Data publicării:

Importanța șurubului în aviație. Pilotul Cezar Osiceanu: În viața noastră ni se tot cere să „strângem șurubul”, adică să o ducem mai rău. În aviație este pe dos

Autor: Elena Aurel | Categorie: Stiri
WhatsApp
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/, @EyeEm
Sursă foto: Freepik - https://www.freepik.com/, @EyeEm

Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre importanța strângerii șurubului în aviație. 

Pilotul Cezar Osiceanu a făcut o comparație între viața noastră de zi cu zi, în care ni se cere constant să „strângem șurubul”, adică să o ducem mai rău, cu aviația unde strângerea șuruburilor este esențială pentru siguranța avionului și a oamenilor. 

„Măria Sa Șurubul și Aviația

Când Ceaușescu a decis sa pună România în rândul celor câteva țări din lume care construiau avioane a trebuit sa formeze, în mod accelerat, un sistem de pregătire și calificare a personalului tehnic necesar, pleca de la liceu, școala profesională și facultate de profil. Așa au fost transformate două licee industriale, de pe lângă două fabrici mici de avioane, în două licee de Aviație cu un număr de elevi foarte mare. Liceul de aviație de la Băneasa a crescut, de la 4-5 clase pe an, la zece, cu o medie de 42 de elevi per clasă pentru 3 specialități: electroniști aparatură de bord, mecanici de motoare și structuriști de aviație.

Pentru asigurarea personalului didactic necesar formării noii clase de muncitori specializați în aviație, au fost aduși mai cu arcanu (a se citi dosarul), mai cu zăhărelul,  profesori de marcă. Dintre aceștia, cel de organe de mașini devenit celebru după Revoluție prin crearea primului liceu privat din București, Vartosu, era tare dur și sobru, de frica lui știindu-i toți cei peste 600 de elevi ai liceului. La prima lui lecție ne-a prezentat, așa după cum spunea el, una dintre primele minuni tehnice ale umanității adică pe Maria Sa: Șurubul!

Pentru ca să ne ajute să înțelegem cat mai bine importanța Șurubului, ne-a spus următorul banc:

Se zice ca o fată frumoasă se decide să se mărite cu un robot și după eveniment se întâlnește cu prietenele ei, mergând greu, obosită tare, etc

Acestea mirate o întreabă:

- Te-a bătut?

- Nu! Mă mângâie permanent.

- Te-a pus la munca grea?

- Da’, de unde! Face el tot în casă și pe lângă. 

- Păi și atunci de ce ești așa dărâmată?

- Hmm... cum să vă spun... Totul a început din noaptea nunții când, ajunși în dormitor, m-a rugat să îi strâng bine șurubul de pe spate, ceea ce am și făcut. Și de atunci nu mai dorm și nu mai mănânc deloc!! Chiar nu știu ce să fac că simt că mor!

- Daaa! Ai dreptate, este grea situația ta. Dar diseară, când ajungi acasă, știi ce? Du-te și slăbește-i șurubul acela dragă!

Zis și făcut! Pleacă acasă toate și se reîntâlnesc după vreo câteva săptămâni când proaspăta mireasă arata foarte odihnită, dar tare tristă.

Prietenele ei, mirate, o întreabă:

- Ce-i cu tine? Arăți odihnită, dar ești tristă rău! Ai făcut ce am stabilit ultima oară?

- Ufff! Da! M-am dus acasă și am luat șurubelnița și i-am slăbit șurubul buclucaș.

- Bine, și?

- Și i-a căzut …. fundul!

Revenind la subiectul nostru...

Pe vremea când zburam avionul BAC 1-11, și varianta sa ROMBAC, corifeii de atunci ai acestui avion, Crainic, Luca, Blanc, ne explicau cat de important este ca oricând, de la urcarea în scaunul de pilotaj, până la plecarea acasă după cursă, toți piloții să își mențină permanent centurile de siguranță puse. Și pentru a pricepe și conforma, ne dădeau cazul petrecut la British Airways cu un avion BAC 1-11. În timpul zborului, pe la vreo 5.000 de metri, a avut loc o decompresie rapidă provocată de desprinderea instantanee a parbrizului de pe partea pilotului comandant. Urmare a acestei situații, pilotul comandant a fost efectiv ejectat pe geam, dar având pusă centura de siguranță doar pe zona mediană, a rămas jumătate afară din cabină și jumătate în interior, poziție în care a trebuit să stea 20 de minute până la aterizarea de urgență. Ancheta a indicat, ca și cauză, folosirea unor șuruburi pentru un alt model de parbriz care au cedat in timpul zborului!

În 1997 la un show aerian din Maryland USA, un avion F-117 Stealth s-a prăbușit ca urmare a desprinderii incredibile a uneia din aripi. Ancheta a demonstrat ca tot Maria Sa Șurubul este vinovat prin lipsa de la fața locului.

Am constatat cu stupoare ca, în ultima perioadă, tot Maria Sa Șurubul a cauzat mari probleme modelului Boeing 737 MAX, și așa blamat de mulți.

Prima problemă a fost descoperită la mecanismul de direcție al avionului, după toate controalele autorității aeronautice civile americane FAA, în urma căruia s-a dat drumul la zbor modelului după cele două catastrofei și lunga oprire de la zbor. Practic, s-au descoperit niște șuruburi nestrânse, slăbite, lipsă și fără piulițele și șaibele.

Așa ca s-a dat alarma iar!

Nici nu s-a stins bine alarma, ca tot Maria Sa Șurubul a provocat deschiderea în zbor a uneia dintre ușile de ieșire în caz de avarie la un avion, tot MAX, al companiei Alaska Airlines!

Și în acest caz s-a declanșat ancheta aferentă care a identificat vinovatul în persoana Șurubului!

După cum spuneam, Aviația diferă dramatic și drastic de viața normală și uite că Șurubul susține această afirmație.

În viața noastră de zi cu zi ni se tot cere să “strângem șurubul”, adică să o ducem mai rău, pe când în Aviație este pe dos, strângând șurubul ne salvăm avionul și viețile!", a transmis Cezar Osiceanu. 

VEZI ȘI: Pilotul Cezar Osiceanu, reacție după ce avionul Ryanair a rămas blocat pe pista Aeroportului Băneasa: Iarna nu-i ca vara și low-costul nu-i ca naționala! https://www.dcnews.ro/pilotul-cezar-osiceanu-reactie-dupa-ce-avionul-ryanair-a-ramas-blocat-pe-pista-aeroportului-baneasa-iarna-nu-i-ca-vara-si-low-costul-nu-i-ca-nationala_944521.html 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCNews și pe Google News

WhatsApp
pixel