Interviu exclusiv: Ministrul Ferrari, despre planul care susține Forța Civică
Ion Bazac a condus, între 2008-2009, Ministerul Sănătății, făcând parte din echipa lui Mircea Geoană. Firma sa este reprezentantul mărcii Ferrari în România. A avut o prezență discretă în mass media, după ieșirea PSD de la guvernare, și a surprins prin intrarea în Forța Civică, partidul lui Mihai Răzvan Ungureanu. Atacat atât de aliați politic, ca Mihai Neamțu, cât și de unii jurnaliști, Bazac a acceptat să ofere DeCe News primul interviu de la revenirea în politică.
-Sunteți acuzat de traseism. Ce răspundeți?
-Mi s-a părut firesc să mă retrag, după eșecul din 2009, de la prezidențiale. Așa se întâmplă în Europa: când faci parte dintr-o echipă, la vârf, și pierzi, e normal să te dai un pas în spate. Timp de trei ani nu am avut nicio intervenție publică în legătură cu politica românească. Nici nu credeam că mă voi reîntoarce. În urmă cu aproape un an, ca reacție la criză, am sperat că o mișcare politică similară cu ceea ce s-a întâmplat în Italia, în 1994, ar putea fi posibilă și în România. Situația este asemănătoare: atunci, sistemul politic tradițional din Pensinsulă se prăbușea, erau acuzații grave de corupție, o neîncredere totală în partidele clasice, fie de stânga, fie de dreapta, erau probleme economice. Berlusconi a reușit să coaguleze, într-o mișcare civică, personalități din zona de afaceri și intelectuali nemulțumiți de sistem. A fondat un partid de centru, la început fără doctrină, având ca scop reformarea societății italiene. După 18 ani, putem vedea că a reușit: au avut creștere economică, guverne care se schimbă la patru ani, nu ca înainte, când instabilitatea politică era legea, o societate modernă, funcțională. Între timp, s-a plasat mai la dreapta spectrului politic.
-Credeți că o mișcare similară Forza Italia ar putea să câștige și la noi?
-Elitele italiene au văzut în această mișcare motorul schimbării în bine. Forza Italia a intrat în Parlament, în 1994, în alianță cu un partid mai experimentat, apoi, în 1996, a câștigat singură, detașat, cu 60 la sută. Reușise să convingă electoratul. Prin faptul că au oferit soluții concrete, au demonstrat că se poate schimba ceva. Revenind la zi, vă rog să observați că statele au intrat în criză cu guverne de dreapta , iar stânga nu poate veni cu soluții care se bazează pe solidaritate și securitate socială, fiindcă nu funcționează. Salvarea nu o pot reprezenta decât soluții mixte, care sunt, deci, undeva la centru. La noi, Partidul Democrat a câștigat în 2008, cu 38 la sută, iar acum are în jur de 22 de procente. Sunt, deci, 10-15 la sută nemulțumiți de guvernarea PDL, dar care nu au încredere în soluții de stânga. Într-o primă etapă, rolul FC este să mobilizeze acest electorat. Locomotiva ARD și a FC, totodată, este MRU, răspunderea sa e foarte mare.
-Nu ați răspuns la acuzele de migrație, de la stânga la dreapta!
-În PSD eram acuzat că am o viziune de dreapta. Mi-era și greu să vorbesc în numele celor săraci, după ce avusesem succes în afaceri: am creat și vândut o firmă de leasing, am preluat Ferrari. Cât am fost la Ministerul Sănătății, la fel. Am luat cel puțin cinci măsuri dure, de limitare a risipei și de reducere a corupției din sistem. Rezultatul: s-au făcut economii de cel puțin 500 de milioane de euro, fără a afecta pacientul. Traseism înseamnă să migrezi de la o formațiune la alta pentru ați păstra fotoliul de parlamentar. Eu nu am candidat în 2008, nici nu voi candida. Nu am avut ce să tranzacționez, nici nu vreau să am un colegiu.
-Ce mai puteți face în aceste trei luni de campanie?
-Mai sunt 81 de zile, mai precis. Vom încerca să comunicăm cu alegătorii supărați pe ceea ce s-a întâmplat rău, dar care cred în soluții raționale de ieșire din criză. Vom transmite mesaje pozitive, constructive, despre ceea ce se poate realiza, vom prezenta soluții concrete, nu demagogie. Cum spuneam, eu am cunoscut acest model de succes al Forza Italia și mi-am propus, dacă va apărea și la noi un om în stare să genereze o astfel de mișcare, să mă alătur ei. Sunt convins că vor veni tot mai mulți specialiști, experți, oameni de acțiune alături de noi.
-Mircea Badea spune că v-ați prins acul de cravată prea sus, lângă nod.
-Badea e un profesionist care știe să-și facă treaba, adică să facă show de televiziune, așa că nu pot să mă supăr, chiar dacă mă critică. Dar, pentru că a fost vector de imagine al Toyota, îmi permit să-i amintesc o întâmplare din 2008-2009. Toyota investise enorm în cursele de Formula 1. A angajat piloți celebri, a construit o echipă puternică și, brusc, s-a retras. CEO-ul a fost întrebat de ce a renunțat la investiție și a răspuns: în F1, fie pierzi, fie câștigi, tot de Ferrari se vorbește.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News