătit. După decizia lui Elon Musk de a percepe taxe pentru „portrete” albastre, alte platforme au oferit privilegii suplimentare membrilor plătitori, inclusiv, în unele cazuri, distribuție preferențială. Într-o dezvoltare separată, Meta va oferi o versiune plătită atât pentru Facebook, cât și pentru Instagram în țările UE, costând inițial €9,99 pe lună, deși acesta este în principal un mod de a satisface cerințele de confidențialitate impuse de legile europene privind datele, mai degrabă decât o schimbare strategică departe de un model de publicitate de bază. Mulți oameni s-au plâns amar de faptul că produsele Facebook îi urmăresc pe internet. În acest an vom vedea cât de mult valorează pentru oameni capacitatea de a renunța la aceasta.

Viitorul căutării în era inteligenței artificiale


Uitându-se anul acesta, editorii sunt îngrijorați de o reducere substanțială suplimentară a traficului de referință pe măsură ce AI devine integrată în motoarele de căutare și alte portaluri. Google, Microsoft și alții au explorat noi modalități de a aduce la suprafață conținutul cunoscut sub numele de Experiențe de Generare a Căutării (SGE), care oferă răspunsuri directe la interogări în loc să furnizeze lista tradițională de linkuri către site-uri web.

Motorul de căutare Microsoft Bing a fost printre primii care au integrat știri în timp real, prin colaborarea sa cu OpenAI, creatorul ChatGPT. Modelele subiacente au fost instruite cu conținut din întregul internet, inclusiv site-uri de știri. Acum aceste capacități sunt integrate în întreaga gamă extensivă de produse a companiei, rebrenduite ca asistentul AI Microsoft Copilot.

Google, pe de altă parte, și-a consolidat capacitățile de bază cu lansarea lui Gemini, un set de modele de limbaj multimodal cu capacități similare celor ale OpenAI. Gemini, de asemenea instruit pe conținut din internet, precum și din alte surse, poate opera în text, imagini, audio și video și va alimenta chatbotul Bard al Google și toate experiențele sale de generare a căutării. Google a implementat deja o versiune experimentală a căutării generate de IA în peste 100 de țări, care poate fi declanșată prin interogări textuale sau vocale. Google a avut grijă să includă linkuri către site-urile de unde provine conținutul, dar sunt mai puține și editorii se tem că va exista chiar mai puțină motivație pentru a da clic pe acestea.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel