Data publicării:

Inteligența artificială ia cu asalt industria de consultanță. Ar trebui să ne îngrijorăm? - Reuters

Autor: Liana Ganea | Categorie: Stiri
WhatsApp
foto: Freepik
foto: Freepik

Inteligența Artificială își face simțită prezența în tot mai multe sectoare de activitate. E de bine sau... dimpotrivă?

Inteligența artificială (AI) e tot mai mult în centrul atenției. Mulți spun că este o „scurtătură către utopie” sau un posibil prevestitor al sfârșitului lumii. Mai nou, s-a infiltrat și în mai multe arii de activitate cum ar fi consultanța - scrie Reuters.

Așadar, se anunță o nouă eră a eficienței profesionale pentru consultanți. E-mailurile, prezentările și rapoartele cândva plictisitoare pot fi acum finalizate într-o clipită. Multe firme de consultanță au îmbrățișat deja posibilitatea de a consilia profesional alte companii pentru a profita la maximum de noile instrumente AI generative.

E bine să ne aruncăm cu capul în față atât de repede?

În termeni simpli, consultanții își propun să ofere clienților consiliere și soluții de specialitate cu ajutorul IA. Sunt multe firme mari de consultanță, inclusiv McKinsey, Bain & Company, Boston Consulting Group, Kearney și L.E.K. Consultanta care încep să practice deja asistarea "inteligentă" a clienților.

O mare parte din cererea de servicii de consultanță este determinată de complexitatea tot mai mare a activității de afaceri, din cauza globalizării, digitalizării, reglementărilor în schimbare și a multor alți factori. Cu toate acestea, creșterea sectorului de consultanță din Australia a încetinit în acest an pe fondul consecințelor scandalului privind scurgerile de taxe PwC și a creșterii economice lente.

Tehnologia inteligenței artificiale (AI) există de ceva vreme în companii sub mai multe forme. Dar până de curând, era folosită în principal pe plan intern de către organizații și necesita pregătire specifică. Acest lucru s-a schimbat odată cu lansarea publică a modelelor „AI generative”, cum ar fi ChatGPT de la OpenAI. Aceste modele diferă de inteligența artificială tradițională prin capacitatea lor de a genera ceva nou, cum ar fi text care este identic cu unul scris de om sau alte tipuri de rezultate, cum ar fi imagini, videoclipuri sau sunete.

Modelele de limbă mari, cum ar fi ChatGPT, au fost unele dintre primele care au oferit publicului larg o idee despre ce ar putea fi folosită IA. Însă acest lucru a avut unele implicații specifice pentru consultanța întreprinderilor. Modelele pot analiza cantități mari de date rapid și ieftin pentru a genera feedback personalizat.

Cu inteligența artificială generativă care oferă servicii atât de eficiente pentru analiza afacerilor și planificarea strategică, mulți potențiali clienți s-ar putea întreba acum dacă achiziționarea de servicii de consultanță va rămâne utilă pe termen lung – mai ales pe măsură ce aceste tehnologii se îmbunătățesc. Prin urmare, nu ar trebui să ne surprindă faptul că industria de consultanță investește masiv în IA generativă. 

Deloitte și EY au implementat deja asistenți AI conversaționali care vizează creșterea productivității personalului. Versiunea personalizată a ChatGPT a KPMG – KymChat – a fost lansată în martie pentru a accelera pregătirea propunerilor de vânzări pentru munca de consultanță, prin identificarea rapidă a experților relevanți. În mai, PwC a devenit cel mai mare client pentru întreprinderi OpenAI, după ce a cumpărat peste 100.000 de licențe pentru cele mai recente modele ale gigantului AI. Alți jucători de pe piața de consultanță operează de mai bine de trei ani în spațiul de lucru cu tehnologii avansate, de aici și potențialul de creștere a productivității al AI generativă pentru sarcini similare.

Poate IA să facă munca unui analist de cercetare?

Gigantul financiar american JPMorgan Chase a lansat recent propriul său model de limbă mare, numit LLM Suite, despre care spune că poate „face munca unui analist de cercetare”. Pentru a valorifica potențialul acestei tehnologii, firmele vor trebui să o utilizeze cu atenție sporită. Aceasta înseamnă că firmele de consultanță care apelează la IA trebuie să se asigure că mențin o propunere centrată pe om, pe client, care depășește ceea ce poate oferi doar tehnologia.

Instrumentele AI generative nu vor înlocui încrederea umană, care este adesea esențială pentru consultanța de succes, și nici nu vor oferi cunoștințele de specialitate aprofundate (și accesul la experți umani relevanți) pe care o poate face un consultant experimentat în prezent. Tot ce poate face tehnologia este doar să eficientizeze unele sarcini de zi cu zi.  Cel puțin pe termen scurt, este probabil ca firmele să folosească AI pentru a ajuta consultanții umani, mai degrabă decât să-i înlocuiască.

Există și riscuri

Adoptarea IA generativă prezintă, de asemenea, și unele riscuri pentru afacerile de consultanță. Un aspect delicat vizează creativitatea. Deoarece modelele IA își generează rezultatele pe baza datelor anterioare, gama de soluții pe care le pot identifica va fi întotdeauna limitată și prea puțin în concordanță cu realitatea la zi.

Cercetări recente au arătat că dependența excesivă de tehnologiile de automatizare precum AI generativă poate duce la erodarea expertizei profesionale. Pe termen lung, acest efect ar putea afecta negativ expertiza organizațiilor și reputația acestora în afaceri. În plus, dacă acei consultanți mai tineri și mai puțin experimentați sau în curs de formare își transferă prea mult din gândirea și munca lor către AI generativă, există riscul să nu-și mai poată dezvolta propriile abilități analitice.

Și, desigur, tehnologia în sine nu este perfectă. Se știe că inteligența artificială generativă face greșeli și chiar „fabulează” – adică inventează complet lucrurile. Toate acestea evidențiază importanța utilizării AI generative cu moderație și limitarea utilizării funcțiilor de inteligență artificală în detrimentul inteligenței umane.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel