Data publicării:

Încă un eșec în concesionarea parcărilor de pe autostrăzile din România: CNAIR nu are nicio explicație

Autor: Tudor Polojan | Categorie: Stiri
WhatsApp
Foto cu rol ilustrativ: Freepik
Foto cu rol ilustrativ: Freepik

Compania de Drumuri a anulat pentru a doua oară licitația pentru concesionarea a 8 perechi de parcări de pe autostrăzile din România. Aceste parcări ar fi putut fi modernizate prin investiții private, aducând statului redevențe de 100 de milioane de lei pe an. Fostul secretar de stat USR, Horațiu Cosma, critică autoritățile pentru lipsa de acțiune și blocarea unor astfel de proiecte, care ar fi îmbunătățit infrastructura rutieră din România.

Procesul de modernizare a parcărilor de pe autostrăzile din România întâmpină din nou obstacole. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anulat pentru a doua oară licitația pentru concesionarea a 8 din cele 12 perechi de parcări de pe diverse autostrăzi și drumuri expres din România. Acest eșec vine în contextul în care concesionarea ar fi permis dezvoltarea unor spații de servicii moderne, extrem de necesare pentru cei care folosesc rețeaua de drumuri rapide din țară.

Concesionarea acestor parcări către companii private ar fi trebuit să ducă la construirea unor facilități moderne, cu stații de alimentare, toalete, dușuri, magazine și alte servicii esențiale. Privatul ar fi investit în aceste spații, iar statul român ar fi primit în schimb o redevență anuală estimată la aproximativ 100 de milioane de lei. Teoretic, o afacere profitabilă pentru toate părțile: statul ar fi beneficiat de venituri suplimentare, firmele private ar fi dezvoltat infrastructură modernă, iar șoferii români ar fi avut acces la condiții mai bune de pe autostrăzi.

Cu toate acestea, în ultimii trei ani, două licitații consecutive pentru concesionarea acestor spații au fost anulate de actualul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu. Parcările afectate de anulările licitațiilor includ cele de pe autostrăzile A3 București - Ploiești, zona Bărcănești, A3 Transilvania la Gilău, A4 centura Constanța, A10 la Aiud, drumul expres Craiova - Pitești lângă Balș, precum și cele de pe centurile Craiova, Satu Mare și Mihăilești.

Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor din partea USR, a criticat dur aceste decizii într-o postare pe Facebook. Cosma a reamintit că, în 2021, sub conducerea USR, Compania de Drumuri a reușit să concesioneze 26 de spații moderne pe autostrăzile A1 Sibiu-Nădlac, A1 București-Pitești și A2 Cernavodă-Constanța. Aceste spații au fost finalizate, oferind românilor servicii moderne, în timp ce statul încasează anual zeci de milioane de lei din redevențe.

Cosma a acuzat coaliția PSD-PNL că nu dorește să ofere românilor servicii de calitate și să genereze venituri sănătoase la bugetul de stat. În loc să faciliteze investițiile private în infrastructura rutieră, guvernul preferă să contracteze împrumuturi la dobânzi mari și să crească taxele, susține fostul secretar de stat. Acesta se întreabă dacă guvernul va reuși să câștige din nou încrederea alegătorilor la următoarele alegeri, fără a livra rezultate concrete.

Parcările de pe autostrăzile din România rămân în mare parte nemodernizate, în ciuda faptului că primele concesionări au demonstrat că astfel de proiecte pot aduce beneficii importante. Criticii guvernului consideră că lipsa de acțiune în acest sens este un obstacol major în calea dezvoltării infrastructurii rutiere din țară.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel