Ionuț Budișteanu, locul I la Intel ISEF pentru un proiect inedit
Ionuț Budișteanu, în vârstă de 19 ani, din Râmnicu Vâlcea, a câştigat marele premiu, în valoare de 75.000 de dolari, la concursul de cercetare Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF), din SUA, pentru crearea unui model viabil de maşină low-cost fără şofer, informează un comunicat al organizatorilor.
La concursul Intel ISEF, desfășurat la Phoenix, în SUA, Ionuț Budișteanu, elev în clasa a XII-a, a spus că subiectul cercetării sale este legat de o problemă globală importantă. În 2004, accidentele rutiere au cauzat 2,5 milioane de decese în întreaga lume, pentru 87 la sută dintre coliziuni fiind responsabile erori de conducere. Modelul creat de Budişteanu, folosind inteligenţa artificială, poate detecta neregularităţile drumului şi poziţia maşinii în timp real şi nu ar costa decât 4.000 de dolari, dacă ar fi pe piaţă.
Tânărul Budişteanu, care nu se află la prima participare în acest concurs prestigios, a primit premiul cel mare Gordon E. Moore în valoare de 75.000 de dolari, numit astfel în memoria cofondatorului Intel, informează Mediafax.
Românul s-a clasat pe locul I şi la categoria sa de participare, Inginerie (I-SWEEEP).
Pentru cele două distincții primite, Ionuț Budișteanu a fost felicitat imediat de către ministrul Educaţiei Remus Pricopie, pe pagina sa de Facebook. "Îl felicit pentru munca depusă şi pentru acest premiu, care reprezintă o mare realizare. Îl merită cu prisosinţă. De asemenea, îi mulţumesc lui Ionuţ, precum şi tuturor românilor care performează peste tot în lume, pentru promovarea extraordinară pe care o fac României", a scris ministrul Pricopie.
Într-un interviu publicat de DeCe News la sfârșitul anului trecut, Ionuț Budișteanu, explica în ce consta proiectul său curajos, cel care a fost premiat acum la Intel ISEF.
"Este vorba despre mașina autonomă. Softul recunoaște, folosind inteligența artificială, semnele de circulație, liniile de marcaj, calculează probabilistic pe unde ar trebui să meargă și unde sunt roțile autovehiculului. Momentan, sunt 3 web-cam-uri în total, pentru părțile laterale și în față, care se pun la mașină. Informațiile sunt centralizate la mai multe calculatoare. Chiar dacă nu vede o linie de marcaj, calculează probabilistic pe unde să meragă, știind unde a fost înainte autostrada. Acum lucrez la un radar 3D cu o raza de 90 de metri care, cu ajutorul unor lasere va putea detecta obstacolele: pietoni, alte.masini, copaci. Anul trecut o echipă de la Stanford a reușit să realizeze această provocare, mașina meargând singură în timp de vreo 8 luni, aproximativ 70.000 de mile, în mediu urban, în California, fără niciun accident. Radarul folosit de ei e utilizat în domeniul naval, costă 75.000 de dolari și oferă mult mai multă infomație decât este de fapt nevoie pentru succesul invenției. Eu minimalizez dispozitivul lor, pentru a nu fi redundant și pentru a se încadra la ce-mi permit eu, iar radarul „home-made” va fi gata în ianuarie, probabil. Laboratorul meu de acasă e cumpărat din banii câștigați la concursuri, cam 4000 de dolari și e tot ce am nevoie ca să-mi îndeplinesc proiectele. Din ce am dedus până acum, în timp ce tatăl meu conducea cu softul mergând în paralel, mașina ar fi mers perfect singură. Urmează testarea mașinii fără șofer, atunci când radarul va fi gata", declara în 2012, Ionuț Budișteanu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News