Data publicării:
Instituție bugetară, desființată de PNL-USR-UDMR. Lovitură tip USL-2012
Coaliția de guvernare se pregătește să desființeze o instituție bugetară, respectând un angajament pe care PNL și l-a luat în campania electorală. În USL (o alianță cu PSD din 2012), PNL a făcut același lucru, dar acum nu se înțelege cu colegii din USR asupra persoanei pe care să o desemneze pentru a îndeplini procedurile necesare desființării.
PNL, USR și UDMR au declanșat mecanismul de schimbare a Avocatului Poporului, dar nu au reușit să cadă de acord asupra persoanei care o va înlocui pe Renate Weber. Bătălia este, de fapt, pentru o sinecură. Odată ce majoritatea parlamentară își pune omul în acest post bine remunerat, instituția devine irelevantă.
E ca și cum avocații ar fi angajați de procurori să-i reprezinte pe acuzați.
Un întreg aparat funcționăresc, cu salarii, cheltuieli de întreținere și transport, diurne, investiții în tehnică de calcul etc. este folosit pentru a valida deciziile guvernului și a mima apărarea drepturilor cetățenești. Mai un control la un spital de psihiatrie, mai o reclamație de malpraxis, mai o vizită la un cămin de bătrâni, cam pe aici se opresc intervențiile Avocatului Puterii politice, ca să nu-i deranjeze pe cei care l-au pus în funcție: adică parlamentarii majorității.
Așa că mult trâmbițata reformă promisă de guvernarea de Dreapta ar trebui să înceapă cu desființarea instituției Avocatul Poporului, imediat după numirea omului de la PNL sau UDMR care va fi miluit cu funcția. Ar rezulta economii la buget și nu s-ar schimba nimic în ceea ce privește sesizările la CCR, așa numitul control de constituționalitate pe care poate să-l facă Avocatul.
Sigur, replica Puterii va fi că toți au făcut așa, și PSD și PDL, și PNL (scuze, am uitat, era alt PNL) când erau la butoane: majoritatea parlamentară a numit Avocatul Poporului, ca să dea un salariu baban unui om al său, și că fie mai greu de controlat la CCR ordonanțele emise de guvern, sau legile votate de majoritate.
Da, dar de la USR, de la guvernarea altfel, aveam alte așteptări. Unii care se închină la statul de drept și citesc MCV-ul în loc de Biblie, ar trebui să le amintească domnilor Cîțu și Orban de recomandarea CDL-AD(2012)026, făcută de Comisia de la Veneția după lovitura USL, din 2012.
Ce spune Comisia despre Avocatul Poporului
”Pentru a fi eficient în protecţia drepturilor omului, Avocatul Poporului trebuie să fie independent, inclusiv faţă de Parlament, care alege titularul funcţiei. Având în vedere această nevoie de independenţă, sunt necesare garanţii speciale împotriva demiterii nejustificate, adică o majoritate simplă (pentru demitere-n.red.) este inadecvată. Evenimentele (revocarea Avocatului poporului, înainte de referendumul din 2012-n.red. ) arată că lipsa unor astfel de garanţii poate duce la probleme grave, nu numai în ceea ce priveşte protecţia drepturilor omului ci, de asemenea, în ceea ce priveşte controlul ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului şi, în consecinţă, asupra statului de drept. (...). Iniţierea controlului de constituţionalitate al ordonanţelor de urgenţă ale Guvernului nu trebuie neapărat să fie atribuită Avocatului Poporului, atâta timp cât se asigură că un astfel de control poate fi exercitat în mod eficient, de exemplu, prin iniţierea de către o minoritate parlamentară, spune Comisia.
Sau, dacă Orban își face jocurile politicianiste în Parlament, să-i amintească USR dlui Cîțu propriul angajament. ”Acest Guvern şi această coaliţie de guvernare şi-au asumat rezolvarea MCV-ului în baza recomandărilor. Este un calendar ambiţios, încercăm până în iunie ", spunea premierul PNL, după semnarea memorandumului pe tema MCV, în ședința de guvern din 21 ianuarie.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News